Prehľad plánovaných zmien k volebným zákonom
Aktuálne je do NRSR predložený vládny návrh zákona, ktorým sa menia zákon č. 180/2014 Z.z. o podmienkach výkonu volebného práva a zákon č. 181/2014 Z.z. o volebnej kampani (ďalej len ako „volebné zákony“). Z dôvodu blížiacich sa volieb do orgánov samosprávy obcí a volieb do orgánov samosprávnych krajov, ktoré sa prvýkrát uskutočnia v jeden deň, dávame do pozornosti stručný prehľad najdôležitejších zmien volebných zákonov:
Zmeny v zákone č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva:
- Členovia a zapisovatelia každej volebnej komisie budú mať nárok na odmenu.
- Upraví sa „prekážka práva voliť“, t.j. zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodu ochrany verejného zdravia, ak osobitný zákon v čase pandémie neustanoví inak. Cieľom tejto právnej úpravy je umožniť hlasovať aj voličom, ktorí by sa za iných okolností z dôvodu COVID-19 nemohli zúčastniť volieb.
- Zavádza sa povinnosť volebných komisií všetkých stupňov (vrátane okrskových volebných komisií) zasielať zápisnicu o výsledku volieb volebnej komisii vyššieho stupňa elektronicky a listinné vyhotovenie doručiť orgánu príslušnému na úschovu volebných dokumentov až po ukončení činnosti volebnej komisie. Elektronizácia zasielania zápisníc bude mať veľký význam najmä v deň konania volieb do orgánov územnej samosprávy v roku 2022, keď budú okrskové volebné komisie zisťovať výsledky dvoch volieb bezprostredne za sebou.
- V súvislosti s bodom 3. sa ustanovuje povinnosť starostu obce zabezpečiť internetové pripojenie pre potreby okrskovej volebnej komisie. Túto povinnosť starosta obce bude musieť splniť v dostatočnom časovom predstihu pred voľbami.
- Minimálny počet členov okrskovej volebnej komisie v Bratislave a v meste Košice vo voľbách do orgánov územnej samosprávy sa ustanovuje na 7. Okrskové volebné komisie v týchto mestách zisťujú výsledky volieb nielen do orgánov mesta, ale aj do orgánov mestských častí, a v spojených voľbách aj do orgánov samosprávnych krajov. Práve preto je potrebné zvýšiť aj počet členov okrskovej volebnej komisie v týchto mestách.
- Možnosť kandidáta bez politickej príslušnosti dať sa pri doručení kandidátnej listiny alebo pri doručení vzdania sa kandidatúry zastúpiť splnomocnenou osobou.
- Upresňuje sa kompetencia okrskovej volebnej komisie rozhodovať v sporoch o platnosti prednostného hlasu.
- Nevydanie nového hlasovacieho preukazu pri strate alebo odcudzení.
- Explicitné vymedzenie občianskeho preukazu ako výlučného dokladu na preukazovanie totožnosti voliča s trvalým pobytom na území SR.
Zmeny v zákone č. 181/2014 Z.z. o volebnej kampani:
- Ustanovenie objektívnej zodpovednosti politickej strany za vedenie volebnej kampane kandidátom uvedeným na kandidátnej listine tejto politickej strany vo voľbách do NR SR alebo do EP v čase, kedy je takúto činnosť zakázané vykonávať.
- Ustanovenie limitu nákladov pre kandidátov, ktorí budú kandidovať na viac funkcií, pričom sa navrhuje, aby sa limity nákladov kandidátov na jednotlivé funkcie sčítali.[1]
- Ustanovenie limitu nákladov na volebnú kampaň pre politickú stranu. Limit nákladov sa v tomto prípade navrhuje vo výške 750 tisíc eur.
- Ustanovenie základnej definície volebného prieskumu a zavedenie pojmu „volebná anketa“.[2]
- Skrátenie volebného moratória na 48 hodín. Zavádza sa zákaz zverejňovania výsledkov volebných prieskumov a volebných ankiet v čase 48 hodín predo dňom konania volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania.
- Presun právomoci (kontrola transparentnosti volebnej kampane) z Ministerstva vnútra SR na okresné úrady v prípade ak ide o voľby do orgánov územnej samosprávy.
- Predĺženie subjektívnej aj objektívnej lehoty na uloženie pokuty za porušenie zákona o volebnej kampani.[3]
[1] Z dôvodu, že voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov sa budú konať v jeden deň, jeden kandidát da bude môcť kandidovať až na štyri rôzne funkcie (v prípade Bratislavy a Košice až na šesť funkcií). Preto je potrebné ustanoviť limit nákladov pre kandidáta, ktorí budú kandidovať na viac funkcií.
[2] Volebný prieskum je prieskum verejnej mienky, ktorého výsledkom je údaj o aktuálnych volebných preferenciách voličov, a ktorý je uskutočnený na základe všeobecne uznávaných štatistických metód na reprezentatívnej vzorke, v ktorej sú voliči proporčne zastúpení najmä podľa pohlavia, veku, vzdelania alebo adresy trvalého pobytu. Volebná anketa je prieskum verejnej mienky, ktorého výsledkom je údaj o aktuálnych volebných preferenciách voličov, a ktorý sa neuskutočnili podľa odseku 1.
[3] Subjektívna lehota sa predlžuje z jedného roka na tri roky a objektívna lehota sa predlžuje z troch rokov na päť rokov.