Riadenie projektov informačných technológií verejnej správy
Dňa 02.12.2024 bol v MPK zverejnený návrh vyhlášky MIRRI SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 401/2023 Z. z. o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy, ktorého cieľom je zabezpečiť zjednodušenie niektorých projektových výstupov s cieľom znížiť administratívnu záťaž, keďže v súčasnosti sa v niektorých projektových výstupoch vyskytujú duplicity.
Najdôležitejšie zmeny:
1. Precizovanie definície „architektonický model“
V súčasnosti architektonickým modelom je model dokumentujúci súčasný a cieľový stav objektov, ich atribútov a popisov biznis architektúry, aplikačnej architektúry, dátovej architektúry, technologickej architektúry, motivačnej a strategickej architektúry, implementačnej a migračnej architektúry, ich závislosti, vlastnosti, vzťahy, rozdielové analýzy medzi súčasným a cieľovým stavom a analýzy vplyvov pre jednotlivé návrhy riešení v cieľovom stave.
Novelou sa má zaviesť, že definícia architektonického modelu sa bude vzťahovať aj na referenčnú architektúru.
2. Programové riadenie informačných technológii
V zmysle zákona platí, že na zachovanie súladu realizácie projektov so štandardmi programového riadenia sa aplikujú pravidlá orgánu vedenia o plánovaných projektoch, zmenových požiadavkách v projekte a zmenových požiadavkách v prevádzke financovaných z verejných prostriedkov okrem vlastných finančných prostriedkov územnej samosprávy a orgánu vedenia sa predkladajú projektové výstupy na posúdenie dodržania princípov hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti využívania verejných prostriedkov pri tvorbe, modernizácii, úprave a rozvoji informačných technológií verejnej správy a ekonomickej výhodnosti a súladu s programovým riadením a na schválenie podľa prílohy č. 2 prostredníctvom na to určenej funkcionality centrálneho metainformačného systému verejnej správy.
Ďalej sa uvádza požiadavka, že „pre projekt a zmenovú požiadavku v prevádzke, ktorých súčasťou je vytvorenie a prevádzkovanie mobilnej aplikácie podľa § 15 ods. 4 písm. f) zákona, sa evidujú projektové výstupy podľa prílohy č. 1 a predkladajú sa na schválenie orgánu vedenia podľa prílohy č. 2“.
Novelou má dôjsť k vypusteniu vyššie uvedenej požiadavky s cieľom odstrániť aplikačnú nezrovnalosť. Podľa dôvodovej správy k návrhu, súčasné znenie je nadbytočné a jeho vypustenie nepredstavuje zmenu v zamýšľanom cieli. Uvedená textácia predstavuje zmätočnosť a nejednoznačnosť pri výklade, keďže § 3 ods. 4 sa venuje schvaľovaniu projektových výstupov podľa prílohy č. 2 vyhlášky č. 401/2023 Z. z. o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy.
3. Sprístupňovanie projektových výstupov a zápisov z riadiacich výborov projektu
Po novom, projektové výstupy a zápisy z riadiacich výborov projektu by mali byť priebežne sprístupňované vždy po schválení riadiacim výborom projektu vo verejnej časti centrálneho metainformačného systému verejnej správy. Projekt a zmenová požiadavka v prevádzke začína nasledujúcu fázu až po sprístupnení projektových výstupov predchádzajúcej fázy životného cyklu v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.
Podľa dôvodovej správy ide o precizovanie a zjednotenie ustanovení k sprístupňovaniu projektových výstupov a zápisov z riadiacich výborov projektu s ohľadom na nejednoznačnosť vyplývajúcu z aplikačnej praxe.
4. Projektový zámer – zlúčenie
Navrhuje sa zlúčiť projektový výstup - Projektový zámer s projektovým výstupom - Prístup k projektu do jedného dokumentu, ktorým bude Projektový zámer.
Dôvodom navrhovanej úpravy je, že Prístup k projektu nie je v mnohých kapitolách vhodný pre projekty, v ktorých sa nakupuje výlučne hardvér a softvér. Navrhovanou úpravou by zároveň došlo k úspore o jeden projektový dokument/výstup, a teda k úspore časového charakteru z pohľadu prácnosti vypracovávania projektovej dokumentácie. Návrhom však nedôjde k zmene rozsahu jednotlivých kapitol.
Navrhovanou úpravou sa zároveň projektový výstup – Projektový zámer dopĺňa o časť “posúdenie alternatív prevádzky infraštruktúry cloud computingom”. Dôvodom tejto úpravy je dôraz na vyhodnotenie a výber vhodných infraštruktúrnych služieb pre prevádzku budovaných a rozvíjaných informačných systémov pred začatím realizačnej fázy na základe klasifikácie informačného systému pre výber cloudových služieb podľa metodiky MIRRI SR a ekonomického vyhodnotenia nákladov dostupných možností prevádzky prostredníctvom vládnych cloudových služieb.
5. Spôsoby a postupy, ktorými sa určuje obsah bezpečnostných opatrení informačných technológií verejnej správy v projektových fázach
Do vyhlášky sa vkladá nové ustanovenie § 8a, ktoré precizuje právnu úpravu týkajúcu sa bezpečnostného projektu a vymedzuje, v akej fáze projektu orgán riadenia oznamuje zámer vytvorenia bezpečnostného projektu a v akej fáze projektu vyhotovuje bezpečnostný projekt.
Spôsob, akým sa informácia a samotný manažérsky výstup predkladá orgánu vedenia ostáva zachovaný. Uvedená zmena takisto nemá vplyv na podmienky, za akých sa bezpečnostný projekt vyhotovuje, keďže podmienky ostávajú nezmenené a sú obsiahnuté v zákone č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe.
Ďalšie zmeny sa týkajú úpravy a precizovania jednotlivých príloh k vyhláške.
Predpokladaná účinnosť od: 01.03.2024
MPK končí: 20.12.2024