Návrh novely zákona o volebnej kampani
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa aj zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani. Návrh na zmenu a doplnenie zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani reaguje na nedokonalosti, ktoré odhalili voľby do NR SR v roku 2016 a voľby do orgánov samosprávnych krajov v roku 2017.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach a ktorým sa mení a dopĺňa aj zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani (ďalej len „novela“ alebo „návrh zákona“).
Návrh zákona okrem úpravy podmienok činnosti politických strán a politických hnutí, novej regulácie pre voľby do NR SR a Európskeho parlamentu reaguje aj na viaceré poznatky z prvej aplikácie zákona o volebnej kampani.
Článok III. navrhu zákona upravuje znenie zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani (ďalej len „zákon o volebnej kampani“) a touto úpravou reaguje na nedokonalosti uvedeného zákona, ktoré odhalili voľby do NR SR v roku 2016 a voľby do orgánov samosprávnych krajov v roku 2017.
Cieľom navrhovanej úpravy, je najmä zrovnoprávniť všetky subjekty oprávnené viesť volebnú kampaň, podľa tohto zákona v povinnostiach, právach ako aj určitých obmedzeniach, ktoré sa týkajú najmä transparentného účtu, prijímania darov a uverejňovania výdavkov vynaložených na volebnú kampaň.
Návrh zákona upravuje spôsob zobrazovania informácií na transparentnom účte tak, aby transparentný účet zobrazoval pre verejnosť nielen údaje o platiteľovi, ale aj o príjemcovi finančných prostriedkov. Verejnosť vo voľbách NR SR kritizovala, že z transparentného účtu nebolo možné zistiť, komu uhrádza politická strana finančné prostriedky za poskytnuté služby alebo tovary.
Rovnako sa pre všetky kandidujúce subjekty upravuje spôsob nakladania s finančnými darmi, ktoré boli vložené na transparentný účet v rozpore so zákonom vo volebnej kampani a tiež spôsob ako sa môže obdarovaný dištancovať od neželaného daru.
Politická strana, kandidát, nezávislý kandidát ako aj tretia strana, v prípade, že na ich transparentný účet boli poukázané finančné prostriedky v rozpore so zákonom - teda v hotovosti, alebo ak by darca nebol z výpisu z účtu identifikovateľný, majú povinnosť takto poukázané prostriedky vrátiť darcovi, v prípade jeho anonymity, poukázať ich na účet štátneho rozpočtu. Nedodržaním tohto postupu sa vystavujú tieto osoby pomerne vysokým sankciám. Tak isto majú možnosť sa od darcu týmto istým spôsobom dištancovať a dar od neželaného darcu môžu darcovi vrátiť alebo ho poukázať na účet štátneho rozpočtu.
Zjednocuje sa úprava a povinnosť pre všetkých majiteľov transparentných účtov, aby v čase volebného moratória boli povinní zabezpečiť zmrazenie prísunu finančných darov na tieto účty. Taktiež sa za účelom zvýšenie právnej istoty jednoznačne upravuje, že majiteľ osobitného účtu je povinný vkladať prostriedky na svoj osobitný účet výlučne prevodom z iného účtu.
Zjednocujú sa povinnosti pre všetky kandidujúce subjekty pokiaľ ide o povinnosť predkladať doklady týkajúce sa volebnej kampane na požiadanie ministerstva vnútra.
Pre voľby do orgánov územnej samosprávy sa lehota na uchovávanie dokumentov pre kandidátov v týchto voľbách skracuje z piatich na tri roky.
Nezávislému kandidátovi, ktorý kandiduje iba na funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, poslanca obecného zastupiteľstva, poslanca mestského zastupiteľstva alebo poslanca miestneho zastupiteľstva sa limit nákladov na volebnú kampaň neustanovuje.
Novela ustanovuje povinnosť nezávislým kandidátom viesť a vyhotovovať záverečnú správu o nákladoch na volebnú kampaň na jednotnom tlačive, ktoré uverejní ministerstvo vnútra na svojom webovom sídle. Cieľom navrhovanej úpravy je zjednotenie a sprehľadnenie poskytovaných informácií. Spôsob plnenia tejto úlohy vnímali povinné osoby v predchádzajúcich voľbách rôzne a rôznymi formami, čo sťažovalo ich preskúmavanie.
Novela upravuje práva a povinnosti tretej strany podľa § 8 ods. 1 zákona o volebnej kampani. Ako osoba, ktorá nemôže byť treťou stranou sa dopĺňajú európske politické strany a európske politické nadácie, ktoré na území Slovenskej republiky budú mať sídlo. Taktiež nemôžu byť treťou stranou fyzické osoby, ktoré sa stali kandidátom, politické strany a ani fyzické osoby nachádzajúce sa na kandidátnej listine politickej strany.
Tretie strany majú podľa novely zákaz prijať finančné prostriedky na volebnú kampaň z verejných zdrojov a zo zdrojov zo zahraničia. Okrem toho tretia strana nesmie prijať dar od politickej strany. Tým sa odstraňuje možná skrytá podpora volebných subjektov z prostriedkov štátu, zo zahraničia a tiež priame financovanie tretej strany politickou stranou. Ustanovuje sa povinnosť tretím stranám vyhotovovať prehľad nákladov vynaložených na volebnú kampaň na jednotnom tlačive, ktoré uverejní ministerstvo vnútra. Táto povinnosť pre tretie strany ako jediný subjekt volebnej kampane absentovala.
Novela odstraňuje pochybnosti o tom, či do limitov finančných prostriedkov, ktoré môže tretia strana podľa § 8 ods. 7 zákona o volebnej kampani vynaložiť na volebnú kampaň sa započítava daň z pridanej hodnoty alebo nie. Podľa navrhovanej právnej úpravy limity sú uvedené vrátane s daňou z pridanej hodnoty.
Návrh zákona upresňuje údaje o objednávateľovi, ktoré je povinný každý kto vedie volebnú kampaň uvádzať na drobných reklamných predmetoch. Aktuálne znenie § 15 ods. 2 bolo nejasné a vyvolávalo aplikačné problémy.
Vzhľadom na to, že novela dopĺňa ustanovenia o nakladaní s prostriedkami na osobitných účtoch bolo potrebné porušenie doplnených ustanovení premietnuť aj do správnych deliktov.
Novela by mala byť účinná od 1 januára 2019.
Dôvodová správa k návrhu zákona je dostupná TU.
Návrh zákona je dostupný TU.
Zdroj: Slov-lex
Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, 20. 7. 2018