Členstvo kandidátov vo volebnej komisii v „spojených voľbách“

Môže byť kandidát vo voľbách do orgánov samosprávy obcí členom volebnej komisie vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov a opačne, ak sa voľby konajú v rovnaký deň a v rovnakom čase? Zdá sa, že spojené voľby nepovažuje zákon za jedny voľby, ale za dvoje voľby, len konané v jeden deň.

Právny stav k: 06.09.2022

Odpoveď:
Podľa zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 180/2014 Z. z.“) kandidát na predsedu samosprávneho kraja, na poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, na starostu  obce a na poslanca obecného zastupiteľstva (ďalej spolu aj „kandidát“) nesmie byť členom volebnej komisie vo voľbách, v ktorých kandiduje.

Predmetný zákon v § 17 upravuje nezlučiteľnosť výkonu funkcie člena volebnej komisie s kandidatúrou vo voľbách v prípade kandidáta. Uvedené ustanovenie reflektuje vylúčenie možnosti vplyvu na priebeh a výsledky volieb. Kandidát nesmie byť členom volebnej komisie vo voľbách, v ktorých kandiduje. Preto kandidát vo voľbách do orgánov samosprávy obcí nemôže byť členom volebnej komisie v týchto voľbách. A contrario, člen volebnej komisie nemôže byť kandidátom na predsedu samosprávneho kraja, na poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, na starostu obce a na poslanca obecného zastupiteľstva v príslušných voľbách. Uvedené ustanovenia sa vzťahujú na všetky volebné komisie.

Zároveň zákon v § 18 stanovuje podmienky, ktoré musí spĺňať člen komisie a upravuje zloženie a fungovanie komisie. Okrem uvedených podmienok zákon bližšie špecifikuje na rôznych miestach podmienky členstva vo volebných komisiách v prípade jednotlivých typov volieb. Ani v jednom prípade predpokladanom zákonom však nie je vylúčené členstvo kandidáta na predsedu samosprávneho kraja, na poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, na starostu obce a na poslanca obecného zastupiteľstva vo volebných komisiách, vo voľbách, v ktorých nekandiduje.

Zákon v § 195a upravuje voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa konajú v rovnaký deň a v rovnaký čas. Zároveň v § 195b ods. 1 uvádza, že okrsková volebná komisia utvorená pre voľby do orgánov samosprávy obcí plní aj úlohy okrskovej volebnej komisie pre voľby do orgánov samosprávnych krajov. Z uvedeného vyplýva, že členovia okrskovej volebnej komisie pre voľby do orgánov samosprávy obcí sú totožní s členmi okrskovej volebnej komisie pre voľby do orgánov samosprávnych krajov.

Kandidatúra vo voľbách do orgánov samosprávy obcí a vo voľbách do orgánov samosprávy krajov je v zmysle vyššie uvedeného nezlučiteľná s členstvom vo volebných komisiách pre tieto spojené voľby a nebola by zlučiteľná s požiadavkou na nestrannosť, ktorú možno vyvodiť zo sľubu, ktorý musí člen volebnej komisie v zmysle § 18 ods. 3 zložiť.

V prípade volieb do samosprávy obcí a volieb do samosprávy krajov, ktoré sa konajú v rovnaký deň a v rovnakom čase, treba mať na zreteli to, že prakticky nejde o jedny voľby ale o súčasne sa konajúce samostatné voľby, no volebné komisie sú v zmysle zákona spoločné. Uvedené potvrdilo aj Ministerstvo vnútra SR, odbor volieb, referenda a politických strán.

Zastávame názor, že členstvo kandidáta na predsedu samosprávneho kraja, na poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, na starostu obce a na poslanca obecného zastupiteľstva vo volebnej komisii s vylučuje s podmienkou stanovenou § 17 zákona č. 180/2014 Z.z. a prípadné členstvo vo volebnej komisii by bolo v rozpore so zákonom a so zákonom stanovenou požiadavkou nestrannosti člena volebnej komisie.

Mgr. Adam Mikuš