Obmedzenie účasti vo VO a použitie priameho rokovacieho konania v čase mimoriadnej situácie
Dňa 23.03.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní, ktorá obsahuje dve oblasti úprav - doplnenie mechanizmu na obmedzenie účasti vo verejnom obstarávaní a zjednotenie podmienok použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie.
Doplnenie mechanizmu na obmedzenie účasti vo verejnom obstarávaní:
Platná právna úprava § 10 ods. 4, ktorá nadobudne účinnosť 31. marca 2022, sleduje precíznejšiu reguláciu možnosti obmedzenia prístupu záujemcov, uchádzačov a skupiny dodávateľov, ako aj subdodávateľov alebo iných osôb z tretích krajín do verejného obstarávania v podmienkach Slovenskej republiky. Uvedené obmedzenie prístupu k verejnému obstarávaniu sa bude týkať subjektov so sídlom v štáte, ktorý nie je členským štátom EÚ (tretí štát), a ktorý zároveň nie je zmluvnou stranou GPA alebo obdobnej medzinárodnej zmluvy.
Novela zároveň umožňuje nielen paušálne obmedziť účasť vymenovaných subjektov z tretích krajín, ale taktiež umožňuje, aby verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vopred paušálne neobmedzoval účasť subjektov z tretích štátov vo verejnom obstarávaní, ale zaoberal sa ich ponukou, ktorá môže byť kvalitnejšia/inovatívnejšia ako ponuky od uchádzačov zo SR alebo EÚ a následne zvážil, či takúto ponuku z tretej krajiny vylúči alebo nie, pričom môže zohľadniť napr. bezpečnostné, hospodárske alebo ekonomické záujmy SR.
Doplnenie zavádza mechanizmus, kedy verejný obstarávateľ a obstarávateľ budú povinný takéto obmedzenie účasti použiť, pričom kritériom bude štát usídlenia hospodárskeho subjektu, vrátane subdodávateľa, prípadne v kombinácii s typom zákazky (z vecného hľadiska, alebo z hľadiska rozsahu). Cieľom je umožniť na centrálnej úrovni reagovať najmä na bezpečnostné hrozby a situácie, podobné dnešnej situácii na Ukrajine, ale aj umožniť vláde Slovenskej republiky precíznejšie reagovať na prístup slovenských hospodárskych subjektov na trhy v tretích štátoch.
Zjednotenie podmienok použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie:
Zjednocujúca úprava použitia priameho rokovacieho konania v čase núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie odstraňuje zjavnú chybu v právnej úprave, ktorá umožňovala použitia výnimky podľa § 11 ods. 2 len pre civilné zákazky a len pre verejných obstarávateľov.
Účinné znenie § 11 ods. 2 umožňuje použitie výnimky z povinnosti zápisu do registra partnerov verejného sektora vo vzťahu k určitým typom zmlúv, ak sú uzatvárané za núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie, pričom vyžaduje splnenie podmienok podľa § 81 písm. c) alebo § 115 ods. 1 písm. c).
Takto ustanovený odkaz na konkrétne dôvody použitia priamych rokovacích konaní zakladá výkladový problém vo vzťahu k priamemu rokovaciemu konaniu obstarávateľa, resp. priamemu rokovaciemu konaniu pri obranných zákazkách, ktoré majú rovnaké podmienky použitia, avšak sú upravené v iných ustanoveniach. Inak povedané, formálne ich dnešné znenie neumožňuje využiť, materiálne však áno. Z tohto dôvodu sa navrhuje odkaz na konkrétne ustanovenia zákona nahradiť slovným vyjadrením, že musia byť splnené podmienky pre priame rokovacie konanie z konkrétnych dôvodov (mimoriadna situácia, resp. kríza).
Účinnosť: deň vyhlásenia s určitými výnimkami, ktoré nadobudnú účinnosť dňa 01.04.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová