Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Služby na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života

Dňa 08.06.2022 vláda SR schválila návrh nariadenia, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie č. 109/2022 Z. z. o o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych služieb v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny.

 

Návrh nariadenia upravuje počas krízovej situácie odchýlky od zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách, pri vzniku oprávnenia poskytovať službu na podporu zosúlaďovania rodinného života a pracovného života formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine, ktorá má charakter základnej starostlivosti o dieťa a podmienok poskytovania tejto sociálnej služby.

Návrhom nariadenia vlády sa zjednodušia podmienky vzniku oprávnenia fyzickej osoby poskytovať takúto novú formu starostlivosti o dieťa v domácom prostredí alebo inom prostredí umožňujúcom poskytovanie tejto starostlivosti, zjednodušia sa podmienky jej poskytovania, a tým sa zabezpečí vo svojich dôsledkoch stimulácia vzniku a dostupnosti tejto sociálnej služby. Rodičia budú môcť túto službu flexibilne využívať v prípade, ak pre nich nebudú dostupné kapacity v zariadeniach starostlivosti o deti, alebo budú preferovať poskytovanie starostlivosti o dieťa v menšom kolektíve detí v domácom prostredí, resp. prostredí blízkom domácemu prostrediu.

Návrh nariadenia vlády zároveň v čase krízovej situácie umožňuje odchýlku od § 3 ods. 5 zákona o sociálnych službách v časti vymedzenia neverejného poskytovateľa tejto sociálnej služby poskytovanej touto novou formou , ktorým môže byť za ustanovených podmienok aj osoba s osobitnou ochranou.[1]

Explicitne je ustanovené, že u osôb s osobitnou ochranou podľa § 1 ods. 2 písm. a) tretieho bodu alebo písm. b)[2] poskytovanie tejto sociálnej služby nemôže byť vo svojich dôsledkoch podnikaním.

Fyzické osoby, ktoré majú záujem poskytovať službu na podporu zosúlaďovania rodinného a pracovného života budú mať pre vznik oprávnenia poskytovať túto sociálnu službu povinnosť požiadať o zápis do registra vyšší územný celok s redukovanými, obsahovými náležitosťami písomnej žiadosti o registráciu.

K žiadosti o zápis sociálnej služby podľa § 32a ods. 5 zákona do registra sa neprikladajú:

  1. údaje o personálnych podmienkach, materiálnych podmienkach a hygienických podmienkach podľa § 64 ods. 3 písm. c) zákona,
  2. údaje o finančných podmienkach podľa § 64 ods. 3 písm. f) zákona,
  3. opis rozsahu a podmienok poskytovania odbornej činnosti, obslužnej činnosti alebo ďalšej činnosti podľa § 64 ods. 3 písm. g) zákona.

Údaje o priestorových podmienkach podľa § 64 ods. 3 písm. c) zákona sa preukazujú:

i. kópiou dokladu o oprávnení fyzickej osoby, ktorá žiada o zápis sociálnej služby podľa § 32a ods. 5 zákona do registra, užívať priestor v bytovej budove alebo v nebytovej budove alebo jej časti určenej prevažne na dlhodobý pobyt ľudí, ktorý spĺňa minimálne tieto požiadavky:

  1. má napojenie na prívod pitnej vody a inštalované zariadenia na varenie, prípravu teplej vody a zariadenia na osobnú hygienu,
  2. má zabezpečené odvedenie odpadových vôd a inštalovaný splachovací záchod,
  3. má inštalované vykurovacie telesá na lokálne vykurovanie obytných miestností a

ii. písomným súhlasom vlastníka nehnuteľnosti s poskytovaním sociálnej služby podľa § 35a ods. 5 zákona v priestore v tejto nehnuteľnosti, ak fyzická osoba, ktorá žiada o zápis sociálnej služby podľa § 32a ods. 5 zákona do registra, nie je vlastníkom tejto nehnuteľnosti.

Účinnosť od: dňom vyhlásenia
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová

[1] fyzická osoba, ktorej v súvislosti s krízovou situáciou sa poskytlo dočasné útočisko podľa osobitného predpisu, bol udelený azyl podľa osobitného predpisu, alebo sa poskytla doplnková ochrana podľa osobitného predpisu, ale aj fyzická osoba, ktorá v súvislosti s krízovou situáciou je žiadateľom o udelenie azylu podľa osobitného predpisu, o poskytnutie doplnkovej ochrany podľa osobitného predpisu, alebo o poskytnutie dočasného útočiska podľa osobitného predpisu.

[2] fyzická osoba, ktorej sa v súvislosti s krízovou situáciou poskytlo dočasné útočisko podľa osobitného predpisu, fyzická osoba, ktorá v súvislosti s krízovou situáciou je žiadateľom o udelenie azylu podľa osobitného predpisu, o poskytnutie doplnkovej ochrany podľa osobitného predpisu, alebo o poskytnutie dočasného útočiska podľa osobitného predpisu.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov