Stupne odkázanosti a úhrady za sociálne služby

Zmenou zákona o sociálnych službách došlo k úprave úhrad za sociálne služby.

Viac v článku:
Novela zákona o sociálnych službách a úprava stupňov odkázanosti

06.10.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Novela zákonov o energetike

Dňa 26.09.2025 prezident SR podpísal zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike (ďalej len „Zákon o energetike“), ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony; predmetný návrh zákona bol schválený Národnou radou SR dňa 09.09.2025. Ide o rozsiahlu novelu v oblasti energetiky, ktorá je výsledkom transpozície európskeho práva a zákonodarnej iniciatívy vlády SR. 

Novela Zákona o energetike prináša najmä tieto zmeny: 

a.    právnu úpravu účastníkov trhu s elektrinou, 
b.    právnu úpravu zmlúv o flexibilnom pripojení, ktorých cieľom je umožniť pripojenie do elektrizačnej sústavy aj v oblastiach, s obmedzenou alebo žiadnou kapacitou pripojenia, 
c.     právnu úpravu zmlúv o dodávke elektriny alebo združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a ďalšie súvisiace zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa, 
d.    dopĺňa sa definícia pojmu „aktívny odberateľ“, a to tak, že je rozšírená o činnosť spotrebovávania alebo uskladňovania nielen aktívnym odberateľom vyrobenej elektriny, ale aj prípadne elektriny vyrobenej iným aktívnym odberateľom, a činnosť zdieľania elektriny vyrobenej alebo uskladňovanej v ich zariadení na výrobu elektriny alebo uskladňovanie elektriny 
e.    rozšírenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav zverejňovať na svojich webových sídlach údaje o počte prijatých a odmietnutých žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave, voľnej distribučnej kapacite a jej výpočte, informácie o podmienkach rezervácie distribučnej kapacity, informácie o podávaní žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave a jeho podmienkach a predkladania požadovaných dokladov k žiadosti o pripojenie v elektronickej forme, 
f.     právnu úpravu riadenia rizík dodávateľov v elektroenergetike, 
g.    právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva, 
h.    právnu úpravu hodnotenia potrieb flexibility elektrizačnej sústavy, 
i.      právnu úpravu správnych deliktov a pokút v oblasti metánových emisií. 

Okrem iného, novelou sa do Zákona o energetike zavádza právna úprava regulácie vodíkového hospodárstva. Právna úprava sa podobá existujúcej právnej úprave v oblasti plynárenstva (štvrtá časť Zákona o energetike); je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom. 

V zákone sa upravuje definície pojmu „zdieľanie elektriny“ vzhľadom na doplnenú a zmenenú Smernicu (EÚ) 2019/944. Naďalej bude platiť, že zdieľaním elektriny je poskytovanie elektriny vyrobenej v odovzdávacom mieste alebo odbernom mieste aktívnym odberateľom alebo energetickým spoločenstvom, a súčasne spotreba takejto elektriny v inom odbernom mieste alebo odovzdávacom mieste, a to bez ohľadu na to, či je spotreba v takom inom odbernom mieste alebo odovzdávacom mieste realizovaná tým istým subjektom alebo iným aktívnym odberateľom alebo energetickým spoločenstvom. 

V dôsledku novej právnej úpravy je možné vyvodiť, že zdieľaním môže byť takéto poskytovanie alebo prenechávanie elektriny bez ohľadu na právny dôvod a na to, či ide o odplatné alebo bezodplatné poskytnutie alebo poskytnutie v rámci iného plnenia, napr. z dôvodu členstva v určitej osobe. Preto nie je ani vylúčené, že v konkrétnom prípade bude dochádzať k prekrytiu obsahového vymedzenia zdieľania elektriny s dodávkou elektriny, ktorá je v zmysle zákona vždy odplatným poskytovaním elektriny (z dôvodu predaja elektriny).  

Novela ďalej priznáva koncovým odberateľom právo zúčastňovať sa na zdieľaní elektriny nediskriminačným spôsobom tak, aby žiadni koncoví odberatelia neboli z účasti na zdieľaní elektriny vylúčení. Novela Zákona o energetike zakazuje dodávateľom podmieňovať uzavretie zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny zákazom zdieľať elektrinu alebo obmedzením množstva elektriny, ktoré je možné zdieľať, ďalej ustanovuje, že odberné miesto alebo odovzdávacie miesto môže byť súčasne priradené len do jednej skupiny zdieľania a tiež ochraňuje aktívneho odberateľa pred nespravodlivým a diskriminačným zaobchádzaním zo strany subjektov zúčtovania. 

Novela zavádza aj definíciu pojmu „skupina zdieľania“, ktorá predstavuje inštitucionálny základ zdieľania elektriny. Skupina zdieľania je skupina odberných miest alebo odovzdávacích miest aktívneho odberateľa alebo aktívnych odberateľov alebo energetického spoločenstva (alebo ďalších kombinácií), medzi ktorými prebieha zdieľanie elektriny podľa zadaného alokačného kľúča. Zdieľanie elektriny je umožnené iba za podmienky registrácie odovzdávacích miest, z ktorých má byť zdieľané a do ktorých má byť zdieľané. 

Novela Zákona o regulácii v sieťových odvetviach prináša najmä tieto zmeny: 

a.    rozšírenie doterajších právomocí ÚRSO v súvislosti s vyššie uvedenými zmenami v Zákone o energetike a požiadavkami smernice (EÚ) 2024/1711, 
b.    rozšírenie doterajších monitorovacích právomocí ÚRSO v oblasti uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú ako aj monitorovanie odstraňovania nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny, 
c.     právnu úpravu súvisiacu so zavedením produktu obmedzenia spotreby v čase špičky, 
d.    doplnenie úpravy v prípade vyhlásenia krízy cien elektriny na EÚ, resp. regionálnej úrovni. 

V záujme sprístupnenia činnosti zdieľania pre čo najviac odberateľov sa upravuje povinnosť vypracovať a zverejniť nezáväzné vzorové zmluvy, ktorých predmetom je zdieľanie elektriny. Túto povinnosť bude mať po novom ÚRSO. Rovnako má úrad po novom sledovať ako sa odstraňujú neodôvodnené prekážky a neopodstatnené obmedzenia na trhu týkajúce sa vývoja, spotreby elektriny vyrobenej z vlastných zdrojov, zdieľania energie, rozvoja spoločenstiev pre obnoviteľné zdroje a občianskych energetických spoločenstiev. 

V zmysle novely, úrad bude môcť monitorovať okrem uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny, aj uplatňovanie zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú na trhu s elektrinou a riziká spojené s dohodnutím takýchto zmlúv pre koncových odberateľov elektriny. Dopĺňa sa tiež povinnosť úradu vypracovávať správu o výsledku sledovania vývoja trhu aj so zmluvami o dodávke elektriny a zmluvami o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú. 

Novela Zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie prináša najmä tieto zmeny: 

a.    právnu úpravu zásady tzv. kaskádovitého využívania drevnej biomasy podľa najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty, 
b.    právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z vybraných obnoviteľných zdrojov, 
c.     právnu úpravu zavedenia mechanizmu kreditov vydávaných na elektrinu z obnoviteľných zdrojov využívanú v doprave, spôsob ich vydávania, evidencie, obchodovania a uplatňovania, 
d.    právnu úpravu pre ciele OZE v oblasti dopravy a priemyslu, 
e.    právnu úpravu povinností spojených s výrobou biopalív, biokvapalín a palív z lesnej biomasy. 

Zákon zavádza mechanizmus kreditov vydávaných na elektrinu z OZE využívanú v doprave. Cieľom úpravy je splniť požiadavky európskej legislatívy na dekarbonizáciu dopravy, v zmysle ktorej členské štáty sú povinné do svojich vnútroštátnych právnych rámcov začleniť kreditný trh (pre verejné a prípadne súkromné dobíjanie), aby umožnili hospodárskym subjektom, ktoré dodávajú elektrinu z OZE, prispieť k plneniu povinnosti stanovenej jednotlivými členskými štátmi pre dodávateľov palív na svojom území. Kredity budú vydávané na množstvo elektriny z OZE, ktoré bolo v bilančnom období vyrobené držiteľom povolenia na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov, na ktoré bolo vydané povolenie na výrobu elektriny, pripojené v odbernom mieste a odovzdávacom mieste, v ktorom je súčasne pripojená nabíjacia stanica. Celý systém správy, evidencie, bilancie a súvisiaceho obchodovania s kreditmi bude spravovať Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou, ktorý už spravuje podobný systém záruk pôvodu, ktoré sú následne obchodované v aukciách organizovaných Organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou. 

Taktiež zavádza sa priama podpora formou zmluvy o vyrovnávacom režime, ktorá sa vzťahuje na podporu výroby elektriny z veternej, slnečnej, geotermálnej a vodnej energie (s výnimkou elektriny vyrobenej v prečerpávacej vodnej elektrárni), čím sa spĺňajú požiadavky nariadenia (EÚ) 2024/1747 v oblasti podporovania výrobných zdrojov. Podpora môže byť pridelená aj na základe výsledkov aukcie vyhlásenej Ministerstvom hospodárstva SR. Zákon ďalej definuje minimálne náležitosti zmluvy. 

Novela Zákona o tepelnej energetike prináša na najmä tieto zmeny:

a.    spresňuje informácie, ktoré výrobca a dodávateľ poskytuje odberateľovi v súlade so znením Smernice (EÚ) 2023/2413, ktorá revidovala Smernicu (EÚ) 2018/2001,  
b.    ustanovujú sa podmienky za ktorých držiteľ povolenia na rozvod tepla môže odmietnuť odoberať tepla, tieto podmienky nemusia byť splnené kumulatívne, ale držiteľ povolenia na rozvod tepla môže odmietnuť, ak bola splnená aspoň jedna z uvedených podmienok. 
c.     ustanovuje povinnosť pre držiteľa povolenia na rozvod tepla, ktorý prevádzkuje systém centralizovaného zásobovania teplom s prepravným výkonom vyšším ako 25 MW za taxatívne vymenovaných podmienok pripojiť do systému centralizovaného zásobovania teplom a odoberať teplo od držiteľa povolenia na výrobu tepla, ktorý vyrába teplo z obnoviteľných zdrojov tepla alebo odpadné teplo. Cieľom tohto opatrenia je zohľadnenie zvýšeného významu diaľkového vykurovania a chladenia i potrebu orientovať vývoj uvedených sietí na integráciu väčšieho objemu energie z obnoviteľných zdrojov. 
d.    aktualizujú sa pokuty a ich výškový interval, ktoré ukladá úrad za porušenie zákona v rámci štátneho dozoru, 
e.    zosúlaďuje úprava štátneho dozoru s úpravou kontroly, ktorú vykonáva úrad podľa zákona o regulácii. 
f.     upravuje sa, že nová právna úprava o ukladaní pokút za správne delikty sa použije úradom až na konania začaté po účinnosti novely zákona t. j. po 01.01.2026. 

Novela Zákona o banskej činnosti prináša najmä tieto zmeny: 

a.    zrušujú sa nefunkčné obvodné banské úrady v Spišskej Novej Vsi a v Prievidzi, 
b.    ustanovuje sa Hlavný banský úrad ako príslušný orgán na účely Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1787 z 13. júna 2024 o znižovaní emisií metánu v odvetví energetiky, 
c.     upravujú sa prechodné ustanovenia k dokončeniu konaní na uvedených obvodných banských úradoch tak, že konania začaté pred účinnosťou novely budú dokončené na obvodných banských úradoch, na ktorých sa de facto začali, nakoľko v súčasnosti je sídlo a v podstate aj agenda Obvodného banského úradu v Prievidzi vykonávaná v Banskej Bystrici a agenda Obvodného banského úradu v Spišskej Novej Vsi je vykonávaná v sídle Obvodného banského úradu v Košiciach. 

Novela Zákona o poskytovaní dotácií prináša najmä tieto zmeny: 
Zavádza sa osobitný proces poskytovania finančných prostriedkov z modernizačného fondu v prostredí ministerstva hospodárstva. 

Novela novely Zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov prináša najmä tieto zmeny: 
Novely upravuje príslušnosť ÚRSO na alternatívne riešenie sporov týkajúcich sa zmlúv, ktorých predmetom je zdieľanie elektriny. 

Účinnosť: od 1. novembra 2025 a neskôr

Schválené znenie zákona 

 


Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov