eGovernment
eGovernment je elektronickou formou výkonu verejnej správy pri aplikácii informačno-komunikačných technológií v procesoch verejnej správy.
Cieľom elektronizácie verejnej správy je znížiť neproduktívny čas strávený vybavovaním úradných záležitostí, minimalizovať chybovosť, eliminovať viacnásobnú realizáciu rovnakých úkonov. Občan i podnikateľ by mali v budúcnosti vybaviť úradné záležitosti na jednom mieste, prípadne priamo z domu, kancelárie, prostredníctvom svojho počítača.
V inštitúte eGovernment budeme prinášať a spracúvať právnu problematiku, ktorá je spojená s informatizáciou a elektronizáciou procesov v samospráve a verejnej správe.
Odborná doktrína
Zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente)v platnom znení Zákon č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe v platnom znení Zákon č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) v platnom znení Zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy v platnom znení Zákon č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise v platnom znení Zákon č. 351/2010 Z. z. o elektronických komunikáciách v platnom znení Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností v platnom znení Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov v platnom znení Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchodev platnom znení Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám(zákon o slobode informácií)v platnom znení Zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v platnom znení Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 8/2014 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o e-Governmente v platnom znení Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o integrovaných obslužných miestach a podmienkach ich zriaďovania, označovania, prevádzky a o sadzobníku úhrad v platnom znení Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 410/2015 Z.z. o podrobnostiach výkonu správy registratúry orgánov verejnej moci a o tvorbe spisu v platnom znení Vyhláška č. 78/2020 - Z.z. Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy
V tejto časti sa nenachádza žiadny relevantný obsah.
Vyhláška k zákonu o informačných technológiách verejnej správy
Dátum
11. 12. 2020
Štádium
Predbežná informácia
Druh predpisu
vyhláška
V predbežnej informácii bol dňa 8.12.2020 zverejnený návrh vyhlášky Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky o spôsoboch a postupoch pri elektronizácii agendy verejnej správy.
Cieľom návrhu je upraviť podrobnosti o spôsoboch a postupoch pri elektronizácii agendy verejnej správy a podrobnosti o zabezpečení organizačných podmienok a procesných podmienok na zabezpečenie riadneho výkonu elektronizácie agendy verejnej správy v nadväznosti na ustanovenia § 31 písm. c), j) a k) v spojení s § 24 ods. 1 písm. b) a h) zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ITVS“).
Návrh má ustanoviť jednotný dizajnový manuál elektronických služieb verejnej správy a vymedziť webové sídla a elektronické služby, na ktoré sa má povinnosť aplikovať jednotný dizajnový manuál vzťahovať.
Obsahom návrhu vyhlášky je aj ustanovenie podrobností o postupoch pri vytváraní elektronických služieb verejnej správy, ako sú napríklad používateľský prieskum, mapovanie používateľskej cesty, vytváranie informačnej architektúry a testovanie prototypov.
Predpokladaný termín začatia MPK: január 2021
Pripomienky k predbežnej informácii možno zasielať do 30.12.2020.
Obsah je prístupný len pre registrovaných používateľov. Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.
Otázky evidencie samostatne hospodáriacich roľníkov
27. 8. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Jednu z foriem podnikania fyzických osôb predstavuje samostatne hospodáriaci roľník. Základným právnym predpisom v tejto oblasti je zákon č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní v platnom znení. Odborný článok sa venuje nevyhnutným krokom, ktorých splnenie umožňuje fyzickej osobe vykonávať činnosť v zmysle zákona o súkromnom podnikaní ako samostatne hospodáriaci roľník.
Nový zákon o údajoch, výzvy na manažment dát a procesy vo vývoji eGovernmentu
23. 8. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Od 14. augusta 2019 prebieha pripomienkovanie predbežnej informácie k návrhu zákona o údajoch, ktorý ma za cieľ vytvoriť moderný dátový štát, s cieľom rozhodovania založeného na presných, ľahko dostupných a predovšetkým aktuálnych údajoch. Prípravu tohto zákona zabezpečuje Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPV).
Druhá vlna stop byrokracii
8. 8. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
V tzv. druhej vlne znižovania administratívnej záťaže došlo k rozšíreniu zoznamu údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy, ktoré už fyzické a právnické osoby nebudú musieť predkladať orgánom verejnej moci v papierovej podobe. Orgány verejnej moci tak budú postupne podľa delenej účinnosti zákona o byrokracii povinné získavať údaje o fyzických a právnických osobách z ďalších zdrojových registrov ako informačných systémov verejnej správy.
Zmeny pri výkone verejnej moci elektronicky
30. 7. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Dňa 1. augusta 2019 nadobudne účinnosť zákon č. 211/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci v platnom znení (ďalej ako „zákon o e-Governmente“).
Zákon o zaručenej elektronickej fakturácii a nové povinnosti pre obce
22. 7. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Zákonom o zaručenej elektronickej fakturácii (ďalej ako „zákon o ZEF“) dochádza k transpozícii Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/55/EÚ zo 16. apríla 2014 o elektronickej fakturácii vo verejnom obstarávaní (ďalej len „smernica“) do slovenského právneho poriadku. Zákon nadobúda účinnosť 1.8.2019. Z hľadiska povinností zavádzaných zákonom o ZEF je smerodajný článok 7 smernice, v zmysle ktorého „členské štáty zabezpečia, aby verejní obstarávatelia a obstarávatelia prijímali a spracúvali elektronické faktúry, ktoré sú v súlade s európskou normou pre elektronickú fakturáciu“. Zavedenie elektronickej fakturácie iniciuje Európska únia a táto aktivita vychádza zo všeobecného konceptu rozvoja digitalizácie komunikácie a stratégie jednotného digitálneho trhu v rámci členských krajín EÚ.
Nový zákon o informačných technológiách vo verejnej správe
17. 4. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Dňa 27.3.2019 bol v III. čítaní NR SR prerokovaný a schválený návrh zákona o informačných technológiách vo verejnej správe (ďalej ako „ZITVS“), ktorý ruší doteraz účinný zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy v platnom znení. Zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2019. ZITVS upravuje jednak organizáciu správy informačných technológií verejnej správy, ustanovuje základné požiadavky kladené na informačné technológie verejnej správy a ich správu, a tiež zakotvuje práva a povinnosti orgánu vedenia a orgánu riadenia (rozumejú sa ním aj obce, mestá, VÚC) v oblasti informačných technológií verejnej správy v pôsobnosti zákona.
Podpora petície v elektronickej podobe
15. 6. 2016
Mgr. Miriama Draskovicova
Integrované obslužné miesto občana
3. 2. 2016
Mgr. Matej Trnavský
V obsahu tohto odborného článku sa venujeme problematike integrovaných obslužných miest občana, ktoré slúžia na uľahčenie vybavovania úradných záležitostí.
Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030
21. 1. 2021
MIRRI
Stratégia digitálnej transformácie Slovenska 2030 je rámcovou nadrezortnou vládnou stratégiou, ktorá definuje politiku a konkrétne priority Slovenska v kontexte už prebiehajúcej digitálnej transformácie hospodárstva a spoločnosti pod vplyvom inovatívnych technológií a globálnych megatrendov digitálnej doby.
NKÚ c/a subjekty verejnej správy a ochrana osobných údajov v informačných systémoch VS
11. 11. 2020
Mgr. Vladimír Fujak
Najčastejšie otázky k problematike Integrovaných obslužných miest
3. 2. 2016
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Ministerstvo financií Slovenskej republiky pripravilo odpovede na najčastejšie otázky kladené k problematike Integrovaných obslužných miest.
Zverejnenie návrhu záverečného účtu obce na slovensko.sk
25. 8. 2020
JUDr. Dagmara Pagáčová
Je obec povinná zverejňovať návrh záverečného účtu obce na www.slovensko.sk?
K povinnosti obce zverejňovať dokumenty na CUET
23. 7. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Aké dokumenty musia obce povinne zverejňovať na „CUET“?
Povinné doručovanie do eschránok fyzickým osobám?
7. 3. 2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Od kedy má orgán verejnej moci povinnosť komunikovať s fyzickou osobou podnikateľom a fyzickou osobou nepodnikateľom elektronicky? Má orgán verejnej moci povinnosť skúmať, či takýto subjekt má elektronickú schránku aktivovanú?
Skenový podpis na rozhodnutí o vyrubení miestnej dane
4. 12. 2018
JUDr. Henrieta Bicáková
Je v súlade s príslušnými zákonmi SR, ak je na rozhodnutí o vyrubení miestnej dane alebo poplatku, ktoré je tlačovým výstupom z používaného IS, podpis správcu dane a pečiatka mesta v skenovanej podobe ako súčasť formulára rozhodnutia, t.j. vytlačené rozhodnutie je už úplné, nie je potrebné ho podpisovať ani pečiatkovať?
Elektronický podpis na rozhodnutiach obce
22. 12. 2017
Mgr. Lenka Michalovičová
Mesto vydáva rozhodnutia, ktoré podpisuje primátor. Môže primátor splnomocniť osobu (referenta) MsÚ, ktorý by právnickým osobám takéto rozhodnutia zasielal elektronicky, teda so svojím podpisom (elektronickým podpisom referenta)?
Elektronický občiansky preukaz starostu – povinne?
24. 11. 2016
JUDr. Henrieta Bicáková
Je povinnosťou starostu obce ako štatútara obce mať od 1.1.2017 občiansky preukaz s čipom?
Termín výkonu verejnej moci elektronicky a prechodné ustanovenia
17. 10. 2016
Mgr. Miriama Draskovicova
Odkedy vzniká pre obce a mestá poskytovať svoje služby elektronicky, ak ustanovenie § 60 ods. 7 Zákona o e-governmente hovorí o tom, že orgán verejnej moci je povinný splniť podmienky podľa § 4 ods. 5 do 1. marca 2017.
Udáva tento zákon pre mestá a obce aj nejaký iný termín od 1.11.2016?
Vytvorenie e-mailových adries obce
2. 12. 2015
Mgr. Miriama Draskovicova
Je obec/mesto povinné okrem formátu emailovej adresy meno.priezvisko vytvoriť aj iné ako napr. sekretariát, kontrolór atď.?
V tejto časti sa nenachádza žiadny relevantný obsah.
NKÚ c/a Obce_Opatrenia na zníženie administratívnej záťaže občanov
16. 11. 2020
Mgr. Vladimír Fujak
NKÚ c/a subjekty verejnej správy a ochrana osobných údajov v informačných systémoch VS
11. 11. 2020
Mgr. Vladimír Fujak
Obsah je prístupný len pre registrovaných používateľov. Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.
Obsah je prístupný len pre registrovaných používateľov. Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.