Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Veľká novela školského zákona

Dňa 20.10.2021 bola schválená novela k zákonu č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) (ďalej len ako „novela zákona“), ktorá so sebou prináša veľké zmeny v oblasti školstva:

 

1. Nová definícia pojmu „žiak“

Podľa novej právnej úpravy sa za žiaka považuje fyzická osoba vo veku najviac 26 rokov, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v základnej škole, strednej škole, v škole pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a základnej umeleckej škole. Zároveň, žiakom je už aj fyzická osoba od 27 rokov veku, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v nadväzujúcej forme odborného vzdelávania a prípravy.

2. Doplnenie definícií nových pojmov

Novelou zákona boli zavedené nové pojmy, ako napríklad „medzinárodný program“, „národnostné školstvo“, „národnostná škola“, „národnostné školské zariadenie“ atď.

  1. medzinárodný program = zahraničný výchovno-vzdelávací program, v ktorom sa získava stupeň vzdelania; doklad o dosiahnutom vzdelaní na príslušnom stupni vzdelania sa uznáva na účely pokračovania v štúdiu v SR a medzinárodný program sa uskutočňuje po písomnom súhlase Ministerstva školstva SR.
  2. národnostné školstvo = národnostné školy, národnostné triedy, školy, v ktorých je najmenej jedna národnostná trieda, a národnostné školské zariadenia; výchovno-vzdelávací proces v národnostnom školstve sa zameriava aj na zachovanie a rozvoj kultúrnej a jazykovej identity detí a žiakov patriacich k národnostným menšinám.
  3. národnostná škola = škola, v ktorej sa najmenej v jednej triede celý výchovno-vzdelávací proces okrem vyučovania cudzích jazykov uskutočňuje v jazyku národnostnej menšiny, alebo škola, v ktorej sa vo všetkých triedach výchovno-vzdelávací proces uskutočňuje najmenej v dvoch vzdelávacích oblastiach v jazyku národnostnej menšiny.
  4. národnostné školské zariadenie = školské zariadenie, v ktorom sa výchovno-vzdelávací proces a odborné činnosti uskutočňujú v jazyku národnostnej menšiny.
  5. účastník výchovy a vzdelávania = fyzická osoba od 27 rokov veku, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v základnej škole, strednej škole, škole pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo v základnej umeleckej škole.
  6. inkkluzívne vzdelávanie = spoločná výchova a vzdelávanie detí, žiakov, poslucháčov alebo účastníkov výchovy a vzdelávaniam uskutočňovaná na základe rovnosti príležitostí a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy alebo školského zariadenia.

3. Inkluzívne vzdelávanie ako nový princíp výchovy a vzdelávania

Novelou zákona došlo k doplneniu princípov výchovy a vzdelávania o inkluzívne vzdelávanie, ktoré predstavuje proces pre vytvorenie pracovného prostredia  v triedach skĺbením  individuálnych prístupov k deťom a žiakom.

4. Výchovno-vzdelávací program v školských zariadeniach

Po novom, podľa výchovného programu sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v školských zariadeniach podľa § 113 až § 120. Pričom výchovným programom je podľa novely zákona štátny výchovný program a výchovný program školského zariadenia. V doterajšej právnej úprave absentoval štáty výchovný program, z ktorého má vychádzať aj školský program výchovného zariadenia. Štátny výchovný program pre školské zariadenia predstavuje rámec pre výchovný program, ktorý si školské zariadenie môže prijať za svoj a  školské zariadenie ho nemusí vypracovávať, čo predstavuje krok k debyrokratizácii. Tento model má zjednodušiť školám administratívnu prípravu a úpravy výchovných programov školských zariadení.

5. Štátny vzdelávací program

Novelou zákona došlo k spresneniu pojmu „štátny vzdelávací program“ ako aj k úprave jeho povinných častí. Štátne vzdelávacie programy vymedzujú najmä ciele vzdelávania a vzdelávacie štandardy pre predprimárne vzdelávanie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy pre základné vzdelávanie, stredné vzdelávanie a vyššie odborné vzdelávanie. Novela zákona ďalej uvádza, že štátne vzdelávacie vydáva a zverejňuje ministerstvo školstva, pričom sa môžu členiť na vzdelávacie cykly. Štátny vzdelávací program má obsahovať:

  1. názov vzdelávacieho programu, ktorý obsahuje aj odbor vzdelávania,
  2. konkrétne ciele výchovy a vzdelávania, ktoré sú v súlade s 4,
  3. stupne vzdelania, ktoré sa dosiahnu absolvovaním vzdelávacieho programu a príslušnú úroveň Slovenského kvalifikačného rámca a Európskeho kvalifikačného rámca,
  4. profil absolventa,
  5. charakteristiku odboru vzdelávania a jeho dĺžku,
  6. formu výchovy a vzdelávania,
  7. vzdelávacie oblasti atď.

Štátny vzdelávací program je záväzný pre vypracovanie školského vzdelávacieho programu, tvorbu a posudzovanie edukačných publikácií, hodnotenie výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi.

6. Školský vzdelávací program

Novelou zákona bola zavedená možnosť vypracovania súhrnného školského vzdelávacieho programu pre všetky organizačné zložky, stupne vzdelania aj odbory vzdelania. Došlo k vypusteniu tých obsahových náležitostí školského vzdelávacieho programu, ktoré podliehajú časovej zmene alebo sú súčasťou iných dokumentov, čím sa zníži administratívna záťaž najmä pre väčšie školy, ako napr. materiálno-technické a priestorové podmienky, vnútorný systém kontroly, hodnotenia zamestnancov školy a pod. Školský vzdelávací program (okrem učebných osnov) je povinný riaditeľ školy zverejniť na verejne prístupnom mieste najneskôr do 60 dní od jeho schválenia. Súlad medzinárodného programu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania kontroluje Štátna školská inšpekcia.

7. Individuálny vzdelávací program 

Individuálny vzdelávací program sa týka integrovaných detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Individuálny vzdelávací program má vypracovať pedagogický zamestnanec poverený riaditeľom školy v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom, pedagogickým asistentom a odborným zamestnancom školy po konzultácii so zákonným zástupcom a v súlade s odporúčaniami zariadenia poradenstva a prevencie.

8. Spresnenie pojmu „štátny výchovný program“ a „výchovný program školského zariadenia“

Došlo k rozlíšeniu štátneho výchovného programu a výchovného programu školského zariadenia. Štátny výchovný program vymedzuje odporúčaný obsah výchovy a vzdelávania v školských zariadeniach a vydáva ho a zverejňuje ministerstvo školstva. Na druhej strane, výchovný program školského zariadenia je základným dokumentom školského zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje výchovno-vzdelávacia činnosť v školskom zariadení. Medzi obsahové náležitosti štátneho výchovného programu ako aj výchovného programu školského zariadenia novela zákona zaraďuje:

  1. názov výchovného programu,
  2. vymedzenie cieľov a poslania výchovy,
  3. formy výchovy a vzdelávania,
  4. tematické oblasti výchovy,
  5. výchovný jazyk.

Rovnako ako školský vzdelávací program, aj výchovný program školského zariadenia vydáva a zverejňuje riaditeľ školy na verejne prístupnom mieste najneskôr do 60 dní od jeho schválenia. V prípade, ak je školské zariadenie súčasťou školy, výchovný program školského zariadenia vypracúva, vydáva a zverejňuje riaditeľ školy.

9. Zrušenie ustanovenia o výchovných štandardoch

Došlo k vypusteniu ustanovení  § 10 zákona, ktoré upravovali výchovné štandardy, výchovné plány a výchovné osnovy, z dôvodu, že  výchova, ako súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu, je uskutočňovaná formou individuálneho prístupu k žiakom a nie je ju možné štandardizovať.

10. Nové znenie ustanovenia o pedagogickej dokumentácií a ďalšej dokumentácií 

Z dôvodu zníženia administratívnej záťaže a zefektívnenia právnej úpravy došlo k preformulovaniu ust. § 11 o pedagogickej a ďalšej dokumentácií. Novou právnou úpravou bola zavedená povinnosť, v zmysle ktorej v školách/školských zariadeniach sa pedagogická dokumentácia vedie v štátnom jazyku a jazyku, v ktorom sa uskutočňuje medzinárodný program. Uvádza sa, že podrobnosti o pedagogickej a ďalšej dokumentácií ako aj rozsah pedagogickej a ďalšej dokumentácie, ktorá sa vedie dvojjazyčne, ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydáva ministerstvo školstva.

11.Vyučovací jazyk v školách/školských zariadeniach s medzinárodným programom

Podľa novely zákona vyučovacím jazykom v škole/školskom zariadení s medzinárodným programom je štátny jazyk a na základe súhlasu ministerstva školstva aj iný jazyk.

12. Bilingválne vzdelávanie

V zmysle doterajšieho zákona. „Výchova a vzdelávanie sa môže uskutočňovať aj v cudzom jazyku (ďalej len „bilingválne vzdelávanie“)“. Po novom, výchova a vzdelávanie sa môžu uskutočniť ako bilingválne vzdelávanie v štátnom jazyku a súčasne v cudzom jazyku, pričom sa takéto biligválne vzdelávanie uskutočňuje v

  1. bilingválnom programe podľa medzinárodnej dohody uzavretej medzi SR a iným štátom alebo
  2. študijnom odbore v cudzom jazyku najmenej v troch povinných vyučovacích predmetoch.

Cudzím jazykom nie je jazyk národnostnej menšiny alebo jazyk etnickej skupiny.

13. Edukačná publikácia

Novelou zákona bol zavedený nový pojem, tzv. edukačná publikácia ako strešný pojem vo vzťahu k učebniciam, učebným textom a pracovným zošitom. Platí, že ministerstvo školstva na základe odborného posúdenia vydáva a odníma edukačnej publikácii doložku, pričom podmienkou vydania doložky edukačnej publikácie je aj elektronická verzia edukačnej publikácie. Dôvodová správa v tejto súvislosti uvádza, že „je nutné, aby sa vytvorili podmienky na využívanie aj elektronických verzií učebníc, učebných textov a pracovných zošitov. Tlačené verzie sú síce dôležité, no treba minimalizovať prenášanie množstvo kníh žiakmi aj z hľadiska hmotnosti“. Po novom, súčasťou edukačnej publikácie je aj lehota platnosti doložky. Ministerstvo školstva je povinné viesť register edukačných publikácií s vydanou doložkou a zverejniť ho na webovom sídle. Novela zákona obsahuje aj osobitné ustanovenia k sprístupňovaniu edukačných publikácií v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Ustanovenia upravujú najmä:

  1. možnosť sprístupnenia elektronickej verzie edukačnej publikácie na webovom sídle ministerstva školstva, pre žiakov, ich zákonných zástupcov, pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
  2. obstaranie materiálno-technického vybavenia pre školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie.

14. Experimentálne overovanie

Došlo k zmenám aj v oblasti experimentálneho overovania, ktorého cieľom je získať alebo overovať v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona. Návrh na experimentálne overovanie už nemusí obsahovať hypotézy overovania a teoretické východiská overovania. Zavádza sa povinnosť ministerstva školstva zverejniť na svojom webovom sídle zoznam schválených experimentálnych overovaní ako aj katalóg výsledkov experimentálneho overovania a inovácií vo výchove a vzdelávaní (ďalej len ako „katalóg“). Samotný katalóg bol vytvorený s cieľom sprístupniť príklady dobrej praxe a vytvorených programov riaditeľom škôl a školských zariadení aj pedagogickým a odborným zamestnancom, ktorí majú záujem využiť ich pre svoj osobný profesijný rozvoj alebo pri plánovaní aktivít na rozvoj školy alebo školského zariadenia. Zavedením katalógu poskytne ministerstvo školstva verejne prístupnú informáciu o inováciách, ktoré môže škola alebo školské zariadenie používať.

15. Doklady o získanom vzdelávaní v školách/triedach s medzinárodným programom 

Novelou zákona sa ustanovilo, že v školách alebo triedach, v ktorých sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje podľa medzinárodného programu sa doklady o získanom vzdelávaní vydávajú v štátnom jazyku a inom vyučovacom jazyku.

16. Mesačný príspevok zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy a úprava školného a zápisného

Výška mesačného príspevku zákonného zástupcu na čiastočnú úhradu výdavkov materskej školy zriadenej obcou doteraz určovala obec vo VZN obce. Po novom, ak ide o materskú školu zriadenú obcou alebo VÚC, výšku mesačného príspevku zákonného zástupcu bude určovať zriaďovateľ materskej školy. Novela zákona umožňuje aj zníženie, zvýšenie ako aj úplné odpustenie príspevku, pričom podmienky zníženia, zvýšenia a odpustenia určuje zriaďovateľ. V prípade, ak je zriaďovateľom obec alebo VÚC, tieto podmienky musí určiť vo všeobecne záväznom nariadení.
v prípade školného a zápisného; školné a zápisné sa neuhrádza, ak plnoletý poslucháč alebo zákonný zástupca neplnoletého poslucháča o to písomne požiada a je členom domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi. Aj v tomto prípade existuje možnosť zníženia, zvýšenia alebo odpustenia školného a zápisného, pričom podmienky určuje vždy zriaďovateľ a v prípade, ak zriaďovateľom je obec alebo VÚC, podmienky zníženia, zvýšenia a odpustenia treba určiť vo VZN.

17. Najvyšší počet žiakov v triede a najnižší priemerný počet žiakov v triedach

V zmysle novej právnej úpravy, najvyšší počet žiakov v triede základnej školy je:

  1. 24 žiakov v triede, v ktorej sú žiaci viacerých ročníkov prvého stupňa základnej školy,
  2. 25 žiakov v triede prvého až štvrtého ročníka,
  3. 29 žiakov v triede piateho až deviateho ročníka.[1]

Mení sa aj najnižší počet žiakov v triede, pričom novela zákona vychádza z tzv. priemerného počta žiakov v triedach:

  1. najnižší priemerný počet žiakov v triedach prvého stupňa základnej školy je 13,
  2. najnižší priemerný počet žiakov v triedach druhého stupňa základnej školy je 15. [2]

zároveň sa ustanovuje aj najnižší priemerný počet žiakov v triedach strednej školy v dennej forme štúdia – je to 17 žiakov. Zriaďovateľ strednej školy môže určiť v osobitnom prípade aj nižší počet žiakov v triede, a to v dennej forme štúdia 9 žiakov, pričom sa za osobitný prípad považuje po novom aj výchova a vzdelávanie v systéme duálneho vzdelávania.

18. Prestup žiaka

Vo všeobecnosti platí, že o prestupe žiaka do inej základnej školy rozhoduje riaditeľ tejto základnej školy. Novela zákona pritom uvádza, že rozhodnutie o prijatí žiaka prestupom nie je rozhodnutím o prijatí žiaka. Novela zákona zároveň umožňuje, aby riaditeľ základnej školy rozhodol o prestupe žiaka aj do nižšieho ročníka, na základe žiadosti zákonného zástupcu žiaka alebo žiadosti zástupcu zariadenia o odporúčania lekára, resp. zariadenia poradenstva a prevencie. To isté sa uplatňuje aj pri stredných školách – rozhodnutie o prijatí žiaka prestupom nie je rozhodnutím o prijatí žiaka v rámci prijímacieho konania. Podmienkou prestupu do strednej športovej školy, školy umeleckého priemyslu a konzervatória je úspešné vykonanie skúšky na overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania.

19. Plnenie povinnej školskej dochádzky striedavo v dvoch základných školách

V prípade, ak žiak plní povinnú školskú dochádzku striedavo v dvoch základných školách z dôvodu striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov, vysvedčenie mu vydáva základná škola, v ktorej začal plniť povinnú školskú dochádzku skôr, ak nebolo rozhodnutím súdu určené inak, alebo ak sa riaditelia škôl nedohodli inak. Pri hodnotení žiaka však základná škola, ktorá vydáva vysvedčenie je povinná zohľadniť hodnotenie žiaka v druhej základnej škole.

20. Ďalšia možnosť získania nižšieho stredného vzdelania

Novelou zákona bola vytvorená ďalšia možnosť získania nižšieho stredného vzdelania – prostredníctvom vzdelávacieho programu, ktorý môže organizovať základná škola určená orgánom miestnej štátnej správy v školstve. Tento program sa končí komisionálnou skúškou, ktorú fyzická osoba môže vykonať aj bez absolvovania programu vzdelávania na získanie nižšieho stredného vzdelania. Orgán miestnej štátnej správy v školstve je povinný určiť do 15.01.:

  1. základné školy, ktoré budú organizovať program vzdelávania v nasledujúcom školskom roku,
  2. termín konania písomného testu, čo musí uchádzač absolvovať, aby bol prijatý do programu,
  3. termín konania komisionálnej skúšky na získanie nižšieho stredného vzdelania.

21. Zdravotná spôsobilosť

Novelou zákona bola zavedená povinnosť preukazovania zdravotnej spôsobilosti žiaka pri prijatí alebo pri zmene zdravotnej spôsobilosti žiaka počas štúdia. Zároveň sú upravené aj postupy a riešenia, ktoré je možné uskutočniť pre ďalšie vzdelávanie, v prípade nepreukázania zdravotnej spôsobilosti žiaka.

22. Dištančné vzdelanie

Novelou bola bližšia upravená problematika dištančného vzdelávania. V zmysle novej právnej úpravy, dištančné vzdelávanie je organizované bez priameho kontaktu pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca s dieťaťom alebo so žiakom komunikáciou prostredníctvom dostupných komunikačných prostriedkov, najmä prostriedkov založených na využívaní počítačových sietí.

23. Hodnotenie žiakov a opatrenia vo výchove v základných školách a stredných školách 

Bola vytvorená štruktúra hodnotenia tak, aby bolo jednoznačne odlíšiť priebežne hodnotenie v predmete, súhrnné hodnotenie v predmete, ako aj celkové hodnotenie žiaka na konci prvého polroka a druhého polroka. Celkové hodnotenie žiaka na konci prvého a druhého polroka vyjadruje výsledky jeho hodnotenia vo vyučovacích predmetoch a hodnotenie jeho správania.

24. Ospravedlnenie neprítomnosti neplnoletého dieťaťa v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu 

v čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu môže zákonný zástupca alebo zástupca zariadenia ospravedlniť neprítomnosť neplnoletého dieťaťa alebo žiaka aj v trvaní viac ako tri po sebe nasledujúce vyučovacie dni bez lekárskeho potvrdenia; počet dní má byť určený ministerstvom školstva.

25. Podpisy oboch zákonných zástupcov dieťaťa

V prípade, ak ide o podania týkajúce sa výchovy a vzdelávania, o ktorých sa rozhoduje v správnom konaní sa vyžaduje podpis oboch zákonných zástupcov dieťaťa, resp. neplnoletého žiaka, okrem prípadov kedy:

  1. jednému z rodičov bol obmedzený alebo pozastavený výkon rodičovských práv a povinností vo veciach výchovy a vzdelávania dieťaťa, ak jeden z rodičov bol pozbavený výkonu rodičovských práv a povinností vo veciach výchovy a vzdelávania dieťaťa, alebo ak spôsobilosť jedného z rodičov na právne úkony bola obmedzená,
  2. jeden z rodičov nie je schopný zo zdravotných dôvodov podpísať sa alebo
  3. vec neznesie odklad, zadováženie druhého rodiča je spojené s ťažko prekonateľnou prekážkou a je to v najlepšom záujme dieťaťa.

Zákonní zástupcovia sa však môže dohodnúť, že písomnosti bude podpisovať iba jeden zákonný zástupca a rozhodnutia sa budú doručovať iba jednému zákonnému zástupcovi, ak písomné vyhlásenie o tejto skutočnosti doručia riaditeľovi školy.

26. Štipendium a iné peňažné plnenie 

Novelou zákona došlo k spresneniu podmienok pre poskytnutie štipendia, zároveň bola zavedená aj právna úprava tzv. iných nepeňažných plnení. Novela upravuje aj kontrolný mechanizmus dodržiavania podmienok poskytovania štipendia. Boli upravené aj podmienky poskytnutia štipendia počas tehotenstva.

27. Voľno počas mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu 

V čase mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu môže riaditeľ školy poskytnúť deťom alebo žiakom viac ako 5 dní voľna, pričom počet dní má určiť ministerstvo školstva.

28. Možnosť prijímania darov 

Novela zákona umožňuje, aby školy a školské zariadenia prijímali dary.

29. Monitorovanie a hodnotenie kvality výchovy a vzdelávania

Po novom, monitorovať a hodnotiť kvalitu výchovy a vzdelávania na úrovni dosiahnutého stupňa vzdelania môže zabezpečiť ministerstvo vnútra aj prostredníctvom inej právnickej osoby, na základe jeho poverenia.[3] Účasť škôl na monitorovaní a hodnotení kvality výchovy a vzdelávania je povinná.

Zmeny v zákone č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách

      30. Poskytovanie údajov z centrálneho registra študentov

Po novom Ministerstvo školstva je povinné poskytnúť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny údaje z centrálneho registra študentov v rozsahu:

  1. meno a priezvisko,
  2. akademické tituly, vedecko-pedagogické tituly, umelecko-pedagogické tituly a vedecké hodnosti,
  3. rodné číslo a ak ide o cudzinca, ktorému nebolo pridelené rodné číslo ministerstvom vnútra, dátum narodenia,
  4. názov vysokej školy a fakulty, na ktorej študuje,
  5. forma štúdia,
  6. informácia o začiatku, prerušení alebo o skončení štúdia,
  7. dôvod ukončenia štúdia,
  8. stupeň štúdia,
  9. číslo bankového účtu, na ktorý sa poskytuje tehotenské štipendium.

 Zmeny v zákone č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve: 

      31. Spojenie a združovanie škôl do jednej právnickej osoby

V zmysle novely zákona školu možno zriadiť ako jednu právnickú osobu s viacerými organizačnými zložkami, ktorými je spojenie akejkoľvek kombinácie materskej školy, základnej školy, strednej školy alebo školského zariadenia. Organizačné zložky takto zriadenej spojenej školy nie sú právnické osoby. Zároveň, na základe rozhodnutia zriaďovateľa alebo dohody zriaďovateľov sa môžu školy rôzneho druhu a typu a školské zariadenia spojiť do jednej právnickej osoby. Zriaďovateľom takto zriadenej spojenej školy je zriaďovateľ, na ktorom sa zriaďovatelia dohodnú. V prípade, ak sa škola spojí so školským zariadením, školské zariadenie sa stáva súčasťou školy. Takto zriadená právnická osoba sa člení na organizačné zložky, ktorými sú jednotlivé školy a vedie sa v sieti so všetkými organizačnými zložkami. Pri spojení škôl/školských zariadení:

  1. práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov a iné právne vzťahy jednotlivých škôl alebo školských zariadení prechádzajú na školu, ktorá vznikla ich spojením, odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o zaradení školy do siete,
  2. zriaďovateľ obsadí funkciu riaditeľa bez výberového konania na čas do vymenovania nového riaditeľa po úspešnom vykonaní výberového konania, a to najdlhšie na šesť mesiacov,
  3. nová rada školy sa ustanoví najneskôr do troch mesiacov od vzniku školy.

Novela zákona umožňuje, aby na základe dohody zriaďovateľov sa materské školy, základné školy, základné umelecké školy a školské zariadenia združili do jednej právnickej osoby, pričom  zriaďovateľom združenia škôl a školských zariadení budú všetci zriaďovatelia spoločne. Školy a školské zariadenia, ktoré sú združené v združení, zostávajú právnickými osobami. Pri združení škôl alebo školských zariadení zriaďovatelia vo vzájomnej dohode najmä:

  1. určia zriaďovateľa, ktorý je splnomocnený na vykonávanie všetkých úkonov týkajúcich sa združenia škôl a školských zariadení,
  2. vymedzia vzájomné vzťahy vrátane finančného zabezpečenia výchovy a vzdelávania v jednotlivých školách a školských zariadeniach a majetkových vzťahov,
  3. určia organizačnú štruktúru združenia škôl a školských zariadení,
  4. upravia práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov škôl a školských zariadení združených v združení,
  5. upravia postup pri obsadení funkcie štatutárneho orgánu združenia škôl a školských zariadení.

Združeniu škôl a školských zariadení nepredchádza ich vyradenie zo siete.

     32. Označovanie združení škôl a školských zariadení

Združenie škôl alebo školských zariadení sa označuje názvom „Školský klaster“. Doterajšia právna úprava neriešila jednoznačne prípady, ak sa v rámci spojenia alebo združenia škôl stane organizačnou zložkou škola s čestným názvom, resp. stredná odborná škola s prívlastkom. Novela zákona zaviedla, aby v týchto prípadoch prešiel čestný názov, resp. prívlastok aj na „strešný“ subjekt. Ak ich má škola viac, ich poradie v názve určuje zriaďovateľ.

     33. Sieť škôl a školských zariadení

 Vzhľadom na nový koncept § 20, ktorý okrem spojenej školy umožňuje aj vznik združenia škôl a školských zariadení ako tzv. školský klaster vznik školského klastra sa uskutoční ako zmena v sieti. Po novom, v sieti škôl a školských zariadení treba uviesť aj údaje o združení škôl a školských zariadení. Pri zmene v sieti, ktorou je združenie škôl a školských zariadení do jednej právnickej osoby zriaďovateľ splnomocnený ostatnými  zriaďovateľmi zasiela ministerstvu dohodu podľa § 20a ods. 3. Ministerstvo písomne potvrdí uvedenú zmenu splnomocnenému zriaďovateľovi a zaradí združenie škôl a školských zariadení do siete bez rozhodnutia. Zmeny týkajúce sa združenia škôl a školských zariadení podľa § 20a oznamuje zriaďovateľ splnomocnený ostatnými  zriaďovateľmi ministerstvu.

     34. Povinnosť vypracovať správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach

Do zákona bola doplnená povinnosť pre školy vypracovať správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach pre transparentnosť škôl a uľahčenie kontrolnej činnosti pri hospodárení s verejnými financiami.

     35. Režim správneho konania podľa Správneho poriadku 

Režim správneho konania podľa Správneho poriadku sa bude aplikovať na všetky školy bez rozdielu zriaďovateľa, vzhľadom na skutočnosť, že ide o rovnaký spôsob rozhodovania o právach a povinnostiach. Nie je dôvod odlišovať mechanizmy rozhodovania len na základe rozdielu zriaďovateľa. Doteraz na rozhodovanie riaditeľa súkromnej školy alebo súkromného školského zariadenia a riaditeľa cirkevnej školy alebo cirkevného školského zariadenia sa nevzťahoval všeobecný predpis o správnom konaní.

     36. Ochrana osobných údajov

Vo všeobecnosti platí, že pri spracúvaní a ochrane osobných údajov podľa zákona 596/2003 Z.z. sa postupuje podľa zákona o ochrane osobných údajov. Novela zákona bližšie špecifikuje, že kto sa považuje za orgán verejnej moci podľa zákona o ochrane osobných údajov. Ide o riaditeľa:

  1. materskej školy,
  2. základnej školy,
  3. strednej školy,
  4. školy s organizačnými zložkami.

Zmeny v zákone č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení

    37. Pojem „iné právnické osoby“

Podľa zákona Zo štátneho rozpočtu sa zabezpečuje financovanie škôl zriadených štátom uznanými cirkvami alebo náboženskými spoločnosťami a financovanie škôl zriadených inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami (ďalej len „súkromná škola“) rovnako ako pri verejných školách, ak tento zákon neustanovuje inak.“ Novela zákona bližšie špecifikuje, že Na účely tohto zákona sa zriaďovateľ materskej školy, ktorým je vysoká škola alebo ústredný orgán štátnej správy nepovažuje za inú právnickú osobu“.
Cieľom je zabezpečenie financovania materských škôl zriadených vysokými školami alebo ústrednými orgánmi štátnej správy. Vzhľadom na zriaďovateľa nejde o „typickú“ súkromnú materskú školu. Zároveň týmto materským školám má byť poskytovaný len „príspevok na výchovu a vzdelávanie“, aj to len vo vzťahu k povinnému predprimárnemu vzdelávaniu.

     38. Financovanie rozvojových projektov

Po novom, ministerstvo môže prideliť z kapitoly ministerstva účelovo viazané finančné     prostriedky na realizáciu rozvojového projektu najviac do výšky:

  1. 10 000 eur, ak ide o rozvojový projekt zameraný na rozvoj výchovy a vzdelávania v škole a školskom zariadení alebo na rozvoj služieb spojených s výchovou a vzdelávaním poskytovaných školskými účelovými zariadeniami,
  2. 30 000 eur, ak ide o rozvojový projekt zameraný na zlepšenie materiálno-technického zabezpečenia škôl a školských zariadení.

Suma finančných prostriedkov sa vzťahuje na jednu školu alebo na jedno školské zariadenie.

     39. Príspevok na výchovu a vzdelávanie

Ak je zriaďovateľom materskej školy vysoká škola, ústredný orgán štátnej správy alebo samosprávny kraj, príspevok na výchovu a vzdelávanie pozostáva len z príspevku na výchovu a vzdelávanie podľa § 6b odseku 1 písm. a), t.j. len na deti materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné.

Účinnosť:
Zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia s určitými výnimkami:

  1. zmeny uvedené v bode 1 až 13 a 15 až 29 a 31 až 36 nadobúdajú účinnosť dňa 01.01.2022,
  2. zmeny uvedené v bode 37 až 39 nadobúdajú účinnosť dňa 02.01.2022.

Schválené znenie zákona
Sprievodná dokumentácia

Mgr. Helena Laposová

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov