Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Podpora nájomného bývania schválená v NRSR

Dňa 25.11.2020 NRSR schválila novely zákona, ktorých účelom je najmä podpora a zvýšenie atraktivity nájomného bývania a zefektívnenie čerpania podpory obstarávania nájomných bytov

 

Ide o nasledovné právne predpisy:

  1. Novela, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 443/2010 z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní (ďalej ako „Zákon o dotáciách na rozvoj bývania“).
  2. Novela, ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy (ďalej ako „Zákon o štátnom fonde“).

 

  1. Zákon o dotáciách na rozvoj bývania

Obec ako oprávnený žiadateľ[1] môže žiadať o poskytnutie dotácie, ktorej účelom je predovšetkým zvýšenie atraktivity nájomného bývania a zefektívnenie čerpania podpory obstarávania nájomných bytov a s tým súvisiaca úprava niektorých podmienok a postupov pri poskytovaní dotácií na rozvoj bývania, ako aj ďalšie úpravy, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.

Podstatnou zmenou je úprava počtu pásiem[2], na základe ktorých sa stanovuje podiel poskytnutej dotácie. Ich úpravou dôjde za určitých okolností k zvýšeniu podielu poskytovanej dotácie.

V prípade obstarávania nájomných bytov bežného štandardu sú dve pásma pre určenie výšky dotácie, a to  40 % z obstarávacích nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov nepresahuje 52 m2 a 35 % z obstarávacích nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov presahuje 52 m2 a nepresahuje 60 m2.

V prípade obstarávania nájomných bytov nižšieho štandardu sa stanovilo jedno pásmo pre určenie výšky dotácie, a to vo výške 75 % z obstarávacích nákladov, ak priemerná podlahová plocha nájomných bytov neprevyšuje 55 m2.

Taktiež sa novelou upravuje rozsah oprávnených fyzických osôb, ktorým môže byť nájomný byt pridelený, čo bude mať pozitívne sociálne vplyvy, keďže sa zvýši dostupnosť verejného nájomného bývania.

Podľa odborného odhadu ušetria oprávnené fyzické osoby v priemere cca 200 eur mesačne na nájomnom za nájom bytu obstaraného z verejných zdrojov oproti trhovému nájomnému za byt.

Dátum účinnosti 1. januára 2021.[3]

Sprievodná dokumentácia k novele.

 

  1. Zákon o štátnom fonde

 Jedným z najvýznamnejších nástrojov podpory rozvoja bývania je Štátny fond rozvoja bývania. Prostredníctvom tohto nástroja štát dlhodobo podporuje financovanie priorít, ktoré sú premietnuté v štátnej bytovej politike pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu.[4]

Novelou Zákona o štátnom fonde sa upravujú podmienky pre podporu obstarávaných nájomných bytov. Vzhľadom na to, že podiel nájomných bytov na Slovensku je nízky, zavádzajú sa nové opatrenia, ktoré budú motivovať žiadateľov z verejného, ale aj súkromného sektora k obstarávaniu nájomného bývania.

V snahe zvýšiť záujem žiadateľov o výstavbu zariadení sociálnych služieb sa výrazne zvýši výška úveru na tento účel a zavedenie možnosti poskytnutia úveru aj na obstaranie technickej vybavenosti a kúpy pozemku podmieňujúcich výstavbu a užívanie zariadenia sociálnych služieb.

Novela zákona taktiež dopĺňa možnosti obstarania nájomného bytu stavebnou úpravou ostatnej budovy na bývanie, resp. nebytovej budovy. Zámerom novely zákona je aj zjednodušenie a urýchlenie postupu pri poskytovaní podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Novelou sa zvýši počet povinných bezbariérových bytov z celkového počtu obstarávaných nájomných bytov v bytovej budove alebo v nebytovej budove, ktorá má zriadený výťah, na minimálne 15 % bytov, ktoré musia byť navrhnuté univerzálne z hľadiska stavebných konštrukcií a to tak, aby ich mohli využívať osoby so zdravotným postihnutím bez dodatočných úprav týchto konštrukcií.

Pre motiváciu obcí a VÚC investovať do oblasti nájomného bývania a výstavby a modernizácie zariadení sociálnych služieb je nutné upraviť aj zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, aby sa úvery poskytnuté zo Štátneho fondu rozvoja bývania nezapočítavali do celkovej sumy dlhu obce alebo VÚC.

 

Novela nadobúda účinnosť 01.01.2021.

 

Sprievodná dokumentácia k novele

 

Mgr. Vladimír Fujak

 

[1] § 7 písm. a) zákona č. 443/2010 Z. z.

[2] Oproti súčasnej úprave tak dôjde k zjednodušeniu pravidiel – zníženiu počtu pásiem celkovo z piatich na tri a zároveň k zvýšeniu podielu poskytovanej dotácie.

[3] Zavádza sa aj prechodné obdobie, počas ktorého sa môžu vlastníci nájomných bytov podporených podľa predpisov účinných do 31. decembra 2010 pripraviť na novú povinnosť postupovať pri starostlivosti o podporený nájomný byt podľa tohto zákona. Táto povinnosť im vznikne až od 1. januára 2022. Od 1. januára 2023 bude platná aj dodatočná podmienka poskytnutia dotácie, a to, že minimálne 10 % z celkového počtu obstarávaných nájomných bytov musí byť navrhnutých univerzálne z hľadiska stavebných konštrukcií a to tak, aby ich mohli využívať osoby so zdravotným postihnutím bez dodatočných úprav týchto konštrukcií.

[4] V súčasnosti  jeho podpora smeruje predovšetkým do oblasti podpory obstarávania nájomných bytov a do obnovy bytových budov. Na základe pretrvávajúceho záujmu o tento nástroj možno konštatovať, že Štátny fond rozvoja bývania patrí k významným prvkom zvyšovania kvality a dostupnosti bývania pre široký okruh žiadateľov.

 

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov