iSamosprava | Školy
  • Povinnosť „bezbariérovosti“ stavieb

    V sekcii stavebný úrad nájdete odborný článok, ktorý sa bližšie zaoberá problematikou bezbariérovosti najmä verejne prístupných budov a úlohou stavebného úradu pri kontrole dodržania požiadaviek bezbariérovosti v stavebnom konaní.
  • Súbežný výkon funkcie prednostu a hlavného kontrolóra inej obce

    Je prednosta obecného úradu povinný požiadať starostu obce o súhlas na výkon funkcie hlavného kontrolóra v inej obci? V prípade, ak bol tento súhlas potrebný, môže dať zamestnávateľ zamestnancovi výpoveď, ak je zároveň zástupcom odborového orgánu? Odpoveď nájdete v sekcii Hlavný kontrolór.
 

Kalendár

  •  
    01.07. - 01.07.2019
    Vydanie VZN podľa ust. § 79 ods. 6 zákona o hazardných hrách o umiestnení herne
  •  
    01.09. - 01.09.2019
    Vydanie VZN o zákaze prevádzkovania hazardných hier v určité dni do 31.októbra
  •  
    01.12. - 01.12.2019
    Predloženie hlásenia, vyúčtovanie a odvod z prevádzkovania hazardnej hry na výherných prístrojoch podľa § 71 ods. 1 písm. o) zákona o hazardných hrách
  •  
    01.12. - 01.12.2019
    Predloženie hlásenia, vyúčtovanie a odvod z prevádzkovania hazardnej hry na termináloch videohier podľa § 71 ods. 1 písm. p) zákona o hazardných hrách
  •  
    01.12. - 01.12.2019
    Predloženie hlásenia, vyúčtovanie a odvod z prevádzkovania hazardnej hry na technických zariadeniach obsluhovaných priamo hráčmi podľa § 71 ods. 1 písm. n) zákona o hazardných hrách
  •  
    01.12. - 01.12.2019
    Predloženie hlásenia, vyúčtovanie a odvod z prevádzkovania hazardných hier na iných technických zariadeniach podľa § 71 ods. 1 písm. q) zákona o hazardných hrách

Školy

Obec zohráva dôležitú úlohu v oblasti týkajúcej sa škôl a školských zariadení, nakoľko jej zákon zveril množstvo práv a povinností či už v rámci originálnych kompetencií alebo v rámci výkonu prenesenej pôsobnosti. Aj v tejto súvislosti je potrebné poukázať na tzv. výkladové kompetenčné pravidlo v zmysle ktorého, ak zákon pri úprave pôsobnosti neustanovuje, že ide o výkon prenesených úloh v nadväznosti na oblasť škôl a školských zariadení, platí, že ide o výkone samosprávnej pôsobnosti obce.

Obec v rámci svojej originálnej kompetencie napríklad zriaďuje a zrušuje niektoré školy (základné umelecké školy, materské školy, školské kluby detí, školské strediská záujmovej činnosti, centrá voľného času, zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl, jazykové školy pri základných školách, strediská služieb škole, školské internáty), vytvára podmienky na výchovu a vzdelávanie, poskytuje právne poradenstvo riaditeľom atď.

Pri prenesenom výkone štátnej správy obec napríklad zriaďuje a zrušuje základné školy podľa siete, vykonáva štátnu správu v prvom stupni vo veciach ohrozovania výchovy a vzdelávania maloletého alebo zanedbávania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku žiaka, vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok a poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam.

Kompletné rozdelenie kompetencií vzhľadom k originálnej pôsobnosti a prenesenej vyplývajúce obci zo Zákona o štátnej správe v školstve si môžete stiahnuť TU.

Súčasťou tohto inštitútu sú informácie týkajúce sa najmä nasledovných oblastí:

  • zriaďovateľ
  • financovanie
  • centrá voľného času
  • základné školy
  • materské školy

< Späť