Pripravované zmeny špeciálnych škôl
Dňa 08.12.2021 bola v MPK zverejnená novela vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách.
Výchova a vzdelávanie pre žiakov s poruchami vývinu, aktivity a pozornosti
Do § 2 sa vkladajú nové odseky 10 a 11, ktoré ustanovujú, že
- žiakom s poruchami aktivity a pozornosti poskytuje výchovu a vzdelávanie základná škola pre žiakov s poruchami aktivity a pozornosti a
- žiakom s vývinovými poruchami učenia poskytuje výchovu a vzdelávanie základná škola pre žiakov s vývinovými poruchami učenia.
S poukazom na vyššie uvedené sa upravujú podrobnosti o organizácii výchovy a vzdelávania pre žiakov s poruchami aktivity a pozornosti a pre žiakov s vývinovými poruchami učenia. Títo žiaci sa vzdelávajú podľa určených vzdelávacích programov[1], príslušné školy majú v § 5 ods. 2 písm. f) a g) vyhlášky o špeciálnych školách ustanovený najvyšší počet žiakov v triedach[2]. Doplnením ustanovení sa docieli zosúladenie so školským zákonom a potrebami aplikačnej praxe.
V základných školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením sa v prípravnom ročníku až štvrtom ročníku vyučuje v jednom slede najviac päť vyučovacích hodín, v piatom ročníku až desiatom ročníku týchto škôl najviac šesť vyučovacích hodín. Úprava sa navrhuje z dôvodu, aby bol jednoznačne upravený najvyšší počet vyučovacích hodín v jednom slede, ktorý sa môže odučiť v desiatom ročníku.
Označovanie materských škôl v ich názve
Označenie špeciálna materská škola doposiaľ používané pre všetky materské školy pre deti so zdravotným znevýhodnením je potrebné zmeniť, pretože podľa schválenej novely školského zákona bude toto označenie len pre materskú školu, ktorú navštevujú deti s mentálnym postihnutím.
Pre materské školy pre deti so zdravotným znevýhodnením, okrem materských škôl pre deti s mentálnym postihnutím a materských škôl pri zdravotníckych zariadeniach, sa navrhuje označenie „materská škola pre deti so zdravotným znevýhodnením“ a pre materské školy pri nemocniciach, ozdravovniach liečebniach a pod. sa navrhuje doposiaľ používané označenie „materská škola pri zdravotníckom zariadení“.
Prípravný ročník pre žiakov s vývinovými poruchami učenia a s poruchou aktivity a pozornosti
Podľa § 97 ods. 3 školského zákona je možnosť zriadenia prípravného ročníka pre žiakov so zdravotným znevýhodnením po splnení podmienok ustanovených zákonom. V doterajšom znení tejto vyhlášky najvyšší počet žiakov prípravného ročníka v triede základnej školy pre žiakov s vývinovými poruchami učenia a základnej školy pre žiakov s poruchou aktivity a pozornosti nebol ustanovený, čo sa mení.
Pre žiakov chorých a zdravotne oslabených v základnej škole pri zdravotníckom zariadení a pre žiakov s poruchami správania v školách pri špeciálnych výchovných zariadeniach sa prípravný ročník nezriaďuje.
Poskytnutie dokumentácie po prijatí na strednú školu
Po prijatí žiaka so zdravotným znevýhodnením do strednej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením základná škola poskytne riaditeľovi tejto strednej školy, do ktorej bol prijatý, správu z diagnostického vyšetrenia a ďalšiu dokumentáciu bezprostredne súvisiacu s osobitosťami jeho výchovy a vzdelávania.[3]
Osobitné kritéria hodnotenia znevýhodnených žiakov
Podstata úprav spočíva so zosúladením s terminológiou použitou v školskom zákone. Do § 9 ods. 2 vyhlášky sa dopĺňajú odborné učilištia a praktické školy, pretože žiakov (s mentálnym postihnutím) v týchto školách nie je vhodné z dôvodu dôsledkov mentálneho postihnutia hodnotiť rovnako ako žiakov ostatných stredných škôl.
Žiak s mentálnym postihnutím sa navrhuje hodnotiť podľa pravidiel hodnotenia vyučovacích predmetov a správania v špeciálnych základných školách, v odborných učilištiach a v praktických školách primerane k mentálnemu postihnutiu a možnostiam vyplývajúcich z jeho postihnutia.
Takto navrhované znenie umožní upraviť pravidlá hodnotenia vyučovacích predmetov a správania žiakov v špeciálnych základných školách, v odborných učilištiach a v praktických školách rezortným predpisom, ktorým sa vydajú pravidlá hodnotenia vyučovacích predmetov a správania žiakov v príslušných školách.
MPK do: 16.12.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.01.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] uvedených v § 94 ods. 2 písm. i) a j) školského zákona
[2] Pre žiakov s vývinovými poruchami učenia a pre žiakov s poruchou aktivity a pozornosti prvý ročník až štvrtý ročník 8 žiakov a piaty ročník až deviaty ročník 10 žiakov. Pre žiakov s poruchami správania prvý ročník až deviaty ročník 8 žiakov.
[3] Vzhľadom na to, že odborné učilištia a praktické školy sú strednými školami, ich ponechanie v texte v ustanoveniach k stredným školám pre žiakov so zdravotným znevýhodnením sa stala duplicitou. Z dôvodu, že zdravotné znevýhodnenie dieťaťa sa zaznamenáva v správe z diagnostického vyšetrenia, poskytne tento dokument základná škola riaditeľovi strednej školy.