Schválená novela zákona o odbornom vzdelávaní a príprave
Dňa 20.10.2021 bola schválená novela k zákonu č. 61/2015 Z.z. o odbornom vzdelávaní a príprave (ďalej len ako „novela zákona“), ktorá prináša viaceré zmeny praktického vyučovania na stredných školách.
Uvádzame najdôležitejšie zmeny zavedené novelou zákona:
1. Vypustenie minimálneho počtu vyučovacích hodín odborného výcviku pre študijné odbory s praktickým vyučovaním formou odborného výcviku;
Podľa doterajšej úpravy odborný výcvik organizovali aj ako vyučovací predmet študijného odboru za predpokladu, že sa vykonáva v rozsahu najmenej 1 400 vyučovacích hodín za celú dĺžku štúdia príslušného študijného odboru. Nová právna úprava absentuje presné určenie minimálneho počtu vyučovacích hodín takéhoto odborného výcviku. Minimálny počet hodín sa bude určovať v príslušných štátnych vzdelávacích programoch. Cieľom je vytvorenie priestoru pre flexibilnejšie a adresnejšie určenie minimálneho počtu hodín odborného výcviku podľa potrieb odborného vzdelávania v jednotlivých študijných odboroch.
2. Zefektívnenie využitia personálnych kapacít pri poskytovaní praktického vyučovania v stredných odborných školách;
Novela zaviedla možnosť, aby praktické cvičenia v dielni mohli byť vykonávané nie len pod vedením učiteľa príslušného odborného vyučovacieho predmetu ale aj pod vedením učiteľa odbornej praxe a majstra odbornej výchovy.
3. Výkon praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania;
Novelou sa zaviedla podrobnejšia úprava miesta výkonu praktického vyučovania v systéme duálneho vzdelávania. Takéto vyučovanie sa môže vykonávať aj:
- na pracovisku praktického vyučovania iného zamestnávateľa;
- v nadpodnikovom vzdelávacom centre alebo
- mimo územia SR na pracovisku právnickej osoby, ktorá poskytuje praktické vyučovanie v systéme spĺňajúcom podmienky podľa § 10 ods. 3.
Naďalej zostáva možnosť v rámci systému duálneho vzdelávania ako aj mimo neho vykonávať praktické vyučovanie aj na inom mieste výkonu produktívnej práce ako aj v zahraničí.
4. Zmena príloh k žiadosti o overenie spôsobilosti zamestnávateľa;
K žiadosti o overenie spôsobilosti zamestnávateľa už nie je potrebné pripojiť doklad o oprávnení zamestnávateľa vykonávať činnosť, ktorá zodpovedá obsahu vzdelávania v študijnom odbore alebo v učebnom odbore , v ktorom bude poskytovať praktické vyučovanie. Cieľom vypustenia tohto bodu bolo zníženie administratívnej náročnosti procesu overovania spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania. K žiadosti sa po novom prikladá čestné vyhlásenie zamestnávateľa, štatutárneho zástupcu zamestnávateľa, člena štatutárneho orgánu zamestnávateľa alebo vedúceho zamestnanca zodpovedného za praktické vyučovanie o tom, že nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin. Čestné vyhlásenie zamestnávateľa o tom, že nemá daňové nedoplatky, nedoplatky na poistnom na sociálnom poistení, zdravotnom poistení atď. sa už nevyžaduje.
5. Vypustenie zoznamu ako súčasť zmluvy o duálnom vzdelávaní;
Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže sa vypustilo ustanovenie zákona, v zmysle ktorého súčasťou zmluvy o duálnom vzdelávaní bol aj zoznam majstrov odbornej výchovy alebo učiteľov odbornej praxe,
hlavných inštruktorov a inštruktorov atď.
6. Nová možnosť zamestnávateľa vypovedať zmluvu o duálnom vzdelávaní;
Zamestnávateľ po novom môže vypovedať zmluvu o duálnom vzdelávaní aj v prípade, že zamestnávateľovi bolo pozastavené alebo zaniklo živnostenské oprávnenie, ktoré zodpovedá obsahu vzdelávania v študijnom odbore alebo v učebnom odbore, v ktorom poskytuje praktické vyučovanie.
7. Zosúladenie zániku zmluvy o duálnom vzdelávaní s rozhodnutím o vyradení školy zo siete;
Novelou bolo zavedené nové ustanovenie zákona, v zmysle ktorého zmluva o duálnom vzdelávaní zaniká dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o vyradení strednej odbornej školy zo siete škôl a školských zariadení SR.
8. Zavedenie súčinnosti strednej odbornej školy so zamestnávateľom v procese získavania žiakov pre štúdium v systéme duálneho vzdelávania;
Stredná odborná škola je povinná doručiť zamestnávateľovi údaje o žiakoch, ktorí začali štúdium mimo systému duálneho vzdelávania ako aj zoznam prijatých uchádzačov a zapísaných žiakov, ktorí nepredložili k prihláške na vzdelávanie potvrdenie, v rozsahu meno, priezvisko a študijný odbor alebo učebný odbor. Zamestnávateľ pritom v súčinnosti so strednou odbornou školou má informovať prijatých uchádzačov a zapísaných žiakov prvého ročníka, ktorí nepriložili k prihláške potvrdenie, o možnosti uzatvorenia učebnej zmluvy.
9. Predĺženie lehoty na uzatvorenie učebnej zmluvy;
V zmysle novej právnej úpravy sa predlžuje obdobie počas ktorého môžu žiaci uzatvoriť učebnú zmluvu počas prvého ročníka na strednej odbornej škole. Nová lehota na uzatvorenie učebnej zmluvy je do 31.08. príslušného školského roka.
10. Ukončenie učebnej zmluvy na základe písomnej dohody;
Podľa doterajšej právnej úpravy učebnú zmluvu bolo možné ukončiť písomnou výpoveďou. Zaviedla sa možnosť ukončenia učebnej zmluvy na základe písomnej dohody za súčasného uzatvorenia učebnej zmluvy s iným zamestnávateľom.
11. Subjekty oprávnené vypovedať učebnú zmluvu;
Učebnú zmluvu môže vypovedať iba plnoletý žiak alebo zákonný zástupca žiaka.
12. Trvanie zmluvného vzťahu počas prerušenia štúdia žiaka;
Novelou bolo zavedené nové pravidlo, podľa ktorého počas prerušenia štúdia žiaka zmluvný vzťah založený učebnou zmluvou trvá, pričom práva a povinnosti, ktoré zmluvným stranám vyplývajú z učebnej zmluvy sa neuplatňujú.
13. Úprava podmienok pre výkon činnosti hlavného inštruktora;
Umožňuje sa väčšia variabilita zmluvných vzťahov medzi zamestnávateľom a inštruktorom.[1] Ďalej, stupeň dosiahnutého vzdelania podľa § 22 ods. 1 písm. b) sa nevyžaduje, ak inštruktor vykonal skúšku na overenie odbornej spôsobilosti podľa osobitného predpisu pre príslušné povolanie alebo pre príslušné odborné činnosti, alebo ak vykonával najmenej 5 rokov povolenia alebo odborné činnosti v rozsahu vzdelávacích štandardov pre príslušný študijný odbor alebo pre príslušný učebný odbor.
14. Nový inštitút – nadpodnikové vzdelávacie centrum (ďalej len ako „NVC“);
NVC predstavuje predovšetkým možnosť pre SZČO, malé a stredné podniky, pripraviť si svoju vlastnú budúcu pracovnú silu bez rizika poklesu kvality poskytovaného vzdelávania z dôvodu nedostatočných materiálnych, personálnych a priestorových kapacít. Oprávnenie používať označenie nadpodnikové bzdelávacie centrum udeľuje príslušné stavovská alebo profesijná organizácia. Zamestnávateľ môže popri svojom názve používať označenie „nadpodnikové vzdelávacie centrum“, ak:
- poskytuje najmenej tri roky praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania žiakom, ktorí majú uzatvorenú učebnú zmluvu s iným zamestnávateľom;
- uskutočňuje profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov;
- uskutočňuje najmenej dva roky odbornú prípravu inštruktorov alebo hlavných inštruktorov;
- má schválenú stratégiu kvality odborného vzdelávania a prípravy podľa potrieb trhu práce;
- spolupracuje s vysokými školami pri rozvoji odborného vzdelávania a prípravy a
- spĺňa kritériá určené vnútorným predpisom príslušnej stavovskej organizácie alebo príslušnej profesijnej organizácie.
15. Možnosť odňať oprávnenie používať označenie „centrum odborného vzdelávania a prípravy“;
V doterajšom zákone absentovala možnosť pre stavovské alebo profesijné organizácie odobrať oprávnenie škole používať názov Centrum odborného vzdelávania a prípravy, v prípade, ak sa preukáže že škola prestala spĺňať niektorú z taxatívne vymedzených podmienok, upravených v § 24 ods. 2 zákona.
16. Pracovný úraz žiaka pri praktickom vyučovaní;
Novelou došlo k doplneniu § 25 ods. 5 zákona, ktorý hovorí, že „Žiak má počas praktického vyučovania práva a povinnosti zamestnanca v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci ustanovené podľa osobitného predpisu, a to aj na účely úrazu“. Žiak strednej školy, ktorý vykonáva praktické vyučovanie podľa zákona o BOZP sa považuje za zamestnanca. To znamená, že ak je žiak pri výkone praktického vyučovania na pracovisku, zamestnávateľ zodpovedá za bezpečnosť a ochranu zdravia žiaka pri práci bez ohľadu na to, či je reálnym zamestnancom a bez ohľadu na skutočnosť, prostredníctvom ktorej formy praktického vyučovania sa pripravuje na svoje budúce povolanie. S osobitnou úpravou vzťah žiaka a zamestnávateľa sa špecifikuje tak, že úraz žiaka na praktickom vyučovaní pod vedením zamestnávateľa je pracovným úrazom, na ktorý sa vzťahujú príslušné ustanovenia Zákonníka práce o zodpovednosti zamestnávateľa za škodu pri pracovnom úraze a pri chorobe z povolania.
17. Možnosť zabezpečiť žiakovi stravovanie počas praktického vyučovania;
Zamestnávateľ na pracovisku ktorého sa vykonáva praktické vyučovanie môže zabezpečiť žiakovi stravovanie počas praktického vyučovania, a taktiež uhradiť jeho cestovné náklady a ubytovanie žiaka v školskom internáte.
18. Nové kompetencie ministerstva školstva počas výnimočného stavu, núdzového stavu a mimoriadnej situácie;
Po novom, počas výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie môže ministerstvo školstva určiť iné termíny súvisiace s určovaním najvyššieho počtu žiakov prvého ročníka v dennej forme štúdia podľa § 31 zákona. Taktiež môže určiť iné termíny, ktoré súvisia s úpravou počtu žiakov prvého ročníka stredných škôl podľa § 29 zákona.
19. Možnosť zriaďovateľa zvýšiť určený počet žiakov prvého ročníka stredných škôl;
V zmysle novej právnej úpravy, zriaďovateľ môže zvýšiť počet žiakov prvého rečníka stredných škôl financovaných podľa osobitného predpisu alebo v nadväzujúcich ročníkoch odborov vzdelávania najviac o troch žiakov z dôvodu:
- zmeny trvalého pobytu žiaka;
- opakovania ročníka žiakom;
- pokračovania štúdia žiaka po prerušení štúdia;
- prestupu žiaka z inej školy zo zdravotných dôvodov a podobne.
20. Nová úprava podmienok tvorby a vyhodnocovania regionálnej stratégie výchovy a vzdelávania na stredných školách;
Cieľom novej právnej úpravy je zefektívniť kontrolu jednotlivých úloh a posilniť funkciu regionálnej stratégie ako zásadného plánovacieho dokumentu pre odborné vzdelávanie a prípravu v regióne. Samosprávny kraj je, v zmysle novej právnej úpravy, povinný vydať regionálnu stratégiu výchovy a vzdelávania v stredných školách vo svojej územnej pôsobnosti podľa analýz a prognóz o vývoji trhu práce najmenej raz za štyri roky a musí ju zverejniť na svojom webovom sídle. Vyhodnotenie priebežného plnenia regionálnej stratégie samosprávny kraj musí po prerokovaní v krajskej rade a rade vlády vydať a zverejniť na svojom webovom sídle každoročne do 31.10. Vyhodnotenie záverečného plnenia regionálnej stratégie musí vydať a zverejniť na svojom webovom sídle do 31.10. posledného kalendárneho roka, na ktorý sa regionálna stratégia vzťahuje.[2]
21. Schvaľovanie stratégie kvality odborného vzdelávania stavovskou alebo profesijnou organizáciou;
Rozšírila sa právomoc stavovských a profesijných organizácií aj na schvaľovanie stratégie kvality odborného vzdelávania a prípravy podľa potrieb trhu práce vypracovanú zamestnávateľom.
22. Dotácie na zabezpečenie výkonu vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania na príslušný školský rok;
Ministerstvo školstva môže poskytnúť príslušnej stavovskej alebo profesijnej organizácii dotáciu na zabezpečenie výkonu vecnej pôsobnosti k odborom vzdelávania na príslušný školský rok. Pri poskytovaní dotácií sa postupuje podľa zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení.
23. Ospravedlnená neprítomnosť žiaka a zníženie základu dane;
S novelou bolo zavedené nové pravidlo, v zmysle ktorého ospravedlnená neprítomnosť žiaka na praktickom vyučovaní z dôvodov, ktoré zamestnávateľ upravil vo vnútornom poriadku pracoviska praktického vyučovania, sa započítava do počtu hodín na účel poskytovania príspevku a na účel zníženia základu dane podľa zákona o dani z príjmov.
24. Úprava plnenia úlohy zamestnávateľa a zrušenie povinnosti overovania zamestnávateľa;
V prípade praktického vyučovania v:
- Študijnom odbore učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo, úlohy zamestnávateľa plní zriaďovateľ školy alebo zriaďovateľ školského zariadenia;
- Skupine študijných odborov učiteľstvo, úlohy zamestnávateľa plní centrum pre deti a rodiny, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá vykonáva opatrenia sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kurately na základe akreditácie udelenej podľa zákona č. 305/2005 Z.z.;
- Skupine študijných odborov právne vedy, úlohy zamestnávateľa plní poskytovateľ sociálnej služby zapísaný do registra poskytovateľov sociálnych služieb podľa zákona o sociálnych službách.
V týchto prípadoch overenie spôsobilosti zamestnávateľa sa nevyžaduje.
25. Experimentálne overovanie;
Zavádza sa experimentálne overovanie, ktorého predmetom je vytvorenie alebo zmena odboru vzdelávania v strednej odbornej škole, strednej športovej škole, konzervatóriu alebo v škole umeleckého priemyslu. Cieľom experimentálneho overovania je získať alebo overovať v praxi poznatky a skúsenosti na vytvorenie alebo zmenu odborov vzdelávania. Návrh na experimentálne overovanie sa podáva ministerstvu školstva, ktoré návrh buď schváli alebo zamietne. Schválený návrh je ministerstvo povinné zverejniť na svojom webovom sídle. Návrh môže predložiť vecne príslušné ministerstvo, organizácia zriadená ministerstvom školstva, príslušná stavovská alebo profesijná organizácia, príslušný športový zväz. Náklady na experimentálne overovanie má zabezpečiť vo svojom rozpočte zriaďovateľ školy. Náklady na experimentálne overovanie, ktoré sa začalo na podnet ministerstva školstva, zabezpečí toto ministerstvo. Návrh experimentálneho overovania musí obsahovať okrem iného aj dohodu medzi realizátorom a garantom experimentálneho overovania, ktorý následne hodnotí experimentálne overovania priebežne za každý školský rok najneskôr jeden mesiac po skončení školského roka a predkladá pribežne hodnotenie ministerstvu školstva. Záverečné hodnotene experimentálneho overovania spolu so stanoviskom príslušného subjektu musí predložiť garant ministerstvu školstva do 3 mesiacov od jeho ukončenia, najneskôr však do 31.12. kalendárneho roka, v ktorom bolo experimentálne overovanie ukončené.
Účinnosť:
Schválené znenie zákona
Mgr. Helena Laposová
[1] Napríklad inštruktorom môže byť aj fyzická osoba, ak je v pracovnoprávnom vzťahu so strednou odbornou školou, ktorá má uzatvorenú zmluvu o duálnom vzdelávaní so zamestnávateľom, u ktorého vedie praktické vyučovanie alebo je v inom zmluvnom vzťahu so zamestnávateľom alebo je samostatne zárobkovo činnou osobou.
[2] § 31 ods. 1 zákona (doterajšia právna úprava)