Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní
Dňa 10.11.2021 bola v MPK zverejnená stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Stratégia predstavuje rámcový dokument, ktorý prostredníctvom prioritných oblastí vymedzuje smerovanie verejných politík k dosiahnutiu zmeny v oblasti vzdelávania detí, žiakov a študentov k inkluzívnemu vzdelávaniu.
Dokument načrtáva základnú filozofiu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní, ktorej cieľom je proinkluzívny vzdelávací systém, poskytujúci vzdelávanie všetkým deťom, žiakom, študentom bez rozdielu, rešpektujúc jedinečnosť a rozmanitosť každého jednotlivca a umožňujúci naplniť mu svoj potenciál na najvyššiu možnú mieru.
Dlhodobým zámerom je vytvoriť prostredie naklonené inkluzívnemu vzdelávaniu, motivujúce školy stať sa inkluzívnymi, a zároveň motivujúce rodičov, aby vnímali inkluzívne školy ako primárnu možnosť pre vzdelávanie svojich detí.
Tento 38 stranový dokument predstavuje šesť prioritných oblastí pre dlhodobý rozvoj inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní v SR, rozpracovaných do jednotlivých strategických cieľov, z ktorých bude vychádzať prvý akčný plán na obdobie 2022 – 2024.[1]
Na základe vyššie uvedeného sa dokument skladá z nasledujúcich prioritných oblastí:
- INKLUZÍVNE VZDELÁVANIE
- PORADENSKÝ SYSTÉM V ŠKOLSTVE
- DESEGREGÁCIA VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
- DEBARIERIZÁCIA ŠKOLSKÉHO PROSTREDIA
- PRÍPRAVA A VZDELÁVANIE PEDAG. ZAMESTNANCOV a ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV
- DESTIGMATIZÁCIA.[2]
Stratégia je otvoreným dokumentom, v budúcnosti ho bude možné, ak bude potrebné, upravovať a dopĺňať na základe výsledkov monitorovacieho procesu realizácie, vrátane akčného plánu, ktorý sa pripraví po prijatí Stratégie.
MPK do: 25.11.2021
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Stratégia je prepojená s inými už existujúcimi dokumentmi rezortu školstva, ako napr. Nultý akčný plán stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní na rok 2021, Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania, komponent 6 Plánu obnovy a odolnosti SR.
[2] Znamená dosiahnutie zmeny v ponímaní členov marginalizovanej skupiny členmi majoritnej skupiny.