Rozsiahla novela infozákona v MPK
Dňa 29.11.2021 bola v MPK zverejnená novela zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácií), ktorá obsahuje viaceré zmeny na zverejňovanie informácií.
Tematicky sa novela delí na dve časti. Prvá časť sleduje:
- zaviesť povinné zverejňovanie príloh a dodatkov k povinne zverejňovaným zmluvám,
- zaviesť zverejňovanie štúdií a analytických materiálov vyhotovených za verejné zdroje v maximálne možnej miere,
- vypustiť výnimku zo zverejňovania zmlúv Národnou diaľničnou spoločnosťou,
- zaviesť povinné zverejňovanie informácií o osobách, ktoré sa uchádzajú o verejnú funkciu, aj o úspešných kandidátoch na verejnú funkciu,[1]
- rozšíriť povinnosti vyplývajúce zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám aj na štátne firmy a dcérske spoločnosti štátnych firiem v druhom a treťom rade.
Druhou časťou novely sa preberá smernica[2], ktorá sleduje:
1. rozšírenie personálnej pôsobnosti na tzv. verejné podniky,
2. rozšírenie vecnej pôsobnosti na „osobitné“ kategórie informácií napr.:
- na informácie s vysokou hodnotou (tzv. high-value datasets alebo datasety s vysokým potenciálom na opakované použitie), ktorých zoznam zadefinuje Európska komisia vykonávacím aktom,
- výskumné údaje ako špecifickú kategóriu informácií vznikajúcich v rámci vedeckého výskumu financovaného z verejných zdrojov (napr. štatistiky, výsledky meraní; nie však vedecké články/publikácie, ktoré naďalej zostávajú vylúčené z pôsobnosti smernice),
- dynamické údaje (napr. satelitné, meteorologické, dopravné a i.), ktoré majú byť sprístupňované prostredníctvom aplikačného programovacieho rozhrania (API),
3. bezplatné sprístupňovanie informácií na účely opakovaného použitia (s výnimkou tzv. hraničných nákladov spojených napr. s anonymizáciou osobných údajov alebo ochranou dôverných obchodných informácií),
4. rozšírenie zákazu tzv. výhradných dohôd.
Novým § 11a sa navrhuje, aby právnické osoby založené povinnými osobami (obcami, VÚC, štátom, štátnymi orgánmi atď. ) mohli obmedziť sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupniť, ak by jej sprístupnenie mohlo povinnej osobe spôsobiť ujmu v hospodárskej súťaži, a zároveň záujem povinnej osoby na obmedzení sprístupnenia alebo nesprístupnení prevažuje nad právom verejnosti na prístup k požadovanej informácii.[3]
V § 11 písm. c) sa navrhuje, že povinná osoba obmedzí sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupní ak, tým možno porušiť ochranu duševného vlastníctva ustanovenú osobitným predpisom s výnimkou, ak osoba oprávnená podľa týchto osobitných predpisov na výzvu povinnej osoby na sprístupnenie informácie udelí súhlas. Novelou sa navrhuje doplniť , že vyššie uvedené sa nepoužije ak pôjde o informácie, ktoré:
- boli vytvorené pre povinnú osobu za verejné prostriedky
- sa týkajú používania verejných prostriedkov,
- sa týkajú nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami EÚ,
- sa získali za finančné prostriedky, s ktorými hospodária povinné osoby podľa § 2 ods. 3 (právnické osoby zriadené obcami, VÚC, štátom atď.), alebo sa týkajú používania týchto finančných prostriedkov alebo sa týkajú nakladania s majetkom týchto povinných osôb.
MPK do: 17.12.2021
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Uvedené sa však nevzťahuje, okrem iných na prezidenta SR, poslancov NRSR, členov vlády SR, primátorov miest, starostov obcí, poslancov mestských zastupiteľstiev a poslancov zastupiteľstiev mestských častí v Bratislave a v Košiciach a poslancov zastupiteľstiev VÚC,- navrhovaný § 5 ods. 8
[2] Č. 2019/1024, ktorá s účinnosťou od 17. júla 2021 nahradila pôvodnú smernicu 2003/98/ES. Smernica reaguje na požiadavky súčasnej digitálnej a technologickej doby s cieľom čo v najväčšom rozsahu využiť hospodársky a sociálny potenciál informácií verejného sektora.
[3] Uvedené obmedzenie sa však neuplatní, ak žiadateľ požaduje od tejto povinnej osoby informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom VÚC, životnom prostredí, úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných podľa uzatvorenej zmluvy.