Príspevok na BIO odpad z Envirofondu

Prinášame článok k možnosti získania príspevku z Envirofondu na BIO odpad.

Lehota na podanie žiadostí je do 30.06.

Viac v článku:

Príspevok z envirofondu za triedený zber kuchynských bioodpadov

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Novela registra partnerov verejného sektora

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Návrh zákona reaguje na doterajšie problémy, ktoré nastali pri aplikovaní aktuálne platnej právnej úpravy.

 

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora (ďalej len „zákon o registri partnerov“) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 38/2017 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“ alebo „novela“).

Návrh zákona je predložený na základe Plánu legislatívnych úloh vlády na rok 2018 na vyhodnotenia dopadov aktuálnej právnej úpravy na aplikačnú prax.

Cieľom predkladaného návrhu zákona je reagovať na vyhodnotenie aplikácie zákona o registri partnerov v praxi. Aktuálne znenie zákona o registri partnerov je v niektorých ustanoveniach nejednoznačné, čo sa zákonodarca pokúšal riešiť metodickým usmerňovaním.

Do prípravy návrhu zákona sa zapojila aj verejnosť, resp. dotknuté subjekty ako oprávnené osoby, zástupcovia podnikateľského sektora, ale aj orgány verejnej moci.

Zmeny navrhované novelou možno rozdeliť do 3 oblasti:

  1. pôsobnosť zákona,
  2. zmeny v procesných ustanoveniach,
  3. zmeny súvisiace/vyvolané s predchádzajúcimi bodmi.

1.    Pôsobnosť zákona

Cieľom návrhu zákona je v tejto časti nanovo vymedziť pojem „partner verejného sektora“ a tým pádom aj okruh osôb, ktoré sa povinne zapisujú do registra partnerov verejného. Predkladateľ vymedzuje partnera verejného sektora pozitívnym spôsobom a negatívnym spôsobom. Vzťah týchto ustanovení treba vnímať tak, že subjekt, ktorý inak spĺňa znaky partnera verejného sektora podľa odseku pozitívneho vymedzenia nemá povinnosť zápisu do registra, ak mu svedčí niektorý z dôvodov negatívneho vymedzenia.

Ďalšou zmenou je nahradenie doterajšieho pojmu „právnická osoba, ktorá je úplne alebo z väčšej časti financovaná štátom, obcou, vyšším územným celkom alebo právnickou osobou zriadenou zákonom, ktorá je kontrolovaná štátom, obcou, vyšším územným celkom alebo právnickou osobou zriadenou zákonom alebo v ktorej štát, obec, vyšší územný celok alebo právnická osoba zriadená zákonom vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu“ účelovou definíciou „verejný podnik“. Táto zmena robí právnu normu zrozumiteľnejšou a prehľadnejšou.

Verejným podnikom

  1. právnické osoby, ktoré sú úplne alebo z väčšej časti financované štátom, obcou, vyšším územným celkom;
  2. právnické osoby zriadenou zákonom, ktorá je kontrolovaná štátom, obcou, vyšším územným celkom alebo právnickou osobou zriadenou zákonom;
  3. právnické osoby, v ktorých štát, obec, vyšší územný celok alebo právnická osoba zriadená zákonom vymenúva alebo volí viac ako polovicu členov ich riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu medzi subjekty verejného sektora, došlo k rozšíreniu pôsobnosti zákona aj na právne vzťahy, u ktorých nie je legitímny dôvod na ich podriadenie režimu odkrývania štruktúry konečných užívateľov výhod.

Pre tieto právnické osoby, ktoré návrh zákona zastrešuje pojmom „verejný podnik“, je charakteristické, že v nich štát vykonáva určitý vplyv, či už formou ustanovenia štatutárnych alebo dozorných orgánov, kontrolou alebo financovaním.

Za účelom predchádzania výkladovým problémom novela zákona v § 2 zavádza nový ods. 4, ktorý bude plniť funkciu výkladových pravidiel alebo zásad pri posudzovaní zmluvy resp. hodnoty plnenia uvedenej v tejto zmluve, od ktorej sa odvíja naplnenia kritéria de minimis, ktoré je jednou z podmienok pre zápis do registra partnerov verejného sektora. Uvedené pravidlá sa vzťahujú na zmluvy s opakujúcim sa plnením a aj na zmluvy, ktoré charakterizuje plnenie jednorazové.

Vzhľadom na aplikačné problémy spôsobené tým, že právna úprava nerozlišovala fyzickú osobu „nepodnikateľa“ a fyzickú osobu podnikateľa sa navrhuje výslovná právna úprava, ktorá bude typologicky rozlišovať tri typy partnerov verejného sektora, a to

  1. fyzické osoby,
  2. fyzické osoby podnikateľov a
  3. právnické osoby.

V zmysle návrhu zákona sa o fyzickej osobe – podnikateľovi, ktorý je partnerom verejného sektora, budú do registra zapisovať údaje v rozsahu:

  1. obchodné meno,
  2. sídlo alebo miesto podnikania,
  3. identifikačné číslo organizácie, ak bolo pridelené, inak dátum narodenia,
  4. zoznam konečných užívateľov výhod,
  5. údaje o oprávnenej osobe.

2.    Zmeny v procesných ustanoveniach

Novela navrhuje doplnenie skutočností, ktoré skúma registrujúci orgán v prípade podaného návrhu na zápis do registra.

Návrh zákona tiež reaguje na nežiadúcu prax oprávnených osôb, ktoré mnohokrát vo verifikačnom dokumente zverejnili okrem iných údajov aj rodné číslo konečného užívateľa výhod, napriek tomu, že uvedené zákon nevyžaduje. Keďže rodné číslo ako všeobecne použiteľný identifikátor požíva v zmysle § 2 zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov ochranu, je potrebné za účelom zamedzenia zverejnenia verifikačných dokumentov obsahujúcich rodné čísla podrobiť verifikačný dokument prieskumu zo strany registrujúceho orgánu. Okrem rodného čísla tiež registrujúci orgán skúma, či verifikačný dokument neobsahuje i ostatné údaje, ktoré sú súčasťou novozavedenej neverejnej časti registra v zmysle § 4 ods. 2 písm. d), teda či verifikačný dokument neobsahuje okrem rodného čísla i druh a číslo dokladu totožnosti.

Za účelom dosiahnutia stavu, že v registri partnerov verejného sektora budú zapísané vždy aktuálne údaje o partnerovi verejného sektora, sa zavádza povinnosť oznamovať registrujúcemu orgánu nielen zmenu údajov o konečných užívateľoch výhod, ale akékoľvek zmeny vo vlastníckej či riadiacej štruktúre partnera verejného sektora, a to do 60 dní od kedy uvedená zmena nastala. K uvedeným zmenám samozrejme prináleží vždy povinnosť priložiť aktualizovaný verifikačný dokument.

Vzhľadom na verejný charakter registra ako aj jeho funkcionalitu overiť si zápis určitých údajov v čase sa upúšťa od vydávania potvrdení o tom, že určitý údaj v registri nie je zapísaný, z dôvodu nadbytočnosti. Register partnerov verejného sektora je vystavaný na princípe materiálnej publicity a údaje, ktoré majú záväzný charakter si môže každý subjekt zabezpečiť jednoduchým stiahnutím si potvrdenia priamo z registra.

Zavádza sa nový následok výmazu ex offo, ktorým je nemožnosť zapísať sa do registra po dobu troch rokov od právoplatnosti rozhodnutia o výmaze. V tejto súvislosti registrujúci orgán kontroluje, či partner verejného sektora nebol v posledných troch rokoch z registra vymazaný, pričom ak k výmazu v tomto období došlo, návrh na zápis do registra odmietne.

Návrh zákona upravuje aj znenie zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí, v rámci ktorého dopĺňa do § 9a nový odsek 12, ktorý znie:

„Fyzická osoba a právnická osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora, môže byť nadobúdateľom majetku obce alebo užívateľom jej majetku podľa tohto zákona len vtedy, ak je zapísaná v registri partnerov verejného sektora.“

Vo všeobecnosti možno konštatovať, že návrh na jednej strane zvyšuje nároky na partnerov verejného sektora napríklad tým, že zakladá nový okruh údajov, ktoré sa do registra zapisujú o konečných užívateľoch výhod, no na druhej strane však dochádza k zníženiu administratívnej záťaže na strane partnerov verejného sektora, pretože sa zužuje okruh pôsobnosti zákona, a teda aj okruh právnych vzťahov, pri ktorých vzniká povinnosť zápisu do registra partnerov verejného sektora.

Účinnosť novely sa podľa predkladacej správy navrhuje od 1. januára 2019.

Viac informácií o pripravovanej novele zákona nájdete v dôvodovej správe, ktorá je dostupná TU.

Návrh zákona je dostupný TU.

Zdroj: Slov-lex

Vypracovala: Mgr. Monika Ivanová, dňa 10. 8. 2018

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov