Novela infozákona
Dňa 21.06.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií), ktorá reaguje na potrebu zabezpečiť transpozíciu Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1024 z 20. júna 2019 o otvorených dátach a opakovanom použití informácií verejného sektora (prepracované znenie).
K najzásadnejším zmenám, ktoré smernica (EÚ) 2019/1024 prináša, patria:
- rozšírenie personálnej pôsobnosti na tzv. verejné podniky,
- rozšírenie vecnej pôsobnosti na „osobitné“ kategórie informácií napríklad na informácie s vysokou hodnotou (tzv. high-value datasets alebo datasety s vysokým potenciálom na opakované použitie), ktorých zoznam zadefinuje Európska komisia vykonávacím aktom, ďalej výskumné údaje ako špecifickú kategóriu informácií vznikajúcich v rámci vedeckého výskumu financovaného z verejných zdrojov (napr. štatistiky, výsledky meraní; nie však vedecké články/publikácie, ktoré naďalej zostávajú vylúčené z pôsobnosti smernice), dynamické údaje (napr. satelitné, meteorologické, dopravné a i.), ktoré majú byť sprístupňované prostredníctvom aplikačného programovacieho rozhrania (API),
- bezplatné sprístupňovanie informácií na účely opakovaného použitia (s výnimkou tzv. hraničných nákladov spojených napr. s anonymizáciou osobných údajov alebo ochranou dôverných obchodných informácií),
- rozšírenie zákazu tzv. výhradných dohôd.
Nižšie uvádzame najdôležitejšie zmeny, ktoré boli prijaté predmetnou novelou zákona:
1. Verejný podnik ako nová povinná osoba podľa infozákona
K pozitívnemu vymedzeniu opakovaného použitia informácií pribudne v zmysle navrhovaného ustanovenia použitie informácie, ktorú má verejný podnik (ako nová povinná osoba) k dispozícii, na podnikateľský alebo nepodnikateľský účel odlišný od pôvodného účelu, pre ktorý bola vyhotovená v rámci vykonávania služieb vo verejnom záujme (najmä v odvetviach verejných služieb).
Kto je verejným podnikom na účely opakovaného použitia informácií je definované v § 21b ods. 5 návrhu zákona, je to právnická osoba, na ktorú má povinná osoba priamy alebo nepriamy rozhodujúci vplyv, a ktorá vykonáva činnosti podľa ust. § 9 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní v odvetviach:
- vôd,
- energetiky a tepelnej energetiky,
- dopravy a poštových služieb, alebo ako
poskytovateľ služieb v železničnej a cestnej osobnej doprave alebo ako letecký dopravca pri plnení záväzkov v rámci služby alebo ako vlastník lodí pri plnení záväzkov v rámci služby.
Rozhodujúcim vplyvom sa rozumie, že povinná osoba priamo alebo nepriamo:
- vlastní väčšinu akcií alebo väčšinový obchodný podiel,
- ovláda väčšinový podiel na hlasovacích právach alebo
- vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jej štatutárneho orgánu, riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.
O tom, či verejný podnik sprístupní alebo nesprístupní informácie na účely opakovaného použitia, rozhoduje výlučne dotknutý verejný podnik.
2. Negatívne vymedzenie opakovaného použitia informácií
V súvislosti s novelizačným bodom 1 sa negatívne vymedzenie toho, čo nie je opakovaným použitím informácií, systematicky presúva do samostatného odseku na koniec predmetného ustanovenia (§ 21b ods. 7 novely zákona) a dopĺňa sa o výmenu informácií medzi subjektmi verejného sektora a verejnými podnikmi pri plnení úloh subjektov verejného sektora.
3. Nové informácie vylúčené z režimu opakovaného použitia
Negatívne vymedzenie vecnej pôsobnosti osobitných ustanovení o opakovanom použití informácií sa dopĺňa o dve ďalšie nové písmená k) a l). To znamená, že ku kategóriám tých informácií, ktoré sú vylúčené z režimu opakovaného použitia, pribúdajú:
- citlivé informácie o kritickej infraštruktúre, podľa zákona č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre v znení neskorších predpisov (písm. k),
- informácie, ktorými disponuje osoba vykonávajúca výskum a osoba financujúca výskum okrem výskumných údajov (písm. l). Toto písmeno l) nepredstavuje úplne novú kategóriu informácií vylúčených z režimu opakovaného použitia, pretože podľa platného zákona je v § 21c ods. 1 písm. e) upravená „osoba zabezpečujúca výskum a vývoj“. V nadväznosti na nové znenie písmena l) čl. 1 ods. 2 novej PSI smernice bolo potrebné nanovo upraviť, že osobitné ustanovenia o opakovanom použití informácií sa nevzťahujú na také informácie, ktoré nie sú výskumnými údajmi a ktorými zároveň disponuje osoba vykonávajúca alebo financujúca výskum vrátane organizácií založených na účely výmeny výsledkov výskumu. Výskumné údaje teda podliehajú režimu opakovaného použitia, uvedené je premietnutím politiky otvoreného prístupu k údajom výskumu financovaného z verejných zdrojov. Európsky zákonodarca vyzýva, aby túto politiku vykonávali všetky osoby vykonávajúce a financujúce výskum, pričom nimi môžu byť tak subjekty verejného sektora ako i verejné podniky
Vecne sa z režimu sprístupnenia informácií na opakované použitie vynímajú tiež tie informácie, ktoré má k dispozícií povinná osoba podľa § 21b ods. 5 (verejný podnik), a ktoré zároveň neboli vyhotovené v rámci poskytovania služieb vo verejnom záujme alebo sa týkajú činnosti v rámci hospodárskej súťaže s inými účastníkmi trhu.
4. Publikačné miesto
Navrhuje sa nahradiť publikačné miesto. Údaje týkajúce opakovaného použitia informácií majú byť namiesto ústredného portálu verejnej správy centralizované na portáli určenom Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR pre sprístupňovanie otvorených údajov. V súčasnosti je to portál data.gov.sk.
5. Sprístupňovanie dynamických údajov a súborov informácií s vysokou hodnotou
Do ustanovenia o podobe a spôsobe sprístupňovania informácií na účel ich opakovaného použitia sa dopĺňa spôsob sprístupňovania dynamických údajov a súborov informácií s vysokou hodnotou – prostredníctvom aplikačného programovacieho rozhrania (z ang. application programming interface – ďalej len „API“), a v relevantných prípadoch prostredníctvom ich hromadného stiahnutia, pokiaľ si to nevyžaduje neprimerané úsilie (pri posudzovaní primeranosti resp. neprimeranosti úsilia sa odporúča vziať od úvahy veľkosť a prevádzkový počet konkrétnej povinnej osoby).
Dynamické údaje by sa mali sprístupňovať vzhľadom na ich povahu (podliehajú pravidelnej aktualizácií) hneď po ich zhromaždení alebo v prípade manuálnej aktualizácie hneď po zmene (úprave) súboru informácií, prostredníctvom API, aby sa tak podporil rozvoj internetových, mobilných a cloudových aplikácií založených na takýchto údajoch; ak to z technických alebo finančných dôvodov nie je možné, mali by sa sprístupniť v takom časovom rámci, ktorý umožní využitie ich hospodárskeho resp. spoločenského potenciálu v plnom rozsahu.
Vo vzťahu k súboru informácií s vysokou hodnotou platí rovnaký spôsob ich sprístupňovania, ako je vyššie uvedené (t. z. API/hromadné stiahnutie).
Pokiaľ ide o podobu, v akej sa majú sprístupňovať, tá je daná strojovo spracovateľným formátom, ktorý je definovaný v § 21b ods. 6 písm. e) návrhu zákona. Ich zoznam bude ustanovený vykonávacím aktom Európskej komisie, pričom nateraz je známych päť tematických kategórií súborov informácií s vysokou hodnotou v zmysle prílohy I novej PSI smernice:
- geopriestorové údaje: napr. poštové smerovacie čísla, vnútroštátne a miestne mapy,
- pozorovanie Zeme a životné prostredie: napr. satelitné snímky, spotreba energie,
- meteorológia: napr. klimatické údaje, predpovede počasia,
- štatistika: štatistické údaje s demografickými/hospodárskymi ukazovateľmi napr. HDP,
- spoločnosti a vlastníctvo spoločností: napr. obchodné registre,
- mobilita: napr. cestovné poriadky, dopravné značky.
6. Opravné prostriedky
Vzhľadom na diferenciáciu povinných osôb na povinnú osobu podľa § 21b ods. 3 (subjekt verejného sektora) a povinnú osobu podľa § 21b ods. 5 (verejný podnik) sa precizuje, že odvolať sa je možné voči rozhodnutiu povinnej osoby podľa § 21b ods. 3, t.j. voči rozhodnutiu subjektu verejného sektora. Vyplýva to z novej PSI smernice, v zmysle ktorej verejné podniky, osoby vykonávajúce výskum a osoby financujúce výskum nie sú povinné dodržiavať ustanovenia novej PSI smernice týkajúce sa opravných prostriedkov.
7. Poplatky za sprístupnenie informácií verejného sektora na opakované použitie
Komplexnou zmenou ustanovenia § 21k dochádza k výraznej zmene v oblasti poplatkov za sprístupnenie informácií verejného sektora na opakované použitie. Nová PSI smernica zavádza pravidlo, že takéto ich sprístupnenie je bezplatné.
Základným pravidlom je, že povinná osoba sprístupňuje informácie na účely opakovaného použitia bezplatne, pričom úhrada zahrňuje len marginálne náklady spojené s reprodukciou, s poskytovaním a šírením informácie, a po novom aj s anonymizáciou osobných údajov či opatreniami prijatými na ochranu dôverných obchodných informácií.
Nová PSI smernica upravuje niekoľko výnimiek, v rámci ktorých konkrétne povinné osoby nemusia aplikovať zásadu bezplatného opakovaného použitia informácií – čo je premietnuté do ustanovenia § 21k ods. 3 návrhu zákona, podľa ktorého sa zásada bezplatnosti nepoužije, ak informáciu sprístupňuje:
- povinná osoba podľa § 21b ods. 3 (subjekt verejného sektora), ktorá vytvára príjmy, ktorými pokrýva podstatnú časť nákladov súvisiacich s výkonom svojich úloh,
- múzeum, galéria, knižnica vrátane akademickej knižnice a archív,
- povinná osoba podľa § 21b ods. 5 (verejný podnik).
V súvislosti so zásadou bezplatnosti opakovaného použitia informácií tvoria osobitnú kategóriu informácie s vysokou hodnotou a výskumné údaje. Pre tieto typy platí, že ich opakované použitie je pre žiadateľa (užívateľa) bezplatné, čo znamená, že povinná osoba nemôže žiadať ani úhradu marginálnych nákladov.
Účinnosť od: 15.07.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová