ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Nový Zákon o školskej správe účinný od roku 2026

  • Dňa 21. októbra 2025 Národná rada Slovenskej republiky schválila nový zákon o školskej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Tento zákon zároveň ruší nasledovné predpisy: 
  • zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve, 
  • vyhlášku Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 291/2004 Z. z., ktorou sa určujú podrobnosti o spôsobe ustanovenia orgánov školskej samosprávy, o ich zložení, o ich organizačnom a finančnom zabezpečení v znení vyhlášky č. 230/2009 Z. z., 
  • vyhlášku Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 137/2005 Z. z. o školskej inšpekcii, 
  • vyhlášku Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 435/2020 Z. z. o štruktúre a obsahu správ o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení v znení vyhlášky č. 526/2021 Z. z 


a mení nasledovné zákony: 

  • Zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby 
  • Zákon č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií 


Nový zákon o školskej správe: 

  • Zjednocuje pravidlá a povinností pre školy a školské zariadenia bez ohľadu na zriaďovateľa. 
  • Nastavuje právnu formu – rozpočtová organizácia, resp. príspevková organizácia pre školy a školské zariadenia zriadené obcou, samosprávnym krajom alebo regionálnym úradom školskej správy, nezisková organizácia pre cirkevných a súkromných zriaďovateľov. 
  • Upravuje zriaďovanie škôl a školských zariadení. 
  • Zvyšuje transparentnosti v niektorých oblastiach, najmä ak ide o zverejňovanie dokumentov, resp. výberové konanie na obsadenie miesta riaditeľa. 
  • Nastavuje jednotné pravidlá pri výberovom konaní na obsadenie miesta riaditeľa bez ohľadu na zriaďovateľa. 
  • Spresňuje zloženie rady školy a výberovej komisie, v spojených školách sa budú zohľadňovať organizačné zložky a rada školy bude možná väčšia ako je v súčasnosti. 
  • Komplexnejšie nastavuje funkcie zástupcu riaditeľa a nastavenie pedagogickej rady. 
  • Upravuje zlúčenie, splynutie, rozdelenie. 
  • Upravuje spôsob určovania školských obvodov a zavedenie inštitútu verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania aj v nadväznosti na zákon o financovaní. 
  • Zlučuje doterajšiu sieť a doterajší register do jedného registra: registra škôl a školských zariadení a zároveň zavádza štandardy pre školy na zápis do registra. 
  • Obsahuje právnu úpravu postavenia Štátnej školskej inšpekcie ako aj jej úloh, inšpekčného výkonu, opatrení na odstránenie nedostatkov, práv a povinností školského inšpektora a povinností štatutárneho orgánu kontrolovaného subjektu a zriaďovateľa. 
  • Definuje priestupky a správne delikty. 
  • Vymedzuje konania, pri ktorých sa postupuje podľa správneho poriadku. 

 Sumár niektorých konkrétnych zmien, ktoré Zákon o školskej správe prináša: 
· Zriadenie a zrušenie školy alebo školského zariadenia, ktorým je rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, sa vykonáva podľa Zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Zriadenie, vznik, zrušenie a zánik školy alebo školského zariadenia, ktorým je nezisková organizácia, sa vykonáva podľa Zákona o školskej správe. Nezisková organizácia podľa tohto zákona sa zriaďuje zriaďovacou listinou a vzniká odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o zápise do registra. Nezisková organizácia podľa tohto zákona zaniká odo dňa výmazu z registra. Obec alebo vyšší územný celok zriaďuje školu alebo školské zariadenie na základe uznesenia príslušného zastupiteľstva

Orgánmi školy sú: 
1. riaditeľ (ktorý je zároveň štatutárnym orgánom školy), 
2. rada školy; to neplatí, ak ide o jazykovú školu a školu pri zdravotníckom zariadení a 
3. pedagogická rada; to neplatí, ak ide o jazykovú školu. 

Orgánom školy môže byť aj školský parlament, ak ide o základnú školu, ktorá má všetky ročníky, alebo o strednú školu. Orgánom školského zariadenia je riaditeľ. Ak je školské zariadenie organizačnou zložkou alebo súčasťou, orgánom školského zariadenia je vedúci. Zriaďovateľ môže určiť, že orgánom viacerých školských zariadení, ktoré sú organizačnými zložkami alebo súčasťami, je jeden spoločný vedúci. 

Požiadavky na výkon funkcie riaditeľa, ktorých splnenie sa vyžaduje ku dňu výberového konania, sú 
1. kvalifikačné predpoklady podľa odseku 5 alebo odseku 6, 
2. bezúhonnosť v rozsahu podľa osobitného predpisu, 
3. zdravotná spôsobilosť, 
4. ovládanie štátneho jazyka. 

Odsek 5 ustanovuje, že na výkon funkcie riaditeľa sa vyžaduje splnenie predpokladov na vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca pre príslušnú školu alebo pre príslušné školské zariadenie a najmenej päť rokov vykonávania pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca alebo činnosti vysokoškolského učiteľa na funkčnom mieste docenta alebo profesora. 

Odsek 6 ustanovuje, že ak ide o strednú odbornú školu, strednú priemyselnú školu, strednú športovú školu alebo spojenú školu, ktorej najmenej jednou organizačnou zložkou je stredná škola, alebo o podnikovú školu, zriaďovateľ môže určiť, že na výkon funkcie riaditeľa sa vyžaduje najmenej 5 rokov praxe v riadení v právnickej osobe, ktorá zamestnávala v rovnakom čase najmenej 20 zamestnancov v pracovnom pomere, a vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa; ak tak zriaďovateľ určí, odsek 5 sa neuplatňuje. 

Oproti pôvodnej úprave boli zmenené dôvody odvolania riaditeľa zriaďovateľom bez návrhu nasledovne: 
1. ak riaditeľ porušil úmyselne právny predpis a spôsobil tým škole alebo školskému zariadeniu škodu v rozsahu viac ako 5 000 eur, 
2. ak riaditeľ porušil závažne právny predpis v súvislosti s výkonom svojej funkcie a regionálny úrad závažné porušenie potvrdil, 
3. ak bolo preukázané postupom upraveným v pracovnom poriadku školy alebo školského zariadenia, že riaditeľ porušil právo pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca na ochranu pred sociálno-patologickými prejavmi, 
4. ak bolo zisteniami Štátnej školskej inšpekcie preukázané, že opakovane neriešil prejavy rizikového správania detí alebo žiakov, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť a zdravie, alebo 
5. ak riaditeľ porušil závažne obmedzenia a povinnosti riaditeľa podľa § 8. 
·  Zmena rozhodovacej pôsobnosti v správnom konaní z riaditeľa ako fyzickej osoby na školu alebo školské zariadenie ako právnickú osobu, za ktorú koná riaditeľ. 
·  Konkrétne sa vymedzuje zástupca riaditeľa (resp. vedúci, ak ide o súčasť alebo organizačnú zložku školského zariadenia). 
·  Výročná správa nahrádza doterajšiu správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, pričom sa upravuje postup pri jej príprave a schvaľovaní – úkony jednotlivých subjektov a relevantné termíny. 

Zriaďovatelia môžu založiť záujmové združenie právnických osôb podľa § 20f Občianskeho zákonníka. Príslušné školy a školské zariadenia zostávajú právnickými osobami. Pôsobnosti zriaďovateľov vo vzťahu k príslušným školám a školských zariadeniam zostávajú zachované. 
·
   Nová právna úprava verejných školských obvodov a verejných poskytovateľov, ktorá upravuje zodpovednosti obcí, regionálnych úradov a Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej len „Ministerstvo školstva“) pri organizácii prístupu k predprimárnemu a povinnému vzdelávaniu. Obec určuje verejné školské obvody vždy všeobecne záväzným nariadením a to zvlášť pre každú materskú a základnú školu pôsobiacu na jej území bez prekrývania obvodov (s výnimkou menšinových), pričom zodpovednosť obce sa výslovne vzťahuje aj na deti a žiakov s obvyklým pobytom a na deti umiestnené rozhodnutím súdu podľa umiestnenia organizačnej zložky zariadenia. Pri spojených školách a elokovaných pracoviskách sa zaraďovanie robí samostatne. Ak obvod nie je určený a je ohrozené plnenie povinností, regionálny úrad ho určí opatrením; zároveň môže kedykoľvek overiť zákonné kritériá (kapacita, vzdialenosť, doprava, jazykové práva, zákaz segregácie, inklúzia), uložiť obci nápravu a proces je prepojený s podregisterom verejných školských obvodov, do ktorého Ministerstvo školstva zapíše určené obvody a zmeny v zákonných lehotách. Režim menšinových obvodov detailne rozlišuje, kto ich určuje a v akých situáciách, pričom pre školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny platí zásada neprekrývania ich obvodov. Súčasne sa definuje verejný poskytovateľ výchovy a vzdelávania (§ 45): status sa obmedzuje na materské a základné školy cirkevných a súkromných zriaďovateľov a možno ho dosiahnuť buď zaradením do verejného školského obvodu, alebo – ako alternatívou – zabezpečením verejnej dostupnosti bez zaradenia do obvodu, pričom zákon prísne popisuje podmienky, kontrolu a dôvody výmazu či pozastavenia. 
· Verejným poskytovateľom sa škola stane dňom zápisu do podregistra verejných poskytovateľov s účinnosťou pre prijímacie konanie na nasledujúci školský rok. Ak ide o spojenú školu alebo školu s elokovaným pracoviskom, zápis do podregistra verejných poskytovateľov sa vykonáva osobitne pre každú organizačnú zložku a každé elokované pracovisko. 
·
  Dôležitým ustanovením v nadväznosti na zmenu statusu školy je § 51 ods. 2 podľa ktorého ak sa škola stane verejným poskytovateľom, ukončí pôsobnosť ako verejný poskytovateľ, uzatvorí alebo ukončí dohodu o verejnej službe, podmienky výchovy a vzdelávania detí a žiakov, ktorí boli prijatí na vzdelávanie v príslušnej škole pred účinnosťou tejto zmeny, zostávajú zachované do ukončenia ich vzdelávania v príslušnej škole. 
·
  Kvótovanie prijímania sa ustáľuje na prednostnom prijímaní najmenej 70 % kapacity pre „obvodových“ uchádzačov, s presným započítaním súrodencov, detí zamestnancov či vnútroškolských väzieb spojenej školy; zvyšok kapacity môže škola využiť podľa svojho charakteru a zamerania. Pre cirkevných poskytovateľov sa pripúšťa hodnotové kritérium pri pretlaku záujmu, zároveň sa vyžaduje informovaný súhlas zákonného zástupcu s charakterom a zameraním zriaďovateľa a chráni sa pokračovanie vzdelávania detí so špeciálnymi potrebami a detí s prejavmi rizikového správania. Celý vstup do verejného obvodu má pevné procesné lehoty, obsahuje fikciu kladného rozhodnutia pri nečinnosti obce a revízny mechanizmus regionálneho úradu; Ministerstvo školstva má posledné slovo pri zápise do podregistra verejných poskytovateľov. Popri tom vzniká inštitút dohody o verejnej službe pre školy, ktoré nie sú verejnými poskytovateľmi, ale preukazujú významný spoločenský prínos; parametre tejto dohody a jej ukazovatele má Ministerstvo školstva upraviť všeobecne záväzným predpisom, pričom plnenie kontroluje Štátna školská inšpekcia. 

Ministerstvo školstva uzatvorí s cirkevným zriaďovateľom alebo so súkromným zriaďovateľom materskej školy alebo základnej školy, ktorá nie je verejným poskytovateľom, na jeho žiadosť dohodu o verejnej službe vo výchove a vzdelávaní, ak je to v súlade s verejným záujmom a jej uzatvorenie má preukázateľný významný spoločenský prínos vo výchove a vzdelávaní, škola je najmenej jeden rok zapísaná v registri a spĺňa kritériá ustanovené podľa odseku 7, pričom v odseku 7 je uvedené, že kritériá na uzatvorenie dohody o verejnej službe, podrobnosti o obsahu dohody o verejnej službe, o minimálnych záväzkoch a voliteľných záväzkoch školy a o cieľových ukazovateľoch ich plnenia, ustanoví Ministerstvo školstva všeobecne záväzným právnym predpisom. 

Dohoda o verejnej službe je dobrovoľným záväzkom školy plniť podmienky podľa § 50 odseku 2 a z nich vyplývajúce minimálne záväzky a voliteľné záväzky, ktoré ustanoví Ministerstvo školstva všeobecne záväzným právnym predpisom. 

Ustanovenia § 45 až 50 (tzn. tie ktoré upravujú i) Verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania, ii) Zaradenie cirkevnej školy a súkromnej školy do verejného školského obvodu, iii) Zápis cirkevnej školy a súkromnej školy do podregistra verejných poskytovateľov a výmaz, iv) Osobitosti verejného poskytovateľa, v) Dohodu o verejnej službe vo výchove a vzdelávaní) sa nevzťahujú na  
1. stredné školy, 
2. školu a triedu pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním, 
3. školu a triedu pre žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním,  
4. školu a triedu, v ktorej sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje podľa medzinárodného programu, 
5.  školu, v ktorej podiel detí alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je najmenej 35 % zo všetkých detí alebo žiakov školy, pričom do podielu detí alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa započítava najviac 50 % detí alebo žiakov s poruchou aktivity a pozornosti a najviac 50% detí alebo žiakov zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia, 
6. materskú školu, v ktorej podiel detí, ktoré sú deťmi zamestnancov zriaďovateľa, je najmenej 70 % zo všetkých detí materskej školy; ak je zriaďovateľom vysoká škola, zohľadňujú sa aj deti študentov.   

Ak sa škola stane verejným poskytovateľom, ukončí pôsobnosť ako verejný poskytovateľ, uzatvorí alebo ukončí dohodu o verejnej službe, podmienky výchovy a vzdelávania detí a žiakov, ktorí boli prijatí na vzdelávanie v príslušnej škole pred účinnosťou tejto zmeny, zostávajú zachované do ukončenia ich vzdelávania v príslušnej škole. Nový register škôl a školských zariadení je informačným systémom verejnej správy. Jeho správcom a prevádzkovateľom je Ministerstvo školstva. Register je zdrojovým registrom registra právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci. Údaje zapísané v registri sú účinné voči každému odo dňa ich zverejnenia. 

Súčasťou centrálneho registra škôl a školských zariadení je viacero tematicky oddelených podregistrov, ktoré spravuje najmä Ministerstvo školstva. Každý z nich má vlastný predmet evidencie a určený spôsob zápisu alebo aktualizácie údajov. 

1. Podregister verejných školských obvodov obsahuje údaje o všetkých verejných školských obvodoch určených podľa § 44. Zápisy doň vykonáva výlučne Ministerstvo školstva na základe oznámení obcí alebo regionálnych úradov. 
2. Podregister zriaďovateľov zhromažďuje identifikačné údaje všetkých zriaďovateľov škôl a školských zariadení. Zápisy do tohto podregistra takisto vykonáva Ministerstvo školstva, pričom vychádza z údajov uvedených v návrhoch na zápis školy alebo zariadenia. 
3. Podregister verejných poskytovateľov slúži na evidenciu cirkevných a súkromných materských a základných škôl, ktoré získali status verejného poskytovateľa podľa § 45 až 48. Zápisy doň vykonáva Ministerstvo školstva na základe žiadostí a podkladov predložených zriaďovateľmi. 
4. Podregister dielní vedie údaje o dielňach, ktoré sú súčasťou škôl. Zápisy a ich aktualizáciu vykonáva príslušná škola, a to vo formáte a spôsobom, ktorý určí Ministerstvo školstva. 
5. Podregister klastrov obsahuje údaje o klastroch zriaďovateľov, ktorí sa združujú na základe zakladateľskej zmluvy. Zápisy a aktualizácie vykonáva Ministerstvo školstva; návrh na zápis predkladá zriaďovateľ poverený ostatnými zriaďovateľmi a zodpovedá za správnosť údajov. 

Tieto podregistre spolu vytvárajú komplexný systém evidencie a dohľadu nad školskou sústavou, prepojený na automatizované registre verejnej správy a zabezpečujúci aktuálnosť údajov o obvodoch, zriaďovateľoch, poskytovateľoch, dielňach a klastroch. 

Ministerstvo školstva ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom 
1. zoznam údajov zapisovaných do registra, 
2. náležitosti návrhov vo veciach registra a ich prílohy, 
3. náležitosti výročnej správy školy alebo školského zariadenia, 
4. náležitosti poverenia na inšpekčný výkon, 
5. náležitosti správy o výsledkoch inšpekčného výkonu, 
6. náležitosti súhrnnej správy o výsledkoch inšpekčného výkonu. 

Dopĺňa sa úprava na prechod medzi doterajšou a novou právnou úpravou. 

Špecifikuje, ktoré ustanovenia Zákona o neziskových organizáciách sa na neziskové organizácie podľa Zákona o školskej správe nevzťahujú. Zákon o neziskových organizáciách bude v postavení je lex generalis. 

Účinnosť zákona: 1.1.2026 

Schválené znenie 
Sprievodná dokumentácia 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov