Schválený zákon o príspevkoch z fondov Európskej únie
Dňa 16.03.2022 NRSR schválila zákon o príspevkoch z fondov EÚ. V roku 2021 začalo nové programové obdobie, ktorým dochádza k zmene viacerých pravidiel implementácie fondov EÚ, ktoré sú upravené v nových nariadeniach. V rámci slovenského právneho poriadku bolo potrebné na tieto zmeny reagovať a nastaviť, relevantné riadiace, implementačné a kontrolné mechanizmy v podmienkach SR. Cieľom zákona je nastaviť právne prostredie pre implementáciu príslušných nariadení EÚ v podmienkach SR. Tento zákon:
- určuje postavenie a právomoci jednotlivých orgánov verejnej správy v procese využívania finančných prostriedkov z fondov EÚ,
- ustanovuje úlohy Vlády SR ako vrcholného orgánu výkonnej moci v oblasti využívania finančných prostriedkov z fondov EÚ,
- definuje:
- orgán zabezpečujúci ochranu finančných záujmov EÚ,
- centrálny koordinačný orgán,
- riadiaci orgán,
- platobný orgán,
- orgán auditu,
- sprostredkovateľský orgán,
- koordinačný orgán pre finančné nástroje a
- orgány v oblasti integrovanej územnej investície,
4. ustanovuje základné princípy a procesy riadenia a kontroly poskytovania príspevku, vrátane návratnej formy pomoci,
5. obsahuje tiež procesné ustanovenia pri rozhodovaní o žiadosti o poskytnutie príspevku,
6. upravuje proces vysporiadania finančných vzťahov v prípade, ak je prijímateľ povinný vrátiť príspevok alebo jeho časť,
7. upravuje konflikt záujmov v procese poskytovania príspevku z fondov EÚ.
Vzhľadom na vyššie uvedené na novelizujú aj ďalšie osobitné právne predpisy a to:
- zákon č. 523/2004 z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy,
- zákon č. 583/2004 z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
- zákon č. 528/2008 z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva,
- zákon č. 292/2014 z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov,
- zákon č. 343/2015 z. o verejnom obstarávaní,
- zákon č. 357/2015 z. o finančnej kontrole aaudite.
Zákon o verejnom obstarávaní
Primárnym cieľom prijatej právnej úpravy je zefektívniť súčasný systém kontroly verejného obstarávania pri čerpaní finančných prostriedkov z fondov EÚ. Rozhodovacia prax v oblasti posudzovania verejného obstarávania a aplikácia zákona o verejnom obstarávaní v súčasnosti nebola jednotná v prípade zákaziek financovaných z fondov EÚ.
Preto sa súčasne s vyššie prijatým zákonom mení aj zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej ako „ZVO“), konkrétne sa nastavil vhodný model kontroly verejného obstarávania financovaného z prostriedkov EÚ so snahou o sprehľadnenie a unifikovanie požiadaviek na verejné obstarávanie, čím sa sleduje zvýšenie kvality a jednoznačnosti procesu verejného obstarávania a taktiež urýchlenia a zefektívnenia procesov kontroly verejného obstarávania projektov financovaných z EÚ so zámerom implementovať kvalitné a hospodárne zákazky vo verejnom priestore.
ZVO sa dopĺňa v šiestej časti o siedmu hlavu pod názvom Kontrola pri poskytnutí príspevku z prostriedkov EÚ (§ 184q až § 184y) a ôsmu hlavu pod názvom Vysporiadanie príspevku z prostriedkov EÚ (§184z a § 184aa).
Ak pôjde o zákazku, na ktorú bude prijímateľovi (verejnému obstarávateľovi, obstarávateľovi alebo osobe podľa § 8 ZVO) schválený poskytovateľom príspevok, vykonáva sa kontrola po uzavretí zmluvy. Predbežnú kontrolu a kontrolu po uzavretí zmluvy vykonáva orgán kontroly. Činnosť orgánu kontroly podľa tejto hlavy vykonáva úrad, ak ho tým poverí riadiaci orgán.
Predbežná kontrola sa bude vykonávať na základe žiadosti prijímateľa. Kontrola po uzavretí zmluvy sa bude vykonávať z vlastného podnetu orgánu kontroly alebo na základe podnetu poskytovateľa.
Predbežnou kontrolou a kontrolou po uzavretí zmluvy sa bude posudzovať dodržanie povinností:
- ustanovených pre prijímateľa v zmysle ZVO,
- zo zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku zo zákona o príspevkoch z fondov EÚ alebo
- uložených rozhodnutím v zmysle zákona o príspevkoch z fondov EÚ ak je prijímateľ a poskytovateľ tá istá osoba, ak ide o povinnosti upravujúce postup prijímateľa pri nadobúdaní tovarov, služieb alebo stavebných prác.
Zákon rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
Novelizuje sa tiež zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, konkrétne v § 17 ods. 8, ktorého s cieľom je motivovať a podporiť obce a VÚC pri investíciách do svojho rozvoja prostredníctvom návratných foriem financovania, ktorým by sa záväzky z návratných zdrojov financovania poskytované orgánom vykonávajúcim finančné nástroje nezapočítavali do celkovej sumy dlhu obce alebo VÚC.[1]
Touto úpravou sa nebudú nezapočítavať záväzky z návratných zdrojov financovania poskytovaných orgánom podľa zákona č. 323/2015 Z. z. o finančných nástrojoch financovaných z európskych štrukturálnych a investičných fondov a zákona o príspevkoch z fondov EÚ do celkovej sumy dlhu obce/ VÚC.
Orgán, ktorý bude týmto spôsobom poskytovať návratné zdroje financovania je prijímateľ finančných nástrojov Slovak Investment Holding, a. s. . Slovak Investment Holding je subjektom verejnej správy, ktorý bude prostriedky z fondov EÚ spolu s prislúchajúcim národným spolufinancovaním poskytovať obciam a VÚC vo forme návratných zdrojov financovania poskytnutých na základe zmluvy. Táto podpora bude smerovaná najmä do oblastí energetickej efektívnosti, sociálnej ekonomiky a podpory bývania.
Účinnosť: 01.05.2022
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Rovnako, ako sa nezapočítavajú napríklad záväzky z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu, z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania, z úveru poskytnutého z Environmentálneho fondu a záväzky z pôžičky poskytnutej z Fondu na podporu umenia.