Konsolidačný balíček – úpravy daní a iných poplatkov a príspevkov
Dňa 18.09.2024 schválila vláda SR viaceré novely právnych predpisov a nové právne predpisy, ktorých účelom by mala byť konsolidácia verejných financií. Schválené návrhy zákonov budú predmetom skráteného legislatívneho konania. Obsah legislatívnych správ vychádza zo stavu k 18.09.2024.
Novely platných a účinných zákonov
V súvislosti so zlepšovaním stavu verejných financií vláda SR navrhuje zmeny v nasledujúcich právnych predpisoch:
- zákon č. 328/2002 Z. z.
- zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
- zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
- zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime
- zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení
- zákon č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov
- zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
- zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu z dane z príjmov územnej samospráve
- zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
- zákon č. 235/2012 Z. z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach
- zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi
- zákon č. 519/2022 Z. z. o solidárnom príspevku z činností v odvetviach ropy, zemného plynu, uhlia a rafinérií
1. K zákonu č. 328/2002 Z. z., k zákonu č. 601/2003 Z. z., zákonu č. 43/2004 Z. z., k zákonu č. 447/2008 Z. z., k zákonu č. 417/2013 Z. z.:
Upravujú sa príslušné ustanovenia v súvislosti s tým, že rodičovský dôchodok sa vypúšťa zo sociálneho poistenia a nahrádza sa asignáciou podielu zaplatenej dane. (bližšie k tomu v zákone č. 595/2003 Z. z.).
2. K zákonu č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení
Upravujú sa príslušné ustanovenia v súvislosti s tým, že rodičovský dôchodok sa vypúšťa zo systému sociálneho poistenia a nahrádza sa asignáciou podielu zaplatenej dane rodičom. Navrhuje sa, aby podiel zaplatenej dane z príjmov pre rodičov osobám, ktorých dôchodok vypláca Sociálna poisťovňa, vyplácala Sociálna poisťovňa. Taktiež sa navrhuje zvýšenie maximálneho mesačného vymeriavacieho základu na platenie poistného na nemocenské poistenie, dôchodkové poistenie (starobné poistenie, invalidné poistenie), poistenie v nezamestnanosti, garančné poistenie, na financovanie podpory v čase skrátenej práce a na platenie poistného do rezervného fondu solidarity zo 7-násobku na 11-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky spred dvoch rokov. Zvýšený maximálny mesačný vymeriavací základ sa navrhuje pre zamestnanca, povinne nemocensky poistenú a povinne dôchodkovo poistenú samostatne zárobkovo činnú osobu, dobrovoľne nemocensky poistenú osobu, dobrovoľne dôchodkovo poistenú osobu alebo dobrovoľne poistenú osobu v nezamestnanosti, zamestnávateľa, Sociálnu poisťovňu a pre dodatočné doplatenie poistného na dôchodkové poistenie.
3. K zákonu č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov
Novelou zákona o dani z príjmov sa v nadväznosti na Akčný plán rozvoja elektromobility v SR upravuje posudzovanie užívania motorového vozidla zaradeného do odpisovej skupiny 0 (elektromobily) ako nepeňažného príjmu zamestnanca, a to tak, že sa znižuje tento nepeňažný príjem z 1% na 0,5 % vstupnej ceny vozidla postupne znižovanej počas 8 bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov. Uvedené sa aplikuje prvýkrát pri výpočte nepeňažného príjmu za január 2025. Zároveň sa zavádza ďalší spôsob preukázania výdavkov na PHL pri elektromobiloch. Daňovník môže výdavky na spotrebovanú elektrickú energiu ako PHL uplatniť vo výške násobku priemernej mesačnej ceny a spotrebovanej elektrickej energie podľa dokladu k motorovému vozidlu v súvislosti s prejazdenými kilometrami.
Novela upravuje príjmy oslobodené od dane týkajúce sa športovcov za účelom odstránenia nerovnakých podmienok zdaňovania odmien za dosiahnutý výsledok športových reprezentantov so sluchovým postihnutím na deaflympiáde oproti ostatným športovým reprezentantom. Uvedené sa uplatní prvýkrát na odmeny, ktoré budú zdaňované podaním daňového priznania k dani z príjmov po 31. decembri 2024.
Novelou sa upravuje maximálna suma zdaniteľných príjmov pre uplatnenie zníženej sadzby dane zo 60 000 eur na 100 000 eur a tiež sa znižuje sadzba dane u právnických osôb z 15 % na 10 %. Novelou sa znižuje sadzba dane pre podiely na zisku vyplácané fyzickým osobám zo sadzby dane 10 % na 7 %.Novela zavádza novú sadzba dane pre právnické osoby vo výške 22 %, ktorá sa bude vzťahovať na právnické osoby, ktoré v príslušnom zdaňovacom období dosiahnu zdaniteľné príjmy vyššie ako 5 mil. eur. Uvedené zmeny majú byť prvýkrát uplatnené od 1.1.2025.
Novelou sa upravuje daňový bonus na dieťa s uplatnením od januára 2025, a to:
- obmedzením možnosti nároku na daňový bonus len pre vyživované deti do 18 rokov veku,
- obmedzením výšky nároku na daňový bonus na vyživované dieťa v prípade vysokopríjmových skupín rodičov,
- zvýšením percentuálneho limitu výšky základu dane pre uplatnenie plného nároku na daňový bonus v závislosti od počtu detí (pri 1 dieťati z 20% na 29%, pri 2 deťoch z 27% na 36%, pri 3 deťoch z 34% na 43%, pri štyroch deťoch z 41% na 50%, pri piatich deťoch zo 48% na 57% a pri šiestich a viac deťoch z 55% na 64%),
- obmedzením možnosti uplatnenia nároku na daňový bonus pre daňovníkov len v prípade, ak 90 % svojich celosvetových zdaniteľných príjmov dosahujú na území SR a to bez ohľadu na skutočnosť, či ide o daňovníka s obmedzenou alebo neobmedzenou daňovou povinnosťou.
Novela dopĺňa ustanovenia o asignácii dane, ktoré umožňuje poukázať 2% dane rodičovi alebo rodičom, ktorí sú poberateľom dôchodku, pre každého z nich vo výške 2%. Asignácia dane pre rodičov sa prvýkrát bude poukazovať z dane vypočítanej za zdaňovacie obdobie 2025, t. j. v roku 2026.
5. K zákonu č. 222/2004 Z. z. o DPH
Novelou zákona o DPH sa má upraviť výška sadzieb DPH, ako aj zoznam tovarov a služieb, na ktoré sa navrhuje uplatňovať znížené sadzby dane.
Od 1. januára 2025 sa zvyšuje základná sadzba dane zo súčasných 20 % na 23 % zo základu dane. Taktiež sa navrhuje nahradiť súčasnú prvú zníženú sadzbu dane vo výške 10 % zo základu dane zníženou sadzbou dane vo výške 19 % zo základu dane, pričom druhú zníženú sadzbu dane vo výške 5 % zo základu dane sa navrhuje zachovať. Prvá znížená sadzba dane (19 % zo základu dane) sa bude uplatňovať na tovar uvedený v bode 1 prílohy č. 7, a to na všetky potraviny určené na ľudskú konzumáciu, s výnimkou potravín uvedených v bode 2 prílohy č. 7, a na dodanie elektriny.
Druhá znížená sadzba dane (5 % zo základu dane) sa navrhuje uplatňovať na potraviny uvedené v bode 2 prílohy č. 7, na tovary uvedené v bode 3 prílohy č. 7 (lieky, zdravotnícke pomôcky a edukačné publikácie, avšak len, ak sú schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa § 13 školského zákona), na služby uvedené v prílohe č. 7a (ubytovacie služby a edukačné publikácie, avšak len, ak sú schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy, dodané ako elektronicky poskytovaná služba) a na plnenia poskytované registrovaným sociálnympodnikom za podmienok ustanovených v § 27 ods. 3 písm. c) zákona č. 222/2004 Z. z. Súčasne sa navrhuje zachovať uplatňovanie zníženej sadzby dane vo výške 5 % zo základu dane na ustanovené plnenia poskytované v rámci štátnej podpory nájomného bývania.
6. K zákonu č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu z dane z príjmov územnej samospráve
Znižuje sa percentuálny podiel výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ktorý je
príjmom rozpočtov obcí zo 70% na 55,1%
príjmom rozpočtov VÚC z 30% na 29,5%.
Takto znížený výnos dane sa rozdelí a poukáže obciam a vyšším územným celkom prvýkrát v januári 2025.