Reforma stavebnej legislatívy a pripravované zmeny súvisiacich zákonov
Dňa 06.04.2023 bol v MPK zverejnený návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktorého cieľom je zosúladiť právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch.
Nové stavebné zákony vytvorili stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného plánovania a výstavby, obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte účinného zákona č. 50/1976 Zb., ktorá vo veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej legislatívy. Preto je nevyhnutné novelizovať niektoré zákony, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2024 bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu.
Návrhom sa majú novelizovať nasledovné právne predpisy:
- Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
- Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon)
- Zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe
- Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
- Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
- Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku
- Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách
- Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
- Zákon č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch
- Zákon č. 278/1993 Zb. o správe majetku štátu
- Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva
- Zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach
- Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve VÚC
- Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
- Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách
- Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní
- Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe a ďalšie.
Najdôležitejšie zmeny v zákone o obecnom zriadení:
1. Určovanie súpisného/orientačného čísla obcou
Podľa predloženého návrhu zákona, obec bude povinná určovať súpisné a orientačné číslo do 30 dní odo dňa doručenia právoplatného kolaudačného osvedčenia stavby stavebným úradom. Predo dňom právoplatnosti kolaudačného osvedčenia stavby na účel prevodu vlastníckeho práva k budove alebo poistenia budovy obec bude môcť na žiadosť určiť stavebníkovi súpisné a orientačné číslo aj bez kolaudačného osvedčenia stavby.
2. Záväzné stanoviská k investičnej činnosti v obci
Návrh zákona navrhuje vypustenie povinnosti obce, v zmysle ktorej obec pri výkone samosprávy vydáva záväzné stanoviská k investičnej činnosti v obci, t. j. vypustenie § 4 ods. 3 písm. d) posledná povinnosť).
3. Schvaľovanie územného plánu obce
Návrhom zákona sa má novelizovať ust. § 4 ods. 3 písm. j). Podľa navrhnutého znenia, „obec pri výkone samosprávy obstaráva zadanie a návrh územnoplánovacej dokumentácie obcí a zón, schvaľuje územný plán obce a územný plán zóny vrátane ich zmien a doplnkov, a to spolu s nariadením, ktorým sa vyhlasuje ich záväzná časť, obstaráva a schvaľuje koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce a programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci“.
Obecné zastupiteľstvo obce má schvaľovať územný plán obce a územný plán zóny vrátane ich zmien a doplnkov, a to spolu s nariadením, ktorým sa vyhlasuje ich záväzná časť a schvaľovať koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce (navrhnutá zmena ust. § 11 ods. 4 písm. c))
Najdôležitejšie zmeny v zákone o hlavnom meste SR Bratislave:
Návrhom zákona sa majú novelizovať ustanovenia upravujúce najmä:
- spoluprácu Bratislavy a mestských častí
- záväzné stanovisko k stavebnému zámeru
- hlavného architekta Bratislavy
- prístup k údajom.
Najdôležitejšie zmeny v zákone o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách:
Budúce využitie pozemku
Novelizuje sa ust. § 8d ods. 2, ktorý bude znieť: „budúce využitie pozemku v navrhovanom obvode projektu pozemkových úprav musí byť v súlade s platným územným plánom obce a žiadateľ musí preukázať splnenie podmienok podľa osobitného predpisu“. Osobitným predpisom je zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.
Najdôležitejšie zmeny v živnostenskom zákone:
Prechodné ustanovenia
Podľa navrhnutých prechodných ustanovení (k úpravám účinným od 01. apríla 2024):
- živnostenské oprávnenia na vypracovanie dokumentácie a projektu jednoduchých stavieb, drobných stavieb a zmien týchto stavieb vydané do 31. marca 2024 platia do 31. marca 2026 a na ich základe možno do 31. marca 2026 vykonávať vypracovanie projektovej dokumentácie jednoduchej stavby a drobnej stavby,
- Živnostenské oprávnenia na výkon činnosti vedenia uskutočňovania stavieb na individuálnu rekreáciu, prízemných stavieb a stavieb zariadenia staveniska, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 300 m2 a výšku 15 m, drobných stavieb a ich zmien vydané do 31. marca 2024 platia do 31. marca 2026 a na ich základe možno do 31. marca 2026 vykonávať vedenie uskutočňovania stavebných prác drobnej stavby,
- Oprávnenia na uskutočňovanie stavieb v rozsahu voľnej živnosti, ktoré vznikli do 31. marca 2024 platia do 31. marca 2026 a na ich základe možno do 31. marca 2026 vykonávať zhotovovanie stavieb a zhotovovanie inžinierskych stavieb.
Zmeny pri viazaných živnostiach
Mení sa aj príloha č. 2 zákona, ktorá upravuje viazané živnosti (konkrétne viazané živnosti v oblastí stavebníctva).
Najdôležitejšie zmeny v zákone o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá:
Územný plán
Podľa návrhu zákona, umiestenie stavby diaľnice sa v územnom pláne obce vyznačí na základe jej technického riešenia v mierke 1:10 000 podľa stavu aktuálneho v čase spracúvania územného plánu. Technické riešenie obstará na vlastné náklady stavebník diaľnice a bezodplatne ho odovzdá obci.
Ak obec nemá územný plán obce alebo ak v schválenom územnom pláne obce nie je diaľnica umiestnená na základe technického riešenia, podkladom na vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere je okrem podkladov podľa osobitného predpisu aj projekt výstavby diaľnic schválený vládou Slovenskej republiky.
Najdôležitejšie zmeny v zákone o miestnych daniach:
Definícia stavebného pozemku
Navrhuje sa zmena ustanovenia § 6 ods. 4 a ods. 5, ktoré upravujú definíciu stavebného pozemku na účely tohto zákona.
V zmysle navrhovanej úpravy, sa za stavebný pozemok považuje pozemok uvedený v právoplatnom rozhodnutí o povolení stavby až do právoplatnosti kolaudačného osvedčenia stavby, ktorá je predmetom dane zo stavieb podľa § 10 ods. 2, alebo stavby s bytmi a nebytovými priestormi v bytovom dome, ktoré sú predmetom dane z bytov podľa § 14. Celkovú výmeru stavebného pozemku tvoria parcely, ktorých parcelné čísla sú uvedené v rozhodnutí o povolení stavby v deň jeho právoplatnosti. Na celkovú výmeru stavebného pozemku nemá vplyv, ak po právoplatnosti rozhodnutia o povolení stavby došlo k rozdeleniu stavebného pozemku geometrickým plánom.
Stavebným pozemkom nemá byť pozemok uvedený v potvrdení o ohlásení drobnej stavby alebo v rozhodnutí o povolení stavby na zmenu stavby alebo stavebnú úpravu. Pozemok, na ktorý bolo vydané rozhodnutie o povolení stavby, sa na účely tohto zákona nepovažuje za stavebný pozemok, ak toto rozhodnutie stratilo platnosť a súčasne sa nezačalo s uskutočňovaním stavebných prác podľa overeného projektu stavby. Stavebným pozemkom nie je parcela uvedená v právoplatnom rozhodnutí o povolení stavby, ktorá je vo vlastníctve inej osoby ako osoby, ktorej bolo vydané právoplatné rozhodnutie o povolení stavby, ak sa na tejto parcele budú realizovať len inžinierske stavby k stavbe podľa § 10 ods. 2 alebo podľa § 14.
Prechodné ustanovenia
Návrhom zákona sa majú upraviť aj prechodné ustanovenia, podľa ktorých:
- Ak daňová povinnosť k miestnym daniam, poplatková povinnosť k poplatku a oznamovacia povinnosť vzniknú do 31. decembra 2024, postupuje sa podľa predpisov účinných do 31. marca 2024,
- Právoplatné stavebné povolenie na stavbu podľa doterajších predpisov sa považuje za rozhodnutie o povolení stavby. Právoplatné kolaudačné rozhodnutie podľa doterajších predpisov sa považuje za kolaudačné osvedčenie stavby.
Najdôležitejšie zmeny v zákone o miestnom poplatku za rozvoj:
Predmet poplatku za rozvoj
Podľa návrhu predmetom poplatku za rozvoj má byť budova na území obce, na ktorú:
- je vydané právoplatné rozhodnutie o povolení stavby, ktorým sa povoľuje stavba alebo zmena stavby,
- bolo vydané osvedčenie o spôsobilosti stavby na prevádzku.
Vznik, zánik poplatkovej povinnosti a oznamovacia povinnosť
Navrhuje sa, aby obec po vzniku poplatkovej povinnosti mohla vyzvať poplatníka na podanie oznámenia o výmere podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby v štruktúre podľa prílohy, pričom výmeru podlahovej plochy nadzemnej časti stavby má potvrdiť pre stavbu, ktorej projekt sa overuje, aj projektant stavby. Ak poplatník na základe výzvy obce nepredloží údaje o podlahovej ploche nadzemnej časti realizovanej stavby, obec má zistiť základ poplatku za rozvoj a určiť poplatok za rozvoj podľa pomôcok. Na postup obce pri určovaní poplatku za rozvoj podľa pomôcok sa má vzťahovať osobitný predpis.
Mgr. Helena Laposová