Novela zákona o ochrane verejného zdravia v MPK
Dňa 30.03.2021 bol v medzirezortnom pripomienkovom konaní zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia (ďalej ako „novela“) za účelom úpravy náhrady škody a ušlého zisku, povoľovania výnimiek z opatrení a otázka odôvodňovania vyhlášok Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.
Právny stav k: 30.03.2021
- Vylúčenie náhrady škody a ušlého zisku
V otázke ustanovenia § 58 ods. 5 zákona týkajúceho sa vylúčenia náhrady škody a ušlého zisku sa navrhuje upraviť toto ustanovenie takým spôsobom, aby nevyvolávalo pochybnosti o tom, že sa má vykladať ústavne konformným spôsobom.
V danej veci sa navrhuje do zákona doplniť, že vylúčenie náhrady škody a ušlého zisku sa netýka náhrady škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom.
Nebude teda dotknuté právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom podľa osobitného predpisu- napr. zákonom č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci.
- Výnimky z nariadenia
V otázke individuálnych výnimiek z nariadenia opatrení podľa § 12 alebo § 48 ods. 4 zákona sa navrhuje upraviť základný zákonný rámec pre ich povoľovanie a zrušovanie. Zákon explicitne nerieši, či z opatrení nariadených prostredníctvom všeobecne záväzných právnych predpisov[1] je alebo nie je možné povoľovať výnimky a tieto výnimky zrušovať.
V snahe odstrániť vyššie uvedenú pochybnosť a dosiahnuť interpretačnú jednoznačnosť znenia zákona sa navrhuje do zákona doplniť explicitné zmocnenie na povoľovanie a rušenie výnimiek.
Úrad verejného zdravotníctva, regionálny úrad verejného zdravotníctva a ministerstvo zdravotníctva teda budú môcť povoľovať a zrušovať výnimky z opatrení nariadených podľa § 12 a § 48 ods. 4. Podmienky a postup pri povoľovaní a zrušovaní výnimiek upraví úrad verejného zdravotníctva, regionálny úrad verejného zdravotníctva a ministerstvo zdravotníctva vo všeobecne záväznom právnom predpise.
- Odôvodnenie vyhlášok ÚVZ a RÚVZ
Vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva a regionálneho úradu verejného zdravotníctva[2] nemusia byť nijako odôvodnené, pretože nie sú všeobecne záväznými právnymi predpismi, ktorých návrh vrátane dôvodovej správy sa zverejňuje v pripomienkovom konaní, ani individuálnymi správnymi aktami, ktoré musia obsahovať odôvodnenie ako jednu zo svojich náležitostí.
Opatrenia ukladané týmito vyhláškami pritom zasahujú do základných práv a slobôd a ukladajú fyzickým osobám a právnickým osobám povinnosti a obmedzenia zásadného charakteru. Je preto v záujme zrozumiteľnosti týchto všeobecne záväzných právnych predpisov aby boli odôvodnené, aby bol jasný a jednoznačný ich zmysel, aby bolo zrejmé, akým spôsobom sa majú vykladať a aby boli zrozumiteľné adresátom právnej úpravy.
Vzhľadom na vyššie uvedené sa navrhuje doplniť do zákona povinnosť uverejňovať odôvodnenia týchto vyhlášok ako ich prílohu.
MPK končí dňa 09.04.2021.
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Podľa § 59b ods. 1 zákona: „ (1) Ak je potrebné nariadiť opatrenia podľa § 12 alebo § 48 ods. 4 na celom území Slovenskej republiky, určitej časti jej územia alebo pre skupinu inak ako jednotlivo určených osôb, nariaďuje ich ministerstvo zdravotníctva [§ 4 ods. 1 písm. g)], úrad verejného zdravotníctva [§ 5 ods. 4 písm. k)] alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva [§ 6 ods. 3 písm. e)] všeobecne záväzným právnym predpisom.“
[2] Taktiež podľa § 59b ods. 1 zákona.