Pozemné komunikácie
Dňa 04.05.2022 NRSR schválila novelu zákona č. 249/2011 Z.z. o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií.
Uvádzame najdôležitejšie zmeny:
1. Rozšírenie pôsobnosti zákona
Zákon sa vzťahuje na pozemné komunikácie, ktoré sú súčasťou transeurópskej cestnej siete, diaľnice a hlavné cestné ťahy a pozemné komunikácie, ktoré sú budované s využitím prostriedkov Európskej únie v etape ich plánovania, výstavby a užívania, ak ďalej nie je ustanovené inak.
2. Riadenie a kontrola bezpečnosti pozemnej komunikácie v užívaní
Po novom, správca pozemnej komunikácie zabezpečí každých päť rokov klasifikáciu bezpečnosti cestnej siete podľa tohto zákona a zabezpečí kontrolu bezpečnosti pozemnej komunikácie a hodnotenie úsekov cestnej siete inšpekciou na mieste.
Klasifikácia bezpečnosti cestnej siete je metóda na analýzu a klasifikáciu:
- úsekov cestnej siete s vysokým počtom nehôd úmerne k dopravnému prúdu, pričom tieto úseky sú v užívaní dlhšie ako tri roky alebo úsekov s vysokou absolútnou hustotou dopravných nehôd,
- úsekov cestnej siete s vysokým potenciálom na zlepšovanie bezpečnosti a znižovanie nákladov vzniknutých v dôsledku nehôd a nehodových lokalít zo štatistiky dopravnej nehodovosti evidovaných Policajným zborom,
- úsekov cestnej siete najmenej do troch kategórií podľa ich objektívne meranej integrovanej bezpečnosti,
- závažných incidentov a nehôd na úsekoch cestnej siete, ktoré majú vplyv na bezpečnosť užívateľov ciest, aby sa zabezpečila prevencia pred vznikom dopravných nehôd s následkom ťažkých alebo smrteľných zranení účastníkov nehody.
Výsledkom inšpekcie je správa o vykonanej inšpekcii spracovaná bezpečnostným audítorom, obsahom ktorej je popis zistených rizík a hodnotenia posudzovaných úsekov pozemných komunikácií a návrh nápravných opatrení na zvýšenie bezpečnosti pozemnej komunikácie a zníženie dopravnej nehodovosti na pozemnej komunikácii.
Správca pozemnej komunikácie je povinný každoročne do 31. decembra predložiť ministerstvu správu o vykonanej inšpekcii za každý z hodnotených úsekov, ktorý bol v aktuálnom kalendárnom roku predmetom inšpekcie.
Správca pozemnej komunikácie zabezpečí cielené prehliadky úsekov pozemných komunikácií, ktoré boli v správe o vykonanej inšpekcii vyhodnotené ako úseky s nízkou úrovňou bezpečnosti, a na ktorých nedošlo k vykonaniu nápravných opatrení navrhnutých bezpečnostným audítorom.
Prvá inšpekcia sa vykonáva do 31.12.2023.
3. Ministerstvo
Ministerstvo:
i. vykonáva štátnu správu v riadení bezpečnosti pozemných komunikácií,
ii. určuje zoznam úsekov pozemných komunikácií,
iii. je oprávnené z riadne opodstatnených dôvodov spojených s intenzitou cestnej premávky a so štatistikou nehôd doplniť alebo vyňať úseky pozemných komunikácií zo zoznamu pozemných komunikácií,
iv. oznamuje Európskej komisii
a. zoznam úsekov pozemných komunikácií, ktoré podliehajú posúdeniu podľa § 4 a následne každú zmenu tohto zoznamu,
b. zoznam úsekov pozemných komunikácií vyňatých z posúdenia podľa § 4 a následne každú zmenu tohto zoznamu.
v. vypracúva, schvaľuje a aktualizuje akčný plán, ktorého cieľom je najmä sledovať výkon nápravných opatrení s prihliadnutím na riziko.
Novelou sa mení aj zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách:
1. Zmena systému sankčného mechanizmu
V súlade s poznatkami aplikačnej praxe a princípmi správneho trestania sa pristupuje k zmene úpravy systému sankčného mechanizmu na úseku nadmernej a nadrozmernej dopravy tak, že výber dodatočne zvýšených správnych poplatkov za nesplnenie povinnosti disponovať povolením na zvláštne užívanie pozemných komunikácií v prípade, ak má dôjsť k prekročeniu povolených hmotnostných a rozmerových limitov podľa vyhlášky č. 134/2018 Z. sa nahrádza sankciou v podobe udelenia pokuty, pričom nesplnenie uvedenej povinnosti sa považuje za správny delikt.
2. Nadrozmerná doprava a nadmerná doprava
Novelou sa zavádza, že povolenie na zvláštne užívanie je povinný vybaviť prevádzkovateľ vozidla, ktorým je prevádzkovateľ vozidla alebo prevádzkovateľ jazdnej súpravy, ktorý je zapísaný v osvedčení o evidencii motorového vozidla časť I a časť II ako držiteľ osvedčenia alebo takáto osoba zapísaná v osvedčení o evidencii motorového vozidla vydanom v cudzine.
Správneho deliktu sa dopustí ten, kto ako prevádzkovateľ vozidla poruší túto povinnosť.[1]
Zároveň sa ustanovuje, že vodič vozidla je pri vykonávaní nadmernej dopravy a nadrozmernej dopravy povinný preukázať sa orgánu Policajného zboru pri kontrole povolením na zvláštne užívanie podľa § 8 cestného zákona.
3. Správny delikt prevádzkovateľa vozidla
Ak okresný úrad v sídle kraja zistí spáchanie správneho deliktu v zmysle vyššie uvedeného bodu, a nie je dôvod na odloženie veci, bezodkladne bez ďalšieho konania vydá rozkaz o uložení pokuty. Rozkaz má rovnaké náležitosti ako rozhodnutie. Spolu s rozkazom sa prevádzkovateľovi vozidla zašle aj dôkaz o porušení povinnosti a záznam o kontrole. Rozkaz nemožno doručiť verejnou vyhláškou.
Správny delikt prevádzkovateľa vozidla možno prejednať a uložiť zaň pokutu v rozkaznom konaní len vtedy, ak dôkaz o jeho spáchaní je získaný a zaznamenaný technickým zariadením, ktoré využívajú správcovia diaľnic, ciest a miestnych ciest.
Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
Prevádzkovateľ vozidla môže proti rozkazu podať do 15 dní odo dňa jeho doručenia odpor okresnému úradu v sídle kraja, ktorý rozkaz vydal. Odpor proti rozkazu sa musí odôvodniť. Včas podaným odporom, ktorý nebol odmietnutý sa rozkaz zrušuje a okresný úrad v sídle kraja pokračuje v konaní o správnom delikte prevádzkovateľa vozidla.
V určitých prípadoch, ak sú splnené zákonom stanovené podmienky, za správny delikt prevádzkovateľa vozidla, môže príslušník PZ uložiť pokutu aj v blokovom konaní.
Účinnosť od: 01.07.2022 s určitými výnimkami
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová
[1] Za tento správny delikt sa uloží pokuta vo výške
a) 375 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej celkovej hmotnosti nad 3 % do 10 % vrátane,
b) 750 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej celkovej hmotnosti nad 10% do 20% vrátane,
c) 1 500 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej celkovej hmotnosti nad 20% do 30% vrátane,
d) 3 000 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej celkovej hmotnosti nad 30%,
e) 300 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej hmotnosti pripadajúcej na nápravu nad 3 % do 10 % vrátane,
f) 600 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej hmotnosti pripadajúcej na nápravu nad 10 % do 20 % vrátane,
g) 1 200 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej hmotnosti pripadajúcej na nápravu nad 20 % do 30 % vrátane,
h) 2 400 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej hmotnosti pripadajúcej na nápravu nad 30 %,
i) 180 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej šírky, ak celková šírka vrátane nákladu je do 3,50 m vrátane, najväčšej povolenej výšky, ak celková výška vrátane nákladu je do 4,70 m vrátane alebo najväčšej povolenej dĺžky, ak celková dĺžka vrátane nákladu je do 23,00 m vrátane,
j) 1 500 eur, ak ide o prekročenie najväčšej povolenej šírky ak celková šírka vrátane nákladu je nad 3,50 m, najväčšej povolenej výšky ak celková výška vrátane nákladu je nad 4,70 m alebo najväčšej povolenej dĺžky ak celková dĺžka vrátane nákladu je nad 23,00 metrov