Prísnejšia regulácia reklamných stavieb
Dňa 31.03.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) (ďalej ako „Novela“) ohľadne riešenia problémov spojených s vizuálnym smogom spôsobeným reklamnými stavbami.
Cieľom Novely je zefektívnenie regulácie reklamných stavieb zabezpečením silných, a zároveň spravodlivých nástrojov pre mestá, obce a štát.[1]
Novela reaguje na potrebu regulácie reklamných stavieb spôsobom zavedenia stavebného povolenia len na dobu určitú, najviac na tri roky. Uvedené sa bude týkať reklamných stavieb, na ktoré sa vyžaduje stavebné povolenie a sú stavbami dočasnými. Dobu trvania reklamnej stavby bude možno predĺžiť podaním žiadosti.
Obmedzenie sa nebude vzťahovať na reklamné stavby, ktorých účelom je označenie inej stavby, sídla právnickej osoby, sídla organizačnej zložky podniku alebo prevádzkarne.
Vlastník reklamnej stavby bude povinný odstrániť reklamnú stavbu do 30 dní od uplynutia lehoty, na ktorú bola povolená reklamná stavba alebo nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o nepredĺžení doby trvania reklamnej stavby. V rozhodnutí o nepredĺžení doby trvania reklamnej stavby stavebný úrad určí podmienky odstránenia reklamnej stavby. Ak vlastník reklamnej stavby do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o nepredĺžení doby jej trvania reklamnú stavbu neodstráni, právoplatné a vykonateľné rozhodnutie možno považovať aj za exekučný titul pre účely výkonu exekúcie.
Povolenie stavebného úradu sa nevyžaduje na odstránenie reklamnej stavby, ktorá je postavená bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, resp. bez písomného oznámenia stavebného úradu pri stavbách, ktoré treba ohlásiť, ak ohlásenie odstránenia stavby podal vlastník pozemku/stavby alebo osoba, ktorá má iné práva k pozemku/stavbe alebo obec, ak ide o reklamnú stavbu v jej sídelnom útvare.
Novelou sa rozširuje okruh subjektov, ktoré môžu ohlásiť návrh na odstránenie stavby. Reaguje tiež na situácie, v ktorých reklamná stavba bola zhotovená bez stavebného povolenia alebo ohlásenia stavebnému úradu.
V neposlednom rade zvyšuje sankcie za nedodržiavanie zákona, aby voči osobám, ktoré majú v úmysle postupovať spôsobom právom neaprobovaným, pôsobili tieto sankcie preventívnym resp. odstrašujúcim spôsobom.[2]
Stavebné povolenia vydané podľa doterajších predpisov na reklamné stavby, ktorých doba trvania nie je časovo obmedzená, sa považujú za stavebné povolenia vydané podľa tohto zákona na reklamné stavby s dobou trvania najviac tri roky odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona. Konania, ktoré boli začaté a právoplatne neukončené do 30. apríla 2021, sa dokončia podľa doterajších predpisov.
V neposlednom rade treba dodať, že novelou sa dopĺňa aj zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, v ktorom sa dopĺňa § 140a ktorý znie:
„Ak sa územné konanie, stavebné konanie alebo kolaudačné konanie týka reklamnej stavby, ktorá ovplyvňuje alebo môže ovplyvniť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, je dotknutým orgánom, ktorý v rámci týchto konaní chráni bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, orgán Policajného zboru a ak ide o diaľnicu, ministerstvo vnútra.“
Účinnosť novely: 15 máj 2021
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Problematika vizuálneho smogu je v Slovenskej republike neriešený problém. Negatívnym spôsobom vplýva na bezpečnosť cestnej premávky a zasahuje aj na vzhľad miest, obcí a scenériu krajiny. Problémom vizuálneho smogu je najmä umiestňovanie reklamných stavieb, medzi ktoré patria billboardy, bigboardy a mnohé iné reklamné zariadenia.
[2] V § 105 ods. 5 písm. a), b), c) sa nahrádzajú sumy 150 eur, 250 eur a 450 eur sumami 450 eur, 750 eur a 1350 eur. Rovnakým spôsobom sa na menia (zvyšujú sankcie v § 106 ods. 4 a), b), c)