Kategorizácia ústavnej zdravotnej starostlivosti
Dňa 10.08.2021 bol v MPK zverejnený zákon o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorý navrhuje zaviesť viaceré výrazné zmeny pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v nemocniciach aj v ambulantnej starostlivosti.
Návrh zákona:
- Predstavuje novú koncepciu ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorej cieľom je zabezpečenie kvalitnej, bezpečnej a dostupnej ústavnej starostlivosti pre pacienta. Jej cieľom je vykonať v ústavnej starostlivosti všetky potrebné zmeny nevyhnutné na to, aby finančné prostriedky z verejného zdravotného poistenia prinášali pacientovi vyššiu hodnotu v podobe kvalitnejšej a dostupnejšej ústavnej starostlivosti.
- Sleduje, aby sa špecializovaná zdravotná starostlivosť koncentrovala do nemocníc, kde na jej poskytnutie majú zdravotnícki pracovníci potrebné zručnosti a skúsenosti, čím sa zabezpečí lepšia kvalita poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
- Zavádza nový spôsob definovania minimálnej siete poskytovateľov ambulancii všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre dospelých a všeobecnej ambulantnej starostlivosti pre deti a dorast so zohľadnením kapacitnej priepustnosti a miestnej dostupnosti na úroveň okresov.
- Zavádza efektívne použitie verejných prostriedkov zdravotného poistenia predovšetkým na úhradu zdravotnej starostlivosti, teda v prospech poistencov. Novela má zároveň za cieľ zabrániť neprimeranej návratnosti vloženého súkromného kapitálu, ktorá bola doposiaľ dosahovaná.
- Posilňuje stabilitu a nezávislosť postavenia predsedu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ako nezávislého orgánu vykonávajúceho dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti a nad verejným zdravotným poistením vrátane zdravotných poisťovní, obdobne ako je vykonávaný dohľad NBS- kou nad finančným trhom.
Optimalizácia siete nemocníc
Kľúčovým predpokladom definovania optimálnej siete je definícia toho, aká zdravotná starostlivosť sa poskytuje v nemocniciach a na čo má pacient nárok.[1] Ústavná starostlivosť bude rozdelená do 5 úrovní – podľa náročnosti, početnosti, ako aj potreby jej blízkosti k pacientovi. Ústavná starostlivosť bude rozdelená do programov a medicínskych služieb, pričom pre každú úroveň bude definovaný zoznam povinných[2], nepovinných[3] a doplnkových[4] programov a zoznam povinných, nepovinných a doplnkových medicínskych služieb v rámci programu.
Nárok na úhradu zo zdravotného poistenia získa nemocnica až tzv. zaradením do siete, ktoré pre akútne nemocnice (úrovne 2 až 5) určí ministerstvo na základe stanovených podmienok.
Nemocnica musí plniť minimálny programový profil pre úroveň, do ktorej je zaradená:
- pre každú úroveň starostlivosti musí byť zabezpečená geografická dostupnosť,
- každá nemocnica určitej úrovne musí mať dostatočný spád obyvateľov, ktorý jej umožní finančnú udržateľnosť a zabezpečenie dostatočnej kvality pre pacientov a
- na každej úrovni musí byť zabezpečený dostatočný počet lôžok podľa ich typu.
Nemocnica zaradená do siete v určitej úrovni bude musieť poskytovať všetky povinné programy a medicínske služby, čím sa zabezpečí reálna geografická dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre pacientov. Zdravotné poisťovne budú môcť uzatvoriť zmluvu na ústavnú starostlivosť určitej úrovne len v nemocniciach zaradených do siete v danej úrovni alebo vyššej. Zároveň budú musieť uzatvoriť zmluvu všetky povinné programy a doplnkové programy v nemocniciach príslušnej úrovne.
Nemocnice budú rozdelené na:
- komunitné
- regionálne
- komplexné
- koncové
- národné.
Reforma siete všeobecnej ambulantnej starostlivosti
Oproti súčasnému stavu, kde nový lekár (záujemca o zriadenie novej praxe) nemá k dispozícii informačný zdroj, kde sú uvedené poddimenzované miesta vhodné na doplnenie kapacity, novou úpravou má nový lekár na jednom mieste, pravidelne aktualizované informácie o voľných miestach v okrese a naopak, kde je sieť z hľadiska dostupnosti všeobecnej ambulantnej starostlivosti zabezpečená.
Posilňuje sa rola VÚC, ktoré majú nielen z titulu ich právomoci ako sú napr. vydávanie povolení alebo schvaľovanie ordinačných hodín, vziať na seba úlohu priamej koordinácie siete, úlohu aktívnej súčinnosti s obcami pri hľadaní možností zabezpečenia siete. Posilňuje sa aj výmena údajov o poskytovateľoch medzi orgánmi verejnej moci a ostatnými zúčastnenými subjektmi s cieľom jednotnosti údajov v jednotlivých evidenciách. Ministerstvo zdravotníctva novou úpravou zavádza finančnú podporu na zriaďovanie nových praxí v nedostatkových okresoch a to formou jednorazového príspevku.
MPK do: 30.08.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.01.2022
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Toto bude zabezpečené pomocou tzv. kategorizácie ústavnej starostlivosti, ktorá sa bude aktualizovať ročne za účasti zástupcov odborníkov, zdravotných poisťovní, pacientov, úradu pre dohľad a ministerstva zdravotníctva.
[2] Sem budú zaradené spravidla akútne alebo náročné služby, pri ktorých je potrebné dodržať stanovenú geografickú dostupnosť a kvalitu (napr. liečba úrazov, akútnych srdcových alebo mozgových príhod.).
[3] Sem budú spravidla patriť veľkoobjemové a plánované výkony, napr. výmena bedrového kĺbu.
[4] Ide o programy, ktoré sú spravidla povinnými programami vyššej úrovne než akú má nemocnica, ale v určitých prípadoch je žiadúce ich poskytovať aj v nemocniciach nižšieho typu, spravidla z dôvodu potreby vyššej kapacity alebo dostupnosti.