Aktualizácia procesu finančnej kontroly a auditu
Dňa 26.08.2021 bol zverejnený v MPK návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite (ďalej len ako „návrh zákona“). Cieľom návrhu zákona je zníženie administratívnej záťaže pri čerpaní prostriedkov Európskej únie, keďže reflektuje implementáciu čl. 74 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/1060 zo dňa 24.06.2021.[1]
Vytvára právny základ na vykonávanie administratívnej finančnej kontroly na vzorke, pričom osobitnými predpismi z oblasti poskytovania verejných financií majú byť ustanovené podrobnosti k výberu vzorky. Týmto postupom sa má zefektívniť proces výkonu finančnej kontroly. Efektívnejší výkon finančnej kontroly má zabezpečiť aj navrhovaná možnosť podpisovať v odôvodnených prípadoch návrh správy/návrh čiastkovej správy a správu/čiastkovú správu z administratívnej finančnej kontroly alebo finančnej kontroly na mieste len jedným zo zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorý vykonal finančnú kontrolu.[2]
Ambíciou návrhu zákona je aj úprava externalizácie výkonu administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste. Má sa umožniť vykonávanie administratívnej finančnej kontroly alebo finančnej kontroly na mieste inou právnickou osobou, ak tak ustanovia osobitné predpisy. Predmetná právna úprava sa má zaviesť pre účely výkonu finančnej kontroly v oblasti implementácie Európskych štrukturálnych a investičných fondov.
Návrh zákona má precizovať niektoré ustanovenia o procesných pravidiel výkonu finančnej kontroly a auditu s dôrazom na formalizáciu úkonov po skončení finančnej kontroly a auditu.
Predpokladaná účinnosť od: 01.01.2022
MPK končí dňa: 17.09.2021
Mgr. Helena Laposová
[1] Nariadením sa stanovujú spoločné ustanovenia o Európskom fonde regionálneho rozvoja, Európskom sociálnom fonde plus, Kohéznom fonde, Fonde na spravodlivú transformáciu a Európskom námornom a rybolovnom a akvakulturálnom fonde a rozpočtové pravidlá pre uvedené fondy, ako aj pre Fond pre azyl, migráciu a integráciu, Fond pre vnútornú bezpečnosť a Nástroj finančnej podpory na riadenie hraníc a vízovú politiku, ktoré predpokladá vykonávanie kontroly na základe analýzy rizík.
[2] Súčasná právna úprava vyžaduje podpisy všetkých zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí dané kontroly vykonali.