Koncepčná reforma krízového riadenia a civilnej ochrany
Dňa 25.06.2025 bol vládou SR schválený strategický dokument Koncepčná reforma krízového riadenia a civilnej ochrany na obdobie 2025 – 2030 - od reakcie k príprave: Transformácia riadenia kríz v Slovenskej republike. Tento dokument predstavuje strategický návrh zásadnej zmeny fungovania systému krízového riadenia a civilnej ochrany v Slovenskej republike. Reforma reaguje na zistené slabiny súčasného stavu a kladie dôraz na pripravenosť, prevenciu a profesionálnu koordináciu všetkých zložiek štátu a samosprávy.
Základnou premisou navrhovanej reformy je odklon od reaktívneho a decentralizovaného modelu smerom k centralizovanejšiemu a proaktívnemu systému s dôrazom na zjednotenú koordináciu a prevenciu. Súčasný stav je charakterizovaný nedostatočnou koordináciou medzi úrovňami štátu, obmedzenými kapacitami obcí, slabou analytickou podporou a absenciou jednotného informačného systému. V návrhu reformy sa preto zásadne mení prístup k výkonu a organizácii krízového riadenia.
Z hľadiska legislatívneho rámca je navrhnutá revízia základných zákonov a vyhlášok upravujúcich krízové situácie. Dnes sú kompetencie rozptýlené v rôznych právnych predpisoch, pričom vymedzenia pojmov ako „mimoriadna situácia“, „núdzový stav“ či „výnimočný stav“ sú nejednoznačné, čo v praxi vedie ku kompetenčným konfliktom. Dokument identifikuje potrebu ich jasného rozlíšenia a zjednotenia režimov. Zároveň sa navrhuje spresnenie práv a povinností jednotlivých úrovní riadenia vrátane územných samospráv.
V oblasti organizačnej sa zásadná zmena týka vytvorenia samostatného útvaru krízového riadenia a jeho štruktúr na centrálnej a regionálnej úrovni. Kým dnes sú krízové aktivity roztrúsené medzi viaceré odbory, nový model predpokladá jasné vymedzenie kompetencií, zodpovednosť za výkon procesov a vytvorenie samostatných organizačných jednotiek aj v regiónoch.
Zmeny sa výrazne dotýkajú aj samospráv, ktorých nedostatočné personálne a odborné kapacity boli identifikované ako vážny problém. V obciach, najmä menších, nie je možné zabezpečiť nepretržité pokrytie agendy, často chýbajú odborníci a zodpovední zamestnanci. Reforma počíta s metodickým a operatívnym posilnením podpory samospráv zo strany regionálnych a centrálnej zložky štátu, vrátane jasnejšieho nastavenia vertikálnej spolupráce.
Z technologického hľadiska sa navrhuje zásadná zmena v podobe zavedenia jednotného informačného systému krízového riadenia. Dnes absentuje jednotná platforma, čo vedie k neprehľadnosti, duplicitám a ťažkopádnej komunikácii medzi aktérmi. Nový systém má umožniť zber a spracovanie údajov v reálnom čase, integráciu geoinformačných služieb, zdieľanie analýz a podporu rozhodovania. Ide o kľúčový predpoklad pre digitalizáciu procesov, efektívne riadenie incidentov a varovanie obyvateľstva
Ďalšou zásadnou oblasťou zmeny je riešenie dlhodobo neriešeného investičného dlhu. Dokument identifikuje štyri kľúčové oblasti, kde bude potrebné investovať: organizačné zabezpečenie, technologická infraštruktúra, obnova skladov a úkrytov, a oblasť verejnej informovanosti.
V oblasti prevencie a vzdelávania dokument navrhuje zmenu prístupu – dnes absentuje systematické vzdelávanie verejnosti, osvetové aktivity sú roztrieštené a obyvateľstvo je na krízové situácie zle pripravené. Reforma má za cieľ posilniť informovanosť, zaviesť pravidelné školenia pre samosprávy a vytvoriť jednotné metodické nástroje. V praxi to bude znamenať aktívnejšie zapojenie samospráv do vzdelávania obyvateľov, cvičení a informačných kampaní.
Sprievodná dokumentácia