Novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach
Dňa 22.03.2022 NRSR schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z.z. o regulácii v sieťových odvetviach. Naliehavosť prijatia návrhu zákona vyplýva zo súčasnej mimoriadne nepriaznivej situácie na európskom trhu z energetickými komoditami, najmä elektrinou a zemným plynom, ktoré ohrozujú cenovú dostupnosť dodávok elektriny a zemného plynu pre odberateľov v domácnosti a niektoré ďalšie skupiny odberateľov elektriny a zemného plynu.
Cieľom novely zákona je posilnenie a zefektívnenie prvku cenovej regulácie na trhu dodávky elektriny a dodávky plynu pre súčasné cenovo regulované skupiny odberateľov elektriny a plynu:
- pre odberateľov elektriny v domácnosti,
- odberateľov plynu v domácnosti a
- tzv. malé podniky, t.j. odberateľov elektriny a odberateľom plynu mimo domácnosti s ročným odberom elektriny najviac 30 000 kWh alebo ročným odberom plynu najviac 100 000 kWh.
Novela zákona prináša aj rozšírenie okruhu cenovo regulovaných subjektov v elektroenergetike a plynárenstve o:
- odberateľov elektriny mimo domácnosti, ktorí prevádzkujú zariadenia sociálnych služieb na základe zápisu do registra sociálnych služieb alebo zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a
- odberateľov plynu mimo domácnosti, ktorí odoberajú plyn na výrobu tepla a ohrev teplej úžitkovej vody v spoločnom tepelnom zdroji bytového domu, a to už od nasledujúceho kalendárneho roka 2023.
Naliehavosť prijatia právnej úpravy už v tomto čase vyplýva z potreby získania časového priestoru na potrebnú prípravu regulovaných subjektov, ktoré by mali začať obstarávať elektrinu a plyn na kalendárny rok 2023 už v tomto čase, a to nielen pre súčasný okruh regulovaných odberateľov, ale aj pre rozšírený okruh.
Cieľom novely je ďalej posilniť bezpečnosť dodávok elektriny a plynu prostredníctvom inštitútu dodávateľa poslednej inštancie. Za účelom predchádzania špekulatívnym odchodom z trhu zo strany dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu sa navrhuje zaviesť osobitná zodpovednosť dodávateľa elektriny a dodávateľa plynu, ktorý stratil spôsobilosť dodávať elektrinu alebo plyn voči odberateľom elektriny a plynu za škodu spôsobenú stratou spôsobilosti dodávať elektriny alebo plyn a dodávkou poslednej inštancie. Dňom začatia dodávky elektriny alebo dodávky plynu dodávateľom poslednej inštancie sa ukončujú dodávky elektriny alebo dodávky plynu pôvodným dodávateľom elektriny alebo dodávateľom plynu. Zodpovednosť dodávateľa elektriny alebo dodávateľa plynu za škodu spôsobenú odberateľovi elektriny alebo odberateľovi plynu tým nie je dotknutá.
Navrhuje sa tiež zaviesť povinnosť dodávateľa elektriny alebo plynu, ktorý stratil spôsobilosť dodávať elektrinu alebo plyn bezodkladne ponúknuť množstvo elektriny alebo plynu, ktoré zabezpečil pre svojich odberateľov, za obstarávacie náklady navýšené o jadrovú infláciu dodávateľovi poslednej inštancie a pre prípad, že túto svoju povinnosť nesplní, uložiť mu ju rozhodnutím Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Úradu sa zároveň navrhuje priznať právomoc vydávať predbežné opatrenia na účely obmedzenia možnosti dodávateľa elektriny alebo dodávateľa plynu prevádzať obstaranú elektrinu alebo plyn alebo ju zaťažovať právami tretích osôb a tak poškodzovať práva a oprávnené záujmy odberateľa a dodávateľa poslednej inštancie.
Cieľom novely je aj okamžite podporiť rozsiahly, ale kontrolovaný, rozvoj lokálnych zdrojov z obnoviteľných zdrojov energie, ktoré si budú môcť inštalovať koncoví odberatelia elektriny (všetky kategórie odberateľov vrátane domácností) až do výšky maximálnej rezervovanej kapacity ich odberných miest a využívať predovšetkým na účely vlastnej spotreby, s možnosťou dodávky prebytočnej elektriny do sústavy a s oslobodením od úhrady tarify za prevádzkovanie systému až do 1 000 MWh vyrobenej a spotrebovanej elektriny ročne. Novela odstraňuje doterajší limit inštalovaného výkonu lokálnych zdrojov vo výške 500 kW, ako aj ďalší doterajší limit 10 % inštalovaného výkonu lokálneho zdroja pre dodávku prebytočnej elektriny vyrobenej lokálnym zdrojom do sústavy. Koncový odberateľ elektriny si tak zabezpečí výrobu lacnejšej elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a môže dosiahnuť signifikantnú úsporu aj na regulovaných poplatkoch. Rozvoj lokálnych zdrojov podporí decentralizáciu energetiky a predovšetkým významne prispeje k väčšej sebestačnosti slovenských odberateľov elektriny znížením dopytu po elektrine z fosílnych zdrojov. Upravuje tiež výstavbu zariadení na výrobu elektriny vrátane lokálnych zdrojov v miestnych distribučných sústavách.
Účinnosť od: 01.04.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová