Nový zákon k zlepšovaniu podnikateľského prostredia
Dňa 16.06.2022 NRSR schválila zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia.
Uvádzame najdôležitejšie zmeny:
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon):
1. Zrušenie živnosti živnostenským úradom
Z dvoch rokov na štyri sa predlžuje lehota po uplynutí ktorej môže živnostenský úrad zrušiť živnosť, ak podnikateľ nezačal prevádzkovať živnosť po vzniku živnostenského oprávnenia alebo ak túto živnosť bez pozastavenia prevádzkovania živnosti prestal prevádzkovať.
2. Zníženie počtu viazaných živností
Z dôvodu zníženia miery regulácie sa znižuje počet viazaných živností o „Predaj pyrotechnických výrobkov kategórie F2, kategórie F3, kategórie T1 a kategórie P1“. Z toho dôvodu sa aj viazaná živnosť s predmetom činnosti „Odborná príprava na získanie odbornej spôsobilosti predavača pyrotechnických výrobkov“ stáva bezpredmetnou a preto sa navrhuje jej zrušenie. Uvedené činnosti sa nadobudnutím účinnosti tohto zákona stávajú voľnými živnosťami.
Zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení:
1. Prístup Ministerstva hospodárstva SR k údajom v pseudonymizovanej podobe
Ministerstvo hospodárstva SR je na základe Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov koordinátorom posudzovania vplyvov podľa jednotnej metodiky a gestorom posudzovania vplyvov na podnikateľské prostredie. Aby mohlo ministerstvo čo najefektívnejšie vykonávať tieto úlohy, potrebuje mať presné dáta ohľadom všetkých aspektov podnikateľského prostredia. Za týmto účelom je nutné, aby malo ministerstvo prístup k údajom v pseudonymizovanej podobe, teda v podobe, že ich nebude možné priradiť ku konkrétnej dotknutej osobe bez použitia dodatočných informácií, o poistencoch, o poistných vzťahoch fyzickej osoby, vymeriavacích základoch a údajom o zamestnávateľoch z informačného systému Sociálnej poisťovne, vrátane historických údajov. Predmetné údaje budú slúžiť predovšetkým na kontrolu predložených kvantifikácií vplyvov novej legislatívy na podnikateľské prostredie zo strany ministerstva. Ďalším účelom využitia predmetných údajov je vyhodnocovanie efektivity podporných programov ministerstvom s cieľom minimalizácie pokrivenia podnikateľského prostredia a úspory verejných financií.
Zároveň je ministerstvo povinné získavať osobné údaje prostredníctvom spoločného modulu procesnej integrácie a integrácie údajov pri výmene referenčných údajov.
Zákon č. 22/2004 Z. z. o elektronickom obchode:
1. Online uzatváranie zmlúv
Novelou zákona o elektronickom obchode sa umožní leasingovým spoločnostiam a poskytovateľom úveru uzatvárať zmluvy o zabezpečení záväzku aj prostredníctvom elektronických zariadení. Zákon o elektronickom obchode aj ním transponovaná smernica o elektronickom obchode zakotvujú právny režim, ktorý umožňuje platné uzatváranie zmlúv on-line/elektronicky. Je pre prax problematické, aby samotná leasingová zmluva alebo úverová zmluva mohli byť uzatvorené elektronicky, avšak zmluva o zabezpečení záväzku nie.
Smernica stanovuje okruh možných výnimiek z tohto pravidla, ktoré sú v obmedzenom rozsahu prevzaté do § 5 ods. 8 zákona o elektronickom obchode.
Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady:
1. Určenie hodnoty stavebných pozemkov znaleckým posudkom
Podľa v súčasnosti účinného znenia zákona sa hodnota stavebných pozemkov určuje podľa prílohy č. 2 zákona č. 582/2004 Z. z. Táto hodnota je validná pre celú obec bez rozdielu na polohu pozemku. Diferencuje sa podľa príslušnosti obce do jednotlivých veľkostných kategórií. Táto hodnota sa nemenila od účinnosti zákona. Tieto v prílohe
č. 2 uvedené hodnoty stavebných pozemkov už nezodpovedajú dnešným trhovým cenám v jednotlivých lokalitách. Obec však môže v nadväznosti na miestne podmienky hodnotu stavebných pozemkov určiť vo VZN. Takto stanovená hodnota stavebných pozemkov tak môže byť vyššia aj nižšia ako je uvedená v zákone.
Cieľom tejto novely bolo zaviesť primeranosť zdanenia tých daňovníkov, ktorých hodnota stavebného pozemku je (výrazne) nižšia ako hodnota určená vo VZN obce – ide najmä o prípady, keď obec určí vyššiu hodnotu stavebných pozemkov vo VZN obce ako je ich bežná trhová cena. Novelou sa dopĺňa právo daňovníka predložiť vlastný znalecký posudok so znalcom určenou hodnotou pozemku.
Ak obec ustanoví hodnotu stavebného pozemku vo VZN a súčasne daňovník predloží správcovi dane v lehote na podanie priznania k stavebnému pozemku znalecký posudok s hodnotou vyjadrenou na m2 výmery pozemku, ktorá je nižšia ako je hodnota ustanovená správcom dane vo VZN, tak správca dane pri výpočte dane z pozemkov za stavebný pozemok má dve možnosti:
- použije hodnotu pozemku z predloženého znaleckého posudku (obdobne ako uplatnenie hodnoty zo znaleckého posudku na pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy) alebo
- si správca dane môže dať vyhotoviť na vlastné náklady kontrolný znalecký posudok. Keďže s vysokou pravdepodobnosťou nebudú tieto posudky rovnaké, stanovuje sa, že správca dane pri výpočte dane použije vyššiu hodnotu zistenú zo znaleckých posudkov.
2. Princíp určenia rozpätia medzi najnižšou a najvyššou sadzbou dane z pozemkov ustanovenou obcou vo svojom VZN
V súčasnosti majú obce relatívne veľkú voľnosť pri tvorbe vlastnej daňovej politiky na území obce. V § 6 ods. 1 zákon určuje päť druhov pozemkov, ku ktorým obec môže vo VZN určiť rôzne sadzby dane buď pre celú obec, jednotlivé katastrálne územia alebo jednotlivé časti obce. Základná sadzba dane zo zákona je 0,25 %. Tieto sadzby nezodpovedajú kritériám primeranosti zdanenia a proporcionality zdanenia vo vzťahu k iným druhom pozemkov.
Návrh zjednocuje princíp určenia rozpätia medzi najnižšou a najvyššou sadzbou dane z pozemkov ustanovenou obcou vo svojom VZN na všetky skupiny pozemkov (nielen na vybrané druhy pozemkov ako je tomu v súčasnosti). Dôvodom navrhovanej úpravy je snaha stanoviť primeranosť zdanenia pôdy a odstránenie „neobmedzenej“ výšky sadzby dane z vybraných druhov pozemkov (záhrady, zastavané plochy a nádvoria, ostatné plochy a stavebné pozemky). Najvyššia sadzba dane z pozemkov v uvedených druhoch môže podľa návrhu byť (ako v súčasnosti) päťnásobok najnižšej sadzby (avšak po novom) zo všetkých druhov pozemkov (vrátane sadzby príslušnej pre ornú pôdu, trvalé trávne porasty a lesné pozemky).
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike:
1. Vypustenie povinnosti zápisu do obchodného registra
Analogicky k úprave v zákone o energetike sa aj v zákone o tepelnej energetike došlo k vypusteniu povinnosti pre žiadateľa, ktorému bolo vydané povolenie podľa zákona o tepelnej energetike, podať návrh na zápis tejto činnosti do obchodného registra alebo do iného príslušného registra do 90 dní od právoplatnosti povolenia. Dôvodom vypustenia je nadbytočnosť tejto povinnosti. Povinnosť nemá svoj pôvod v tepelnej energetike a zároveň úrad nemá právomoc vykonávať kontrolu správnosti zápisov do obchodného registra.
V nadväznosti na zrušenie tejto povinnosti došlo k vypusteniu aj nepodania návrhu na zápis predmetu podnikania uvedeného v povolení do obchodného registra alebo do iného príslušného registra ako jedného z dôvodov pre zánik povolenia.
Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia:
1. Nová povinnosť jednoosobových sro-čiek
Jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným v oblasti ochrany zdravia pri práci budú mať rovnaké povinnosti ako samostatne zárobkovo činná osoba, bez ohľadu na to, či v danej jednoosobovej spoločnosti s ručením obmedzeným je alebo nie je uzatvorený aj pracovno-právny vzťah, teda bez ohľadu na to, či je alebo nie je spoločník alebo konateľ súčasne aj zamestnancom.
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby:
1. Povinnosť žiadať o vydanie nového potvrdenia o pôvode elektriny z obnoviteľných zdrojov energie
Novela odstránila byrokratickú záťaž pre regulované subjekty, ktorá spočíva v povinnosti žiadať o vydanie nového potvrdenia o pôvode elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, ak sa menia údaje štatutárov v zmysle § 7 ods. 8 zákona. Úrad z vlastnej činnosti eviduje zmenu štatutárneho orgánu v potvrdení o splnení oznamovacej povinnosti podľa § 6 ods. 5 zákona.
Zákon č. 60/2018 Z. z. o technickej normalizácii:
1. Bezodplatné poskytnutie technických noriem
Novela umožní Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR rozhodnúť o udelení súhlasu na bezodplatné poskytnutie pôvodných slovenských technických noriem (STN) alebo pôvodných technických normalizačných informácií (TNI) širokému okruhu subjektov, nakoľko pôvodné STN alebo TNI budú bezodplatne sprístupnené na webovom sídle ÚNMS SR po dobu trvania mimoriadnej situácie.
Vybrané pôvodné STN alebo pôvodné TNI môžu v čase mimoriadnej situácie pomôcť napríklad pri úprave technických zariadení alebo výrobných postupov a tým napr. zaistiť bezpečnosť a kontinuitu podnikania, prípadne dodávku naliehavo potrebných výrobkov.
Účinnosť od: 01.09.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová