Legislatívny zámer zákona o elektronickej verejnej správe

Dňa 26.08.2024 bol v MPK zverejnený Legislatívny zámer zákona o elektronickej verejnej správe. Cieľom je predstaviť koncepciu navrhovaných zmien v oblasti elektronického výkonu verejnej moci, ktoré si vzhľadom na ich povahu a rozsah vyžiadajú tvorbu nového zákona v tejto oblasti spoločenských vzťahov. Zároveň ide o snahu iniciovať diskusiu širokej odbornej verejnosti na účely zrevidovania a zjednodušenia právnej úpravy v oblasti e-Governmentu, a to aj v nadväznosti na skúsenosti z počiatočného obdobia aplikačnej praxe zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o e-Governmente“), s ohľadom na technologický vývoj a výhody elektronickej úradnej komunikácie.

V súlade s návrhom legislatívneho zámeru budú predmetom právnej úpravy nové pravidlá výkonu verejnej moci a fungovania elektronickej verejnej správy, ktoré  možno rozdeliť do piatich skupín, konkrétne:

  • zmena postupov (digitálna transformácia);
  • zdieľanie a sprístupňovanie údajov (dátová transformácia);
  • sprístupnenie štátnych riešení;
  • zjednodušenie;
  • revízia.

Prvé dve skupiny návrhov nových pravidiel obsahujú zmeny, ktoré sú zmenami systémovými. Ide o zmeny, ktoré kladú vysoké nároky na koordináciu, znalosť procesov, komunikáciu s rezortmi, ako aj na pripravenosť rezortných evidencií, korektnosť a kvalitu dát a zrejme aj technické riešenie. Vyznačujú sa vysokou komplexnosťou témy, následne teda aj regulácie a je predpoklad, že pôjde aj o pomerne náročnú úpravu z pohľadu legislatívneho, resp. právneho, spojenú najmä s otázkami príslušnosti na konanie orgánov verejnej moci a dodržanie (najmä ústavných) podmienok kladených na jeho priebeh a výsledok.

Tretia skupina je uvádzaná osobitne, aj keď nepredstavuje svojou komplexnosťou zmenu na úrovni prvých dvoch, a je viac praktická a vecne uchopiteľná. Ide o ucelenú tému nadväzujúcu na už začaté aktivity v oblasti bankového sektora, sektora pôšt a sektora elektronických komunikácií.

Štvrtá skupina návrhov je motivovaná snahou odstrániť jeden z hlavných identifikovaných nedostatkov dnešnej úpravy, ktorým je vnímanie zákona o e-Governmente ako príliš zložitého predpisu. Pôjde teda o zmeny prierezového charakteru, v podstate najmä zmeny v prístupe k regulácii a k jej obsahu, ale aj k jazyku právneho predpisu.

Piatu skupinu tvoria konkrétne návrhy zmien v dnešnom zákone o e-Governmente, ktoré vyplynuli z revízie jeho ustanovení po vyše dekáde existencie zákona o e-Governmente.

MPK končí: 16.09.2024

Sprievodná dokumentácia