Limity verejných výdavkov
Dňa 16.03.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Novelou sa dopĺňajú tiež ďalšie osobitné právne predpisy.
Novela zabezpečuje naplnenie cieľov novely ústavného zákona[1] reagujúc na zavedenie limitu verejných výdavkov ako systémového rozpočtového nástroja na zabezpečenie dlhodobej udržateľnosti a ukotvenie proti-cyklickej rozpočtovej politiky.
Limit verejných výdavkov je hlavným rozpočtovým nástrojom na zabezpečenie dlhodobej udržateľnosti, schvaľuje ho NRSR a rozumie sa ním maximálna výška celkových časovo rozlíšených konsolidovaných výdavkov verejnej správy. Limit verejných výdavkov sa nevzťahuje na výdavky územnej samosprávy a na ďalšie prostriedky.[2]
Novelou sa:
- zabezpečuje premietnutie limitu verejných výdavkov ako regulujúceho nástroja do procesu zostavovania rozpočtu verejnej správy a následne aj jeho úprav. Limity verejných výdavkov subjektov verejnej správy a ďalších súčastí rozpočtu verejnej správy bude schvaľovať NRSR, keďže schvaľuje celkový limit verejných výdavkov,
- v prípade viazaných nevyčerpaných, najmä kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu z predchádzajúcich rokov, na ktoré sa limit verejných výdavkov vzťahuje, povoľuje prekročiť limit výdavkov tak, aby bol zabezpečený súlad s limitom verejných výdavkov,
- v prípade realizácie rozpočtových opatrení v štátnom rozpočte povoľujú len také rozpočtové opatrenia, ktorými sa neprekročí limit verejných výdavkov,
- dopĺňa povinnosť pre všetky subjekty verejnej správy, ktorých výdavky sú súčasťou rozpočtu verejnej správy a na ktoré sa limit verejných výdavkov vzťahuje (vrátane správcov kapitol, štátnych rozpočtových organizácií, štátnych príspevkových organizácií) dodržať limit verejných výdavkov.
V zákone sa vytvoril nový § 30aa – Limit verejných výdavkov, obsahom ktorého je definovanie limitu verejných výdavkov, ako aj spôsob jeho určenia a aktualizácie. Ide o transparentné rozpočtové pravidlo, ktoré ukotvuje proti-cyklickú fiškálnu politiku a rozpočtovú disciplínu.
Pre posilnenie strednodobej záväznosti rozpočtu sa limit výdavkov stanovuje na každý rok volebného obdobia. Pre dosiahnutie cieľa dlhodobej udržateľnosti verejných financií je samotný limit výdavkov potrebné napojiť na výsledkové ciele štrukturálneho salda. Ak je plánovaná hodnota štrukturálneho salda negatívna napríklad vo výške -1 mld. eur, tak vypočítaný limit výdavkov umožní použiť o 1 mld. eur viac výdavkov ako sú predpokladané príjmy.
Manažovanie neprekročenia celkového limitu verejných výdavkov počas roka zabezpečuje Ministerstvo financií SR, a za týmto účelom aj zabezpečí monitoring plnenia limitov verejných výdavkov jednotlivých subjektov verejnej správy, a na základe analytického posúdenia vyzve subjekty verejnej správy pod celkovým limitom verejných výdavkov na prijatie opatrení na ich dodržanie.[3]
V prechodnom ustanovení sa upravuje uplatnenie limitu verejných výdavkov prvýkrát v rozpočtovom procese v roku 2022, v rámci ktorého sa bude pripravovať a zabezpečovať zostavovanie rozpočtu verejnej správy na roky 2023 až 2025.[4]
Vzhľadom na doplnenie úpravy poskytovania údajov na účely pôsobnosti Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (§ 30aa ods. 21) sa upravujú tiež osobitné predpisy, konkrétne:
- zákon č. 253/1998 z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky,
- zákon č. 131/2002 z. o vysokých školách,
- zákon č. 453/2003 z. o orgánoch štátnej správy,
- zákon č. 5/2004 z. o službách zamestnanosti,
- zákon č. 43/2004 z. o starobnom dôchodkovom sporení,
- zákon č. 580/2004 z. o zdravotnom poistení,
- zákon č. 650/2004 z. o doplnkovom dôchodkovom sporení,
- zákon č. 448/2008 z. o sociálnych službách,
v ktorých sa špecifikujú údaje, ktoré sa majú Rade pre rozpočtovú zodpovednosť poskytovať. Účelom využitia údajov poskytnutých Ministerstvu hospodárstva SR je vyhodnocovanie efektivity podporných programov Ministerstva hospodárstva SR s cieľom maximalizovať úspory verejných financií.
Účinnosť: 01.04.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
[2] prostriedky z rozpočtu EÚ a prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov SR a EÚ, odvody EÚ, výdavky na správu dlhu verejnej správy, jednorazové výdavky a vplyv hospodárskeho cyklu na výdavky verejnej správy. V ôsmom volebnom období NRSR určí limit verejných výdavkov na roky 2023 a 2024
[3] Zámerom Ministerstva financií SR po prechodnom období, na ktoré sa bude limit verejných výdavkov určovať, je predĺženie rozpočtového horizontu z troch na štyri rozpočtové roky. Nevyhnutným predpokladom pre tento krok je zvýšenie kvality trojročného rozpočtu prostredníctvom posilnenia princípu kontinuálneho rozpočtovania a zostavovania rozpočtu verejnej správy vychádzajúceho zo scenárov nezmenených politík.
[4] Keďže limit verejných výdavkov bude prvýkrát platiť v rozpočtovom roku 2023, v prípade vykonávania rozpočtových opatrení sa v roku 2022 postupuje podľa znenia § 15 ods. 1 účinnom do 31. marca 2022. Rovnako v prípade výrazného odchýlenia v roku 2022 sa bude postupovať v súlade s § 30a ods. 2 v znení účinnom do 31. marca 2022.