Pripravované zmeny financovania sociálnych služieb
Dňa 24.08.2021 bola v MPK zverejnená novela zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách. Cieľom tejto úpravy je zabezpečiť na rovnakom základe prístup fyzických osôb k spolufinancovaniu im poskytovanej sociálnej služby neverejnými poskytovateľmi tejto sociálnej služby z rozpočtu príslušnej obce a VÚC, a tým zrovnoprávniť poskytovateľov sociálnych služieb v prístupe k verejným prostriedkom na spolufinancovanie.
Cieľom novely je:
- Precizovať právnu úpravu vzniku povinnosti obce a VÚC poskytovať neverejným poskytovateľom sociálnych služieb finančné príspevky na spolufinancovanie sociálnej služby, a to v záujme odstránenia nesprávnej interpretačnej praxe podmieňujúcej vznik tejto povinnosti predchádzajúcim požiadaním neverejného poskytovateľa sociálnej služby príslušnou obcou a VÚC.[1]
- Vytvoriť právne podmienky pre zvýšenie finančnej podpory zo štátneho rozpočtu na spolufinancovanie sociálnej služby v zariadeniach sociálnych služieb krízovej intervencie, poskytovanej obciam a na spolufinancovanie sociálnej služby v nocľahárni, poskytovanej neverejným poskytovateľom tejto sociálnej služby.[2] Novelou sa zároveň zavádza valorizácia výšky tejto finančnej podpory na príslušný kalendárny rok nariadením Vlády SR.
- Upraviť vecný obsah a rozsah vybraných evidencií vedených v Informačnom systéme sociálnych služieb a zaviesť nový druh evidencie vedený poskytovateľom sociálnej služby, ktorou je evidencia žiadostí o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby podmienenej odkázanosťou.[3]
- Zmeniť doterajší spôsob vedenia registra poskytovateľov sociálnych služieb na register sociálnych služieb, v ktorom bude príslušným VÚC vedená každá sociálna služba príslušného druhu a formy s miestom jej poskytovania.[4]
- Upraviť podmienky, čo do obsahu a rozsahu, pri poskytovaní vybraných druhov sociálnych služieb.
- Upraviť možnosť a podmienky overovania hodnoty majetku uvedeného vo vyhlásení o majetku fyzickej osoby na účely platenia úhrady za sociálnu službu.
- upraviť obsahové náležitosti zmluvy o iných činnostiach poskytovaných v rámci sociálnej služby a podmienky jej uzatvárania.
- Upraviť kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie vybranej pracovnej činnosti v oblasti sociálnych služieb.
- Zvýšiť maximálnu výšku pokuty za naplnenie skutkovej podstaty správneho deliktu podľa § 101 zákona spáchaného poskytovateľom sociálnej služby pri poskytovaní sociálnej služby na 5000 eur, nakoľko jej doterajšia výška (2000 eur) nemá dostatočný preventívny charakter.[5]
- Predĺženie prechodného obdobia, počas ktorého sociálny pracovník, ktorý vykonáva sociálnu posudkovú činnosť alebo sociálnu kuratelu, nemusí spĺňať podmienku osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon špecializovanej odbornej činnosti novelou zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny. [6]
MPK do: 24.08.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.01.2022
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Explicitne sa preto ustanovuje, že fyzická osoba môže kedykoľvek, i počas poskytovania sociálnej služby, požiadať o poskytnutie alebo zabezpečenie tejto sociálnej služby príslušnou obcou, resp. vyšším územným celkom, a to po zabezpečení realizácie práva tejto fyzickej osoby touto obcou, resp. VÚC na informovaný výber poskytovateľa tejto sociálnej služby, novo už s finančnou podporou poskytovania tejto sociálnej služby z verejných prostriedkov poskytovaním finančných príspevkov na spolufinancovanie tejto sociálnej služby v pôsobnosti obce a VÚC podľa tohto zákona.
[2] Prostredníctvom kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
[3]V záujme komplexnosti údajov o sociálnych službách vedených v tomto informačnom systéme, a zabezpečenia relevantných dát o dopyte po vybraných sociálnych službách a ich dostupnosti.
[4] Uvedeným sa zabezpečí efektívnosť vedenia tohto registra a posilní sa jeho zrozumiteľnosť pre občana.
[5] Znepokojujúci je nárast počtu (aj medializovaných) prípadov zariadení sociálnych služieb, v ktorých sa poukazuje na nedostatky súvisiace s poskytovaním sociálnej služby, resp. nedodržiavanie zákona o sociálnych službách a nízku maximálnu zákonom stanovenú výšku pokuty.
[6] Cieľom tejto úpravy je, zabrániť odlivu sociálnych pracovníkov, vykonávajúcich špecializovanú odbornú činnosť v sociálnych veciach pri poskytovaní sociálnych služieb.