Schválená 3. vlna znižovania byrokracie
Dňa 24.07.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy.
Právny stav k: 24.07.2021
Prijatím zákona č. 177/2018 Z. z zanikla zákonná povinnosť pre fyzické osoby a právnické osoby predkladať orgánom verejnej moci výpisy z rôznych registrov.[1] Taktiež bola zavedená povinnosť pre jednotlivé orgány verejnej moci získavať a používať pre potreby svojej úradnej činnosti údaje evidované v informačných systémoch verejnej správy. Novelou sa dopĺňa zákon č. 177/2018 (ďalej ako „zákon proti byrokracii) s cieľom pokračovať v znižovaní administratívnej záťaže fyzických osôb a právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy.
Novelou sa taktiež mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov týkajúci sa problematiky asignovanej dane. Po novom správca dane poukáže podiel zaplatenej dane prijímateľovi, ktorý bude zapísaný v registri právnických osôb.[2] Prijímateľ bude taktiež povinný nahlásiť notárovi číslo a ročník vydania Obchodného vestníka, v ktorom si splnil zákonnú povinnosť[3] a to bezodkladne po splnení tejto povinnosti. Podiel zaplatenej dane bude možné poskytnúť aj prijímateľovi, ktorým je organizačná jednotka občianskeho združenia.
Novelou sa rozširuje rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy, ktoré už fyzické osoby a právnické osoby nebudú musieť orgánom verejnej moci v jednotlivých konaniach ako aj pri bežnej úradnej komunikácii predkladať v listinnej podobe.
V poradí tretia vlna znižovania administratívnej záťaže vypúšťa v jednotlivých novelizačných článkoch povinnosť predkladať orgánom verejnej moci tieto nasledovné výpisy a potvrdenia:
- údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %,
- doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie,
- výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
- výpis z registra sociálnych podnikov,
- potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia,
- výpis z centrálneho registra exekúcií,
- potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi,
- kópia rodného listu,
- kópia sobášneho listu,
- kópia úmrtného listu,
- potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania,
- potvrdenie o pobyte,
- potvrdenie o pridelení IČO,
- výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat,
- potvrdenie že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz,
- potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie,
- vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov,
- výpis z registra / zoznamu advokátov,
- údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva,
- potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom.
Elektronizácia výpisov a potvrdení umožní odstránenie najčastejšie vyžadovaných príloh k predkladaným žiadostiam v rámci množstva úradných konaní vyplývajúcich z osobitných predpisov. Novelou sa skompletizuje odstránenie všetkých potvrdení a výpisov ako príloh predkladaných záujemcami o zákazky v rámci procesu verejného obstarávania, resp. vyžadovaných pri rôznych žiadostiach o financovanie.
Vo vzťahu k občanom dôjde k debyrokratizácii rôznych konaní týkajúcich sa dávok poskytovaných rezortom práce a o digitalizáciu vybraných súvisiacich životných situácií, resp. agend verejnej správy súvisiacich s matričnou agendou najmä narodením dieťaťa a príslušnými štatistickými hláseniami a zápismi do matričných kníh vzťahujúcimi sa tiež k úmrtiam, rozvodom, učením opatrovníctva, atď.
Účinnosť novely: 01.01.2022
Mgr. Vladimír Fujak
[1] z obchodného registra, živnostenského registra, katastra nehnuteľností, registra trestov, výpisov z registra mimovládnych organizácií, potvrdenia o návšteve školy, potvrdenia o nedoplatkoch na sociálnom poistení, nedoplatkoch na zdravotnom poistení, nedoplatkoch voči daňovým úradom a colným úradom a potvrdenia o dôchodkových dávkach a nemocenských dávkach
[2] V aktuálne platnej právnej úprave sa vyžadovalo preverenie zápisu budúceho prijímateľa v registri mimovládnych neziskových organizácií, ktorý však nie je referenčným registrom, teda údaje z neho nenesú so sebou domnienku správnosti, aktuálnosti a použiteľnosti na právne účely.
[3] Prijímateľ, ktorého súhrn podielov zaplatenej dane z príjmov v ročnom prehľade prijímateľov je vyšší ako 3 320 eur, je povinný do 16 mesiacov odo dňa zverejnenia ročného prehľadu prijímateľov zverejniť presnú špecifikáciu použitia prijatého podielu v Obchodnom vestníku, ktorá obsahuje najmä výšku a účel použitia podielu zaplatenej dane, spôsob použitia podielu zaplatenej dane v členení na výšku a druh výdavkov priamo súvisiacich s účelom použitia a výšku a druh výdavkov priamo súvisiacich s prevádzkou prijímateľa a výrok audítora, ak podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve prijímateľ musí mať účtovnú závierku overenú audítorom.