Koncepcia informatizácie verejnej správy
Dňa 14.12.2021 vláda SR schválila Národnú koncepciu informatizácie verejnej správy SR, ktorá prevádzkuje a buduje informačné technológie. Strategickým cieľom Slovenska je dosiahnuť pokrok v DESI indexe v oblasti digitálnych služieb o 40% v porovnaním so súčasným stavom. Národná koncepcia informatizácie verejnej správy SR pretavila strategický cieľ do štyroch prioritných osí a podcieľov:
- Lepšie služby - je zameraná na zvyšovanie spokojnosti so službami, zvyšovanie podielu elektronickej komunikácie na jej iných spôsoboch, zjednodušovanie služieb a zavádzanie komplexných životných situácií.
- Digitálna a dátová transformácia - prinesie postupy, ktoré budú nezávislé na procesoch papierového sveta a budú v plnom rozsahu využívať možnosti digitálnych technológií a zdieľanie údajov.
- Efektívne IT – má skracovať čas na realizáciu projektov, zvyšovať hodnotu nasadených systémov a optimalizovať náklady verejnej správy.
- Kybernetická a informačná bezpečnosť - má posilňovať ľudské kapacity, minimalizovať bezpečnostné incidenty a škody; a zvyšovať úroveň ekosystému kybernetickej a informačnej bezpečnosti.
Strategické priority popisujú budúci stav a hlavné iniciatívy na jeho dosiahnutie pre vládny cloud, orientáciu elektronických služieb na používateľa, dátovú transformáciu, digitálnu transformáciu a digitálny úrad, nákup vo verejnej správe, kybernetickú a informačnú bezpečnosť a podporu ľudských zdrojov v IT.
Podľa Národnej koncepcie, v oblasti prevádzky aj rozvoja systémov budú realizované pravidelné vzájomné zdieľanie znalostí a skúseností medzi organizáciami verejnej správy, odbornej komunity a trhu. Jednotlivci rozšíria takto formalizované zdieľanie o komunitné vzdelávanie a zdieľanie znalostí. Trvalé interné zdroje budú započítateľné rotáciami medzi IT útvarmi inštitúcií verejnej správy a talenty sa budú centralizovať vo väčších organizáciách verejnej správy, ale aj vzájomnou spoluprácou napr. na úrovni samosprávy prostredníctvom spoločných obecných úradov. Budú tak vznikať rôzne modely zdieľaných kapacít vo verejnej správe.
Národná koncepcia upravuje aj tzv. multikanálový prístup. Súčasné spôsoby prihlasovania sa k elektronickým službám verejnej správy sú obmedzené (minimálne pre výkon verejnej moci) len pre jeden spôsob:
- prostredníctvom osobného počítača s nainštalovanými aplikáciami,
- eID karty a
- použitím USB čítačky.
Táto bariéra spôsobuje veľké obmedzenie vzhľadom na fakt, že viac ako 50% interakcií na internete je dnes realizovaných z mobilných zariadení, z ktorých sa nedá pristupovať k službám verejnej správy. Porovnanie Slovenska a priemeru EÚ krajín v dostupných spôsoboch prihlásenia sa k elektronickým službám verejnej správy potvrdzuje stagnáciu v tejto oblasti.
Je preto dôležité, že služby a špecializované portály budované a rozvíjané z prostriedkov programu Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (ďalej len “OPII”) budú optimalizované na:
- mobilné zariadenia,
- pričom bude na ne uplatňovaný princíp Open API, to znamená, že rozhranie pre integráciu týchto služieb rôznymi stranami bude definované ako prioritný výstup danej služby, čo umožní jednoduchšiu prístupnosť služieb cez alternatívne kanály.
Povinnosť implementácie Open API je už dnes upravená v § 25 ods. 7 zákona o e-Governmente.
Po ukončení OPII v roku 2023 budú teda služby verejnej správy poskytované elektronicky ústredný portál verejnej správy, špecializovaný portál; telefonicky ústredné kontaktné centrum, iné call centrá subjektov verejnej správy; osobne pracoviská SVS, klientske centrá, integrované obslužné miesta; listinnou formou podateľne SVS, či mobilným zariadením.
Pre služby miest a obcí sprístupnilo DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska mobilnú aplikáciu. MIRRI SR plánuje nasadiť prostredníctvom projektu Slovensko v mobile viacerými postupnými rozšíreniami centrálnu mobilnú aplikáciu v rokoch 2021 až 2023. Ministerstvo vnútra SR pripravuje na rok 2022 mobilné rozhranie, ktoré umožní overiť identitu s využitím NFC elektronického občianskeho preukazu. Národné centrum zdravotníckych informácií plánuje do roku 2023 nasadiť prostredníctvom projektu Zabezpečenie efektívneho používania služieb ESO1 poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti na celom území SR (projekt ESO1 – D) mobilnú aplikáciu bez potreby prihlásenia sa do eZdravia s elektronickým preukazom zdravotníckeho pracovníka, čím sa uľahčí práca v teréne a zjednoduší sa prístup k údajom o pacientovi na mobilných zariadeniach.
Poskytovanie skutočne digitálnych služieb nebude možné bez spolupráce s ďalšími súvisiacimi inštitúciami. Prvým míľnikom takej spolupráce bude prepojenie služieb na úrovni životnej situácie pomocou interaktívneho návodu. Súvisiace služby budú mať spoločný návod, v rámci ktorého budú logicky zoradené na ústrednom portáli verejnej správy a na vlastných portáloch organizácií. Inštitúcie budú priebežne automatizovane informované o prípadných zmenách a nutnosti aktualizovať návody.
Prepojenie agendových systémov a centrálnych referenčných registrov bude zvlášť podstatné v prostredí územnej a miestnej samosprávy, ktorá používa centralizované riešenie DCOM ako aj viacero decentralizovaných riešení. Bez takéhoto prepojenia nebude možné zabezpečiť on-line riešenie viacerých životných situácií. Pre potreby preneseného výkonu štátnej správy v prostredí územnej a miestnej samosprávy, škôl a iných malých organizácii s kompetenciami orgánu riadenia v digitálnom prostredí, zabezpečujú vecne príslušné subjekty verejnej správy plne funkčné a efektívne fungujúce informačné systémy, plne integrovateľné s používanými IS v danom prostredí.
Verejná správa bude zavádzať digitálne pracovisko, ktoré bude prostredím podporujúcim digitálnu transformáciu verejnej správy integráciou procesov a rozhraní integráciou manuálnych úloh pracovníkov. V prostredí miestnej samosprávy bude naďalej zohrávať úlohu centralizované riešenie IS DCOM. Kompetentnosť a odbornosť (digitálnych) úradov v prostredí miestnej samosprávy bude zvyšovaná vytváraním spoločných úradovní a regionálnych centier zdieľaných služieb. Územná a miestna samospráva, využívajúca decentralizované riešenia IS, sa na základe dohôd viacerých zainteresovaných subjektov zameria na hľadanie vhodných platforiem a riešení pre zefektívnenie doteraz používaných IS.
Národná koncepcia sa zaoberá aj so systematickou podporou malých orgánov verejnej moci. Malé OVM boli pri doterajšom postupe informatizácie verejnej správy často prehliadané. Na jednej strane sa ich spravidla týkajú rovnaké povinnosti ako veľkých ústredných orgánov štátnej správy, avšak doteraz mali iba veľmi slabý prístup k centrálne riadeným zdrojom pre oblasť informatizácie a nebol braný ohľad na zníženú kapacitu plnenia povinností z dôvodu ich malej veľkosti. Pod pojmom “malé OVM” tu Národná koncepcia má na mysli najmä miestne orgány štátnej správy, orgány územnej samosprávy a nimi zriaďované organizácie. Patria sem napr. aj školy a malé obce. Preto pri príprave opatrení informatizácie verejnej správy, vrátane Akčného plánu NKIVS, bude na tieto malé OVM braný osobitný zreteľ, vyjadrený najmä nasledovnými prístupmi:
- pri zavádzaní nových povinností všeobecne záväznými predpismi dôsledne analyzovať a vyčísliť súvisiace vplyvy, najmä finančné náklady pre malé OVM, čo zabezpečia ÚOŠS, do ktorých pôsobnosti tieto malé OVM patria a poskytovať finančné zdroje potrebné na plnenie nových povinností v oblasti eGovernmentu,
- finančné zdroje budú poskytované najmä formou dotačných schém špecificky orientovaných na podporu malých OVM,
- pri podpore budovania technických komponentov bude zvažovaná efektívnosť podpory centralizovaných riešení alebo plošná podpora decentralizovaných riešení, založená na objektívnych kritériách, napr. na základe počtu realizovaných podaní, počtu dotknutých osôb, obyvateľov a pod., pri územnej samospráve a ňou zriaďovaných organizáciách bude rešpektovaný princíp dobrovoľnosti výberu zvolenej podpory.
Na technickej úrovni bude podpora realizovaná najmä vytvorením jednoduchých spôsobov prístupu a bezplatného využívania nasledovných služieb:
- zapojenie do centrálneho sprístupňovania údajov verejnej správy - t.j. možnosť pristupovať k údajom iných OVM a aj sprístupniť vlastné údaje,
- centrálna správa identít fyzických a právnických osôb, mechanizmov autentifikácie fyzických osôb, single-sign-on,
- centrálne komponenty zaisťujúce doručovanie elektronických správ medzi OVM a osobou (vrátane možnosti použiť hybridnú poštu),
- prístup k aplikačným rozhraniam agendových systémov iných OVM v rozsahu oprávnení na výkon svojich činností,
- cloudové prostredie s možnosťou umiestniť do neho vlastné riešenia.
Mgr. Helena Laposová