Systém implementácie Plánu obnovy SR
Dňa 22.12.2021 vláda SR schválila Systém implementácie Plánu obnovy a odolnosti SR, ktorý nadväzuje na zákon č. 368/2021 Z.z. o mechanizme na podporu obnovy a odolnosti. Systém implementácie tvorí súhrn spoločných pravidiel, postupov a činností, ktoré sa uplatňujú pri vykonávaní Plánu obnovy a odolnosti SR. Dokument je primárne určený vykonávateľom, ktorými sú ústredné orgány štátnej správy určené vládou SR, a tiež Národnej implementačnej a koordinačnej autorite.
Systém implementácie sa skladá z 10 kapitol, vyberáme niektoré z nich:
1. Subjekty zapojené do implementácie Plánu obnovy
V zmysle Systému implementácie Národnou implementačnou a koordinačnou autoritou (NIKA) je Úrad vlády SR, ktorý v súvislosti s Plánom obnovy plní úlohy v oblasti koordinácie, úlohy v oblasti vykonávania Plánu obnovy, ale aj úlohy v oblasti vykonávania mechanizmu.
Ďalším subjektom je Vykonávateľ, ktorý zodpovedá za realizáciu konkrétnych investícií a reforiem, ktoré sú zahrnuté v Pláne obnovy a za plnenie stanovených míľnikov a cieľov. Vykonávateľom má byť ústredný orgán štátnej správy určený vládou SR.
Vykonávateľ je oprávnený po predchádzajúcom súhlase NIKA písomne poveriť vykonávaním časti svojich úloh Sprostredkovateľa, ktorým je:
- ústredný orgán štátnej správy,
- štátna rozpočtová organizácia,
- štátna príspevková organizácia,
- vyšší územný celok,
- obec
- inú právnickú osobu, ktorá vykonáva časť úloh vykonávateľa, a to v mene vykonávateľa a na jeho účet.
Sprostredkovateľ môže zabezpečovať plnenie len tých úloh vykonávateľa, ktorými ho vykonávateľ poverí na základe:
- písomnej zmluvy uzatvorenej medzi vykonávateľom a sprostredkovateľom. Písomná zmluva uzatvorená medzi vykonávateľom a sprostredkovateľom musí obsahovať presne stanovený rozsah práv a povinností vykonávateľa a sprostredkovateľa; alebo
- inej formy písomného dojednania medzi vykonávateľom a sprostredkovateľom, ak je sprostredkovateľom priamo riadená rozpočtová alebo príspevková organizácia; napríklad je možné uvedené upraviť v rámci zriaďovacej listiny alebo štatútu, resp. dodatku k zriaďovacej listine alebo štatútu.
Uzatvorením písomnej zmluvy so sprostredkovateľom sa vykonávateľ nemôže zbaviť svojej zodpovednosti za plnenie úloh pri vykonávaní Plánu obnovy. Pre prípad vzniku škody spôsobenej pri vykonávaní úloh alebo v súvislosti s vykonávaním úloh vykonávateľa sprostredkovateľom sa vykonávateľovi odporúča upraviť si v písomnej zmluve uzatvorenej so sprostredkovateľom zodpovednosť za škodu tak, aby bol vykonávateľ oprávnený uplatniť si voči sprostredkovateľovi regresný nárok v zmysle všeobecných predpisov o náhrade škody.
2. Vybrané podmienky používania a poskytovania prostriedkov mechanizmu
Vykonávateľ je povinný pri používaní a poskytovaní prostriedkov mechanizmu dodržať a zabezpečiť dodržiavanie všetkých uplatniteľných právnych predpisov SR a EÚ.
Na financovanie z prostriedkov mechanizmu sa vzťahujú aj nasledovné podmienky:
- podmienky vecnej oprávnenosti,
- podmienky časovej oprávnenosti,
- oprávnenosť DPH,
- vylúčenie dvojitého financovania,
- udržateľnosť,
- princíp „výrazne nenarušiť“,
- podmienky pre výstavbu a obnovu budov,
- verejné obstarávanie,
- štátna pomoc.
3. Výber prijímateľov a uzatváranie zmlúv
Za výber prijímateľov je zodpovedný vykonávateľ. Vykonávateľ pripravuje a v prípade potreby aktualizuje harmonogram výziev a priamych vyzvaní. Harmonogram výziev a priamych vyzvaní vykonávateľ pripraví na celé obdobie implementácie Plánu obnovy tak, aby vhodným načasovaním výziev zabezpečil:
- dodržanie harmonogramu monitorovacích krokov,
- riadnu implementáciu investícií alebo reforiem a splnenie míľnikov a cieľov v požadovanom rozsahu, kvalite a termíne,
- potrebné synergické a komplementárne účinky s fondami EÚ alebo inými programami podpory. Za správnu identifikáciu synergií a komplementarít s fondami EÚ alebo inými programami podpory je zodpovedný vykonávateľ.
Harmonogram výziev a priamych vyzvaní predkladá vykonávateľ NIKA najneskôr do 30 dní po schválení Systému implementácie Plánu obnovy. NIKA v lehote do 10 pracovných dní predložený Harmonogram výziev a priamych vyzvaní schváli. NIKA za určitých okolností je oprávnená požadovať prepracovanie zaslaného harmonogramu výziev a priamych vyzvaní.
Prípravy výzvy a priameho vyzvania
Odporúča sa, aby vykonávateľ prípravu výzvy, v snahe pripraviť výzvu čo možno v najlepšej kvalite, aktívne komunikoval s relevantnými partnermi, najmä zástupcami samospráv, záujmovými organizáciami a odborníkmi v danej oblasti. Vykonávateľ pritom dbá na to, aby táto spolupráca nemala vplyv na možný vznik konfliktu záujmov alebo aby touto spoluprácou neboli dotknuté princípy podľa ustanovenia § 16 ods. 5 zákona o mechanizme.
Vykonávateľ je povinný pri príprave výziev posudzovať prípadnú existenciu štátnej pomoci alebo pomoci „de minimis“.
Zverejnenie výzvy a priame vyzvanie budúceho prijímateľa
Vykonávateľ zverejňuje výzvu na svojom webovom sídle, a to až po jej písomnom schválení zo strany NIKA. Zverejnená výzva musí byť na webovom sídle vykonávateľa dostatočne viditeľná. Vykonávateľ zabezpečí, aby bola výzva zverejnená a aby bolo možné žiadosti o prostriedky mechanizmu predkladať v primeranej lehote, t. j. lehote dostatočnej na prípravu žiadosti o prostriedky mechanizmu. Pre tento účel je vykonávateľ povinný zverejňovanie výziev dostatočne plánovať.
Po schválení návrhu priameho vyzvania zo strany NIKA, vykonávateľ písomne vyzve priamo určeného prijímateľa na uzavretie zmluvy, pričom mu zároveň zašle návrh tejto zmluvy.
Zmena výzvy
Vykonávateľ je oprávnený vo výzve zmeniť:
- formálne náležitosti výzvy,
- podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu uvedené vo výzve, len ak táto zmena nevyvolá zmenu v posudzovaní už predložených žiadostí o prostriedky, alebo
- podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu uvedené vo výzve, ak ich zmena vyplýva zo zmeny všeobecne záväzných právnych predpisov.
Informáciu o zmene výzvy vykonávateľ zverejňuje na svojom webovom sídle po schválení zmeny zo strany NIKA, ktorá má zabezpečiť zverejnenie zmeny výzvy na webovom sídle Plánu obnovy. Zmena je účinná dňom zverejnenia na webovom sídle vykonávateľa alebo dňom stanoveným vo zverejnenej informácii o zmene výzvy, ak je tento dátum neskorší.
Zrušenie výzvy
Vykonávateľ je oprávnený výzvu zrušiť:
- pri výzve s určeným dátumom uzavretia, ak nedošlo k zaslaniu prvého návrhu zmluvy podľa ustanovenia § 14 zákona o mechanizme žiadateľovi, pričom žiadosť o prostriedky mechanizmu podanú do dátumu zrušenia výzvy vykonávateľ vráti žiadateľovi,
- pri výzve, ktorá sa uzaviera na základe určenej skutočnosti, dokým sa výzva neuzavrela, pričom vykonávateľ predloženú žiadosť o prostriedky mechanizmu, ktorú ku dňu zrušenia výzvy neposúdil, žiadateľovi vráti alebo žiadosť o prostriedky mechanizmu posúdi.
Vykonávateľ zverejňuje informáciu o zrušení výzvy spolu so zdôvodnením jej zrušenia na svojom webovom sídle. Zrušenie výzvy nadobúda účinnosť dňom zverejnenia informácie o zrušení výzvy na webovom sídle vykonávateľa alebo dňom stanoveným v informácii o zrušení výzvy, ak je tento dátum neskorší.
Posúdenie žiadosti o poskytnutie prostriedkov mechanizmu:
Podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu, v súlade s ktorými vykonávateľ posudzuje žiadosti o prostriedky mechanizmu sú podmienky oprávnenosti žiadateľa, účel použitia prostriedkov mechanizmu, iné podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu určené vo výzve.
Vykonávateľ najskôr posúdi či bola žiadosť o prostriedky mechanizmu predložená vo forme stanovenej vykonávateľom a včas. Ak sa žiadosť o prostriedky mechanizmu predkladá elektronicky (prostredníctvom ÚPVS), je vykonávateľ oprávnený umožniť žiadateľom doručiť vybrané prílohy žiadosti o prostriedky mechanizmu v listinnej podobe, a to tie, ktoré nie sú dostupné v elektronickej podobe, resp. ich zaručená konverzia, vykonaná postupom podľa § 36 zákona o e-Governmente do elektronickej podoby, by neúmerne zaťažila žiadateľa.
V tomto prípade vykonávateľ vo výzve určí moment, ktorý sa bude považovať za dátum doručenia žiadosti o prostriedky mechanizmu. O možnosti doručiť vybrané prílohy žiadosti o prostriedky mechanizmu v listinnej podobe vykonávateľ informuje žiadateľov vo výzve.
Zmluva o poskytnutí prostriedkov mechanizmu
Žiadateľom, ktorým bolo zaslané oznámenie o splnení podmienok poskytnutia prostriedkov mechanizmu, zašle vykonávateľ návrh zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu.
Návrh zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu zasiela vykonávateľ jednotlivým žiadateľom na základe poradia, ktoré na tento účel vykonávateľ vytvoril (podľa kvalitatívne alebo kvantitatívne najlepšie splnených kritérií alebo najskoršej podanej úplnej žiadosti o poskytnutie prostriedkov mechanizmu).
Zverejňovanie
Vykonávateľ zverejňuje a aktualizuje na svojom webovom sídle v ním určenom formáte zoznam žiadateľov, ktorí splnili / nesplnili podmienky poskytnutia prostriedkov mechanizmu a zoznam prijímateľov.
4. Finančné riadenie mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti
Žiadosti o vyplatenie finančného príspevku, na základe ktorých EK poskytuje SR priebežné platby, vypracováva a EK predkladá NIKA. Žiadosť o vyplatenie finančného príspevku NIKA predloží EK po uspokojivom splnení míľnikov a cieľov naviazaných na danú platbu.
Vykonávateľ je povinný NIKA bezodkladne oznámiť akékoľvek skutočnosti, ktoré nastanú po predložení čiastkového vyhlásenia riadiaceho subjektu a môžu alebo by mohli mať vplyv na informácie a údaje predložené EK zo strany NIKA.
Mgr. Helena Laposová