Príspevok na BIO odpad z Envirofondu

Prinášame článok k možnosti získania príspevku z Envirofondu na BIO odpad.

Lehota na podanie žiadostí je do 30.06.

Viac v článku:

Príspevok z envirofondu za triedený zber kuchynských bioodpadov

21.05.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Pozastavenie účinnosti novely infozákona (1)

Ústavný súd SR dňa 12.03.2025 pozastavil účinnosť zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k inofrmáciám (ďalej len „infozákon“), a to konkrétne §14 ods. 6 a 7 a §21 ods. 1 druhej vety, ktoré upravujú vyberanie úhrady účelne vynaložených nákladov za poskytovanie informácií a podmieňujúce poskytnutie informácie touto úhradou.

Viac k téme:
Novela infozákona a náklady spracúvania za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie

Právny stav k: 01.04.2025

Ústavný súd SR v odôvodnení svojho rozhodnutia uviedol, že zavedenie nového právneho inštitútu úhrady nákladov, najmä s použitím relatívne neurčitého pojmu „mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií“, zásadne zasahuje do právnej istoty žiadateľov o informácie. Súčasne upozornil na to, že výklad týchto nových pojmov je ponechaný na jednotlivé povinné osoby bez jednoznačných limitov, čo môže viesť k nepredvídateľným rozhodnutiam a rozdielnej praxi pri vyčísľovaní úhrad.

Ústavný súd SR sa stotožnil s tvrdením, že nová právna úprava môže viesť k dvom zásadným dôsledkom:

i. k odloženiu žiadosti o informáciu pri nezaplatení úhrady alebo

ii. k vynaloženiu finančných prostriedkov žiadateľom bez možnosti ich refundácie v prípade neskoršieho rozhodnutia súdu o nesúlade ustanovení s ústavou.

 

Zdôraznil, že takéto následky sú nenapraviteľné pre adresátov právneho predpisu, pričom nejde len o finančný aspekt, ale o samotnú povahu obmedzenia prístupu k informáciám ako ústavného práva.

Ústavný súd SR uzavrel, že hrozba nepriaznivých dopadov na žiadateľov je reálna, priama a konkrétna, a preto rozhodol o pozastavení účinnosti napadnutých ustanovení do ich preskúmania v konaní o súlade s Ústavou SR.

Pozastavené ustanovenia infozákona:

§ 14 ods. 6 infozákona:

„Ak povinná osoba bude za poskytnutie informácie požadovať úhradu podľa § 21 ods. 1 druhej vety, písomne oznámi túto skutočnosť spolu s výškou úhrady žiadateľovi v lehote do piatich pracovných dní. Z oznámenia musí byť zrejmé, na základe akých skutočností a akým spôsobom bola výška úhrady povinnou osobou vyčíslená. Žiadateľ môže proti vyčísleniu úhrady podať námietku, o ktorej rozhodne odvolací orgán tak, že vyčíslenie úhrady potvrdí alebo zníži, ak povinná osoba nevyhovie námietke.“

§ 14 ods. 7 infozákona:

„Poskytnutie informácie podľa odseku 6 je podmienené zaplatením úhrady požadovanej povinnou osobou. Ak žiadateľ do siedmich dní odo dňa doručenia oznámenia podľa odseku 6 túto úhradu nezaplatí a zároveň nepodá námietku, povinná osoba žiadosť odloží. Odo dňa odoslania oznámenia podľa odseku 6 až do dňa pripísania úhrady na účet povinnej osoby lehota podľa § 17 ods. 1 a 2 neplynie.“

§ 21 ods. 1 druhá veta infozákona:

„Povinná osoba môže požadovať aj úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií.“ 

Ústavný súd bude ďalej v konaní rozhodovať o tom, či predmetné ustanovenia sú v súlade s Ústavou SR.

Celé znenie uznesenia ÚS SR

Monika Grichová

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov