Stratégia dlhodobého rozvoja SR do 2030
Aktuálne sa v medzirezortnom pripomienkovom konaní nachádza materiál Návrh Vízie a stratégie rozvoja Slovenska do roku 2030 - dlhodobá stratégia udržateľného rozvoja Slovenskej republiky - Slovensko 2030 (ďalej ako „Slovensko 2030“) predložený Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Materiál vychádza z Národných priorít implementácie Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj a z participatívneho procesu tvorby návrhu Vízie a stratégie rozvoja SR do roku 2030. Vzhľadom na novú situáciu, bolo potrebné pristúpiť k revízii pôvodného návrhu a vypracovať aktualizovaný návrh dlhodobej stratégie udržateľného rozvoja SR.
Slovensko 2030 je základným implementačným dokumentom Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj OSN v Slovenskej republike. Zároveň plní úlohu Národnej stratégie regionálneho rozvoja SR v zmysle zákona č. 539/2008[1] Z. z. o podpore regionálneho rozvoja a je základným východiskom pre regionálnu a miestnu samosprávu pri spracovaní ich programov hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja. Jej obsah je v plnom súlade s tzv. Európsku zelenú dohodu.
Slovensko 2030 definuje priority a ciele rozvoja Slovenska v troch integrovaných rozvojových programoch pokrývajúcich kľúčové oblasti rozvoja: ochrana a rozvoj zdrojov, ich udržateľné využívanie a rozvoj komunít (ďalej ako „rozvojový program“).
Priority a ciele dlhodobej stratégie udržateľného rozvoja budú ďalej rozpracované v Národnom investičnom pláne, odvetvových stratégiách jednotlivých orgánov centrálnej štátnej správy, plánoch hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja samosprávnych krajov, miest a obcí, a zároveň premietnuté do prípravy nového programového obdobia EÚ 2021-2027, predovšetkým do Partnerskej dohody a Operačného programu Slovensko.
V dokumente Slovensko 2030 je každý rozvojový program definovaný:
- cieľom integrovaného rozvojového programu,
- očakávanou kľúčovou zmenou, ktorá by mala byť dosiahnutá jeho realizáciou,
- kľúčovými úlohami, ktoré je potrebné realizovať na dosiahnutie želanej zmeny.
Ciele rozvojových programov sa v značnej miere dotýkajú oblastí, v ktorých plní svoje úlohy územná samospráva, a z tohto dôvodu prirodzene navrhované zmeny a kľúčové úlohy na dosiahnutie stanoveného cieľa, by mali obce a mesta následne zohľadniť a implementovať do svojich PHSR. Ako príklad uvádzame niekoľkých kľúčových úloh, ktoré sa priamo týkajú samospráv.
I. Ochrana a rozvoj zdrojov
Cieľ programu: Rast a kvalitatívny rozvoj populácie, so špeciálnym dôrazom na vzdelanie, zdravie, kultúru, právny štát a ochrana a zveľaďovanie prírodných zdrojov.
Medzi kľúčové úlohy programu patrí napr. budovanie nových kvalitných zariadení sociálnych služieb a ich obnova, či zabezpečenie efektívneho a udržateľného manažmentu prírodných zdrojov, ktorý je potrebné premietnuť do strategických dokumentov samospráv.
II. Udržateľné využívanie zdrojov
Cieľ programu: Premena hospodárstva SR na udržateľné, ktorého konkurenčná schopnosť sa zakladá na inovatívnom a efektívnom zhodnocovaní zdrojov a ktoré generuje dobré mzdy a prosperitu.
Medzi kľúčové úlohy programu patrí napr. zvyšovanie podielu obcí, ktoré budú napojené na verejnú kanalizáciu, podpora zelených inovácií spoluprácu slovenských i zahraničných vysokých škôl, vedeckých pracovísk, súkromného a tretieho sektora a miest a obcí a zabezpečiť, aby zelené verejné obstarávanie tvorilo 70 % z celkového množstva aj hodnoty zákaziek vo verejnom obstarávaní do roku 2030.
III. Rozvoj komunít
Cieľ programu: Rozvoj komunít a zvýšenie kvality života pre všetky sociálne skupiny prostredníctvom priblíženia správy vecí verejných občanom a sociálnej inklúzie a dostupných, kvalitných a efektívnych služieb.
Tento rozvojový program sa svojimi cieľmi, navrhovanými zmenami a úlohami najviac dotýka oblastí, v ktorých plní svoje úlohy územná samospráva.
Medzi kľúčové úlohy programu patrí zlepšenie dostupnosti, transparentnosti a efektívnosti verejnej správy tj. aj územnej samosprávy, taktiež navrhuje zlepšiť oblastí sociálnej a zdravotnej infraštruktúry, technickej infraštruktúry, oblasti bývania, oblasti verejných priestorov, objektov služieb a obchodu, oblasti dopravnej infraštruktúry a kultúrnej infraštruktúry, v ktorých mesto/obec zastáva významné postavenie a plní mnoho úloh v rámci územnej samosprávy, ši preneseného výkonu štátnej správy.
Prílohu dokumentu Slovensko 2030 tvorí:
A. Národná stratégia regionálneho rozvoja SR
B. Indikátory implementácie Slovensko 2030.
Koniec MPK je 30.11.2020
Sprievodné materiály k Slovensko 2030 TU.
Mgr. Jana Kochan
[1] Dokument Slovensko 2030 taktiež navrhuje vypracovanie zákona o udržateľnom rozvoji, ktorý ukotví integrovanú spoluprácu všetkých zložiek verejnej správy a ktorý nahradí zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja a zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a vytvorí legislatívne rámce pre podporu regionálneho rozvoja z fondov EŠIF