Akčný plán opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie
Dňa 06.09.2022 bol v MPK zverejnený návrh Akčného plánu opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, ktorého cieľom je prostredníctvom opatrení predpokladaných týmto dokumentom vytvárať podmienky pre financovanie ekonomicky udržateľného hodnotového reťazca vodíka, t. j. vybudovať ekosystém výroby vodíka, prepravy, distribúcie, skladovania ako aj jeho využitia. Spolu s ním budú vytvorené podmienky pre oblasti výskumu a vývoja, medzinárodnej spolupráce a marketingu.
Predkladaný materiál definuje opatrenia a ciele, ktoré sa majú ich realizáciou dosiahnuť, termíny plnenia opatrení, zodpovedný a spolupracujúci rezort ako aj príslušné inštitúcie a organizácie štátneho a verejného sektora ako aj možné zdroje financovania.
Opatrenia vyplývajúce z Akčného plánu sú v ňom definované a na ich realizácii sa budú podieľať spolupracujúce organizácie a inštitúcie, uvedené pri každom opatrení a ich súčasťou sú vybrané zdroje financovania a spolupracujúce organizácie.
Cieľom opatrení je okrem iného:
- motivovať stavebný sektor, výrobcov elektriny a/alebo tepla, priemyselný sektor a výrobcov tepelnej a regulačnej techniky k využitiu vodíka a jeho zmesi so zemným plynom,
- podporiť využitie odpadového tepla vznikajúceho pri výrobe zeleného a modrého vodíka na vykurovanie,
- definovať možnosti výroby elektriny z vodíka vo vysokoúčinnej kombinovanej výrobe elektriny a tepla,
- vytvoriť motivačné prostredie pre dekarbonizáciu verejnej a individuálnej osobnej dopravy,
- vytvoriť podmienky pre nákup a prevádzku úžitkových vozidiel a pracovných strojov s nízkoemisným vodíkovým pohonom,
- overiť potenciál prevádzky vodíkových železničných súprav na vybraných tratiach,
- rozšíriť projekt komplexných dopravných systémov o využívania prostriedkov vodíkovej mobility umiestnením čerpacích staníc v tých oblastiach SR, kde je efektívne využiť alternatívne zdroje pre pohony mobilných prostriedkov formou prepojenia jednotlivých druhov verejnej dopravy, najmä regionálnej osobnej dopravy, autobusovej dopravy, železničnej dopravy a lodnej dopravy,
- stimulovať vzdelávanie na stredných a odborných školách s cieľom ďalšieho rozvoja vodíkovej ekonomiky,
- na vysokých školách vytvoriť pregraduálne a postgraduálne študijné programy v oblasti vodíkových technológií a zabezpečiť materiálnu základňu pre tieto študijné programy.
Výber finančných nástrojov a spôsobu podpory financovania realizácie jednotlivých opatrení Akčného plánu bude uskutočnený v rámci budúcich dotačných výziev a finančných nástrojov pre rozvoj vodíkového ekosystému v SR z prostriedkov Európskej únie.
V časti B3c Akčného plánu sa upravujú opatrenia pri využívaní vodíka v doprave. Medzi tieto opatrenia patria:
Podpora nákupu autobusov a osobných vozidiel
Cieľom je vytvoriť motivačné prostredie pre dekarbonizáciu verejnej a individuálnej osobnej dopravy. Spolupracujúcou inštitúciou ako aj zdrojom financovania v tomto smere má byť aj samospráva.
Podpora nákupu a prevádzky úžitkových vozidiel
Cieľom je vytvoriť podmienky pre nákup a prevádzku úžitkových vozidiel a pracovných strojov s nízkoemisným vodíkovým pohonom. Zdrojom financovania má byť aj samospráva.
Obstaranie alebo prenájom vodíkových vlakových súprav
Cieľom je na základe analýzy potenciálu prevádzky vodíkových vlakov na vybraných tratiach umožniť finančnú pomoc pri prenájme vlakových súprav (vlakovej súpravy) s vodíkovým pohonom v spolupráci s prevádzkovateľmi osobnej železničnej dopravy, komunálnymi a regionálnymi samosprávnymi orgánmi. Finančná pomoc pri nákupe vlakových súprav s vodíkovým pohonom do majetku MDV SR, ako objednávateľa dopravných výkonov vo verejnom záujme, pre verejné súťaže na nových dopravcov na vybraných tratiach vhodných pre vodíkový pohon. Spolupracujúcou inštitúciou má byť aj samospráva.
Systémy integrovanej dopravy s využitím vodíkových technológií
Cieľom je rozšíriť projekt komplexných dopravných systémov o využívania prostriedkov vodíkovej mobility umiestnením čerpacích staníc v tých oblastiach SR, kde je efektívne využiť alternatívne zdroje pre pohony mobilných prostriedkov formou prepojenia jednotlivých druhov verejnej dopravy, najmä regionálnej osobnej dopravy, autobusovej dopravy, železničnej dopravy a lodnej dopravy. Spolupracujúcou inštitúciou má byť aj samospráva.
MPK končí: 20.09.2022
Sprievodná dokumentácia
Dopad na samosprávu: priamy (samospráva figuruje ako spolupracujúca inštitúcia a zdroj financovania).
Mgr. Helena Laposová