Pracovný asistent pre verejného funkcionára
Národná rada Slovenskej republiky schválila v I. čítaní poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 5/2004 Z. z.“ a „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je rozšírenie okruhu osôb a pracovných činností, na výkon ktorých je možné požiadať o príspevok na činnosť pracovného asistenta. Napriek snahe ponúknuť príspevok na činnosť pracovného asistenta čo možno najširšiemu okruhu osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré majú záujem pracovať, stále existuje pomerne početná skupina pracovných činností, na výkon ktorých príspevok na činnosť pracovného asistenta nemožno poskytnúť. Do takýchto skupín pracovných činností spadajú napr. športovci, umelci či verejní funkcionári.
Zámerom návrhu zákona je možnosť poskytnutia príspevku na činnosť pracovného asistenta aj pre ťažko zdravotne postihnutého umelca, športovca či ťažko zdravotne postihnutého verejného funkcionára.
Rozširujúci výklad pojmu samostatne zárobkovo činnej osoby použitý v zákone č. 5/2004 Z. z. predstavuje snahu o poskytnutie najrôznejších úžitkov pre čo najširšiu skupinu osôb so zdravotným postihnutím. Napriek tomu ostala nepokrytá pomerne významná skupina osôb, ktorou sú aj verejní funkcionári.
Funkcia starostu (ako aj ďalšie verejné funkcie) je na účely zákona o službách zamestnanosti špecifická v tom, že sa nejedná o štátnozamestnanecky, pracovnoprávny ani iný obdobný vzťah medzi obcou a starostom. Návrh zákona dopĺňa ustanovenie § 3 zákona č. 5/2004 Z. z. a za zamestnávateľa podľa navrhovanej právnej úpravy sa považuje aj orgán verejnej správy, ktorý nie je zamestnávateľom, ak fyzickej osobe, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím, vytvára podmienky na riadny výkon jej funkcie, a to výlučne vo vzťahu k tejto osobe.
Orgán verejnej správy (zamestnávateľ podľa § 3 ods. 2 písm. e/ navrhovanej právnej úpravy) podá žiadosť o príspevok na činnosť pracovného asistenta, keď ho o to písomne požiada fyzická osoba, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím, ktorej je povinný vytvárať podmienky na riadny výkon jej funkcie.
Príspevok na činnosť pracovného asistenta pre osobu so zdravotným postihnutím vykonávajúcu verejnú funkciu (ako aj pre osobu so zdravotným postihnutím vykonávajúcu umeleckú činnosť alebo športovú činnosť) sa poskytuje za totožných už existujúcich pravidiel, aké sa uplatňujú v prípade zamestnávateľov alebo SZČO.
Z dôvodu rozšírenia definície zamestnávateľa na účely zákona o službách zamestnanosti sa rozširuje aj definícia pojmu pracovný asistent. Za pracovného asistenta sa bude považovať fyzická osoba, ktorá poskytuje pomoc osobe, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím pri výkone jej funkcie a pri vykonávaní osobných potrieb počas výkonu funkcie.
Náležitosti zmluvy medzi úradom a orgánom verejnej správy, ktorá osobe s ŤZP vytvára podmienky na výkon jej funkcie, ostávajú zachované, tak ako je to v prípade zmlúv uzatváraných s ostatnými zamestnávateľmi alebo ostatnými SZČO.
Účinnosť návrhu zákona sa predpokladá od 1. januára 2019.
Dôvodová správa k návrhu zákona je dostupná TU.
Celé znenie návrhu zákona je dostupné TU.
Zdroj: NR SR
Spracovala: Mgr. Monika Ivanová, dňa 29.06.2018