Podávanie majetkových priznaní verejných funkcionárov
Dňa 07.03.2023 bola v MPK zverejnená Analýza doterajšieho systému podávania majetkových priznaní a návrh na jeho zefektívnenie. V súčasnosti neexistujú jednotné pravidlá podávania majetkových priznaní funkcionárov vo verejnej správe. Zároveň sa od funkcionárov vo verejnej správe vyžaduje rôzny rozsah poskytovaných informácií v závislosti od toho, do ktorého okruhu funkcionárov vo verejnej správe patria, a tieto osoby aj zverejňujú informácie v rôznom rozsahu.
Jednotná právna úprava umožní nastaviť jednotné kritériá pre všetkých funkcionárov vo verejnej správe a v prípade potreby umožní uskutočniť zmeny jednotným spôsobom. Prijatím jednotnej právnej úpravy by sa mal zaviesť jednotný mechanizmus zberu informácií.
Z analýzy vyplynuli konkrétne návrhy na zefektívnenie systému majetkových priznaní, ktoré vymedzia okruh povinných osôb, zavedú elektronizáciu majetkových priznaní funkcionárov vo verejnej správe, určia spôsob kontroly správnosti obsahu majetkových priznaní, ako aj spôsob ukladania a výšku dostatočných- - a účinných sankcií za nesplnenie povinnosti podať majetkové priznanie alebo za uvedenie nepravdivých údajov v majetkovom priznaní. Tieto návrhy na zefektívnenie systému majetkových priznaní by mali byť zapracované v jednom právnom predpise, ktorý zjednotí všetky účinné a platné právne normy upravujúce podávanie majetkových priznaní v Slovenskej republike.
Cieľom právnej úpravy je aj novelizácia ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v rozsahu zavedenia elektronického systému majetkových priznaní pre povinné osoby podľa tohto zákona.
Na základe analýzy doterajšieho systému majetkových priznaní vyplynuli tieto konkrétne návrhy na jeho zefektívnenie:
- Jednotná úprava majetkových priznaní
- Elektronizácia majetkových priznaní
- Dôkladne preverovanie informácii v majetkových priznaniach
- Kontrola majetkových priznaní
- Uchovávanie a zverejňovanie informácií o majetkových priznaniach
Systém majetkových priznaní by mal spĺňať niekoľko základných kritérií:
- zber dát sa vykonáva tak, aby zozbierané dáta mohli byť porovnávané v historickom kontexte; takýmto spôsobom bude možné dáta spracovávať priebežne počas trvania uloženej povinnosti, so zapojením inteligentných softvérových nástrojov,
- jednotný elektronický formulár pre všetky povinné osoby zahŕňa zber takých informácií, ktoré sú dostatočné na ich elektronické spracovanie a jednoduché vyhodnotenie kontrolujúcim subjektom,
- údaje, ktoré budú povinné osoby vypĺňať musia byť dostatočne konkrétne, aby umožnili efektívnu kontrolu majetkovej situácie povinnej osoby, ako aj jej rodinných príslušníkov či osôb žijúcich v spoločnej domácnosti tým, že bude možné ľahko porovnať medziročný úbytok alebo prírastok ich majetku, napríklad budú sa uvádzať sumy finančných prostriedkov uložených na bankových účtoch, hodnota záväzkov, hodnota nehnuteľností a podobne,
- majetkové priznania sa vyplňujú a archivujú v elektronickej forme; doba elektronickej archivácie je dostatočne dlhá aj pre prípad, že povinná osoba systém opustí a neskôr sa do neho vráti; ako primeraná archivačná doba sa javí 20 rokov,
- vytvárajú sa technické možnosti na získavanie potrebných údajov automatizovaným spôsobom z príslušných registrov.
MPK končí: 20.03.2023
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš