Veľká novela zákona o pedagogických zamestnancoch
Dňa 20.10.2021 bola prijatá novela zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch (ďalej len ako „novela zákona“), ktorej cieľom bolo najmä jej zosúladenie s aktuálnymi potrebami aplikačnej praxe, a to najmä v oblastiach, ktoré sa najviac dotýkajú výkonu pracovnej činnosti v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania deťom a žiakom.
Nižšie uvádzame krátky prehľad najdôležitejších zmien, ktoré novela zákona prináša:
1. Nová možnosť uzatvoriť dohodu o prácach mimo pracovný pomer aj so študentmi učiteľských študijných programov;
Z dôvodu nedostatku učiteľov dôležitých predmetov novela umožňuje uzatvárať dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru so študentmi učiteľských študijných odborov, keďže po novom, pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec, ktorý vykonáva pracovnú činnosť na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru už nemusí dosiahnuť vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa ako vyžadovaný stupeň vzdelania podľa § 11 ods. 1 písm. a) zákona.
2. Nové vymedzenie pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca;
V zmysle novej právnej úpravy, pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca[1] sa rozumejú:
a) priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program alebo výchovný program;
b) činnosti, ktorými sa uskutočňuje program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „program vzdelávania“);
c) ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku;
d) poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu;
e) poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom a spolupráca so školami, školskými zariadeniami, zariadeniami sociálnej pomoci a pracoviskami praktického vyučovania pri profesijnom rozvoji;
f) odborná pomoc spojená s výchovou a vzdelávaním;
g) poradenstvo a odborná pomoc spojené s využívaním digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní;
h) činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii alebo
i) výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.
Zákon už neuvažuje o programe vzdelávania ako o školskom vzdelávacom programe alebo o výchovnom programe, práve preto bolo potrebné zosúladiť miesto zavedenia legislatívnej skratky „program vzdelávania“ s jej používaním v texte zákona. Po novom, pracovnou činnosťou pedagogického zamestnanca je aj poradenstvo a odborná pomoc spojená s využívaním digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní, čo súvisí aj s ustanovením novej kategórie pedagogických zamestnancov – školský digitálny koordinátor.
3. Pracovná činnosť vykonávaná pedagogickým a odborným zamestnancom výlučne na základe pracovnoprávneho vzťahu;
Novelou bolo zavedené nové pravidlo, v zmysle ktorého pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec pracovnú činnosť môžu vykonávať len na základe pracovnoprávneho vzťahu.
4. Práca nadčas v podmienkach výchovy a vzdelávania;
Novela upravuje, že za jednu hodinu práce nadčas sa považuje vykonaná hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorá prevyšuje základný úväzok:
- pedagogického zamestnanca, ak splnil svoj základný úväzok, alebo
- vedúceho pedagogického zamestnanca, ktorý nie je štatutárnym orgánom, ak splnil svoj základný úväzok.
Novela spresňuje podmienky práce nadčas výkonom priamej výchovno-vzdelávacej činnosti tak, že k práci nadčas dochádza len vtedy, ak je splnený základný úväzok.
5. Rozšírenie možnosti pôsobenia odborníkov z praxe v odbornom vzdelávaní;
Novela oprávňuje riaditeľa, aby umožnil dopĺňanie si základného úväzku v rozsahu najviac 10 hodín týždenne, ak ide o strednú odbornú školu, ktorá poskytuje praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania.
6. Kvalifikačné predpoklady školského digitálneho koordinátora;
Ak ide o školského digitálneho koordinátora, vyžaduje sa výkon pracovnej činnosti v kategórii učiteľ najmenej tri roky a splnenie predpokladov na zaradenie najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický alebo samostatný odborný zamestnanec. Zároveň novela vymedzuje aj jednotlivé úlohy, ktoré školský digitálny koordinátor má zabezpečiť.[2]
7. Posúdenie splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogických a odborných zamestnancov;
Zavádza sa nové ustanovenie zákona, ktoré ustanovuje, že na účel posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogický a odborný zamestnanec je povinný (ak sa to vyžaduje) predložiť:
a) osvedčenie o úplnej kvalifikácii vydané oprávnenou vzdelávacou inštitúciou;
b) vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške;
c) doklad o absolvovaní ďalšieho vzdelávania v oblasti cudzích jazykov organizovaného vzdelávacou inštitúciou ďalšieho vzdelávania so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ktoré bolo uskutočnené na území Slovenskej republiky, a doklad o vykonaní záverečnej skúšky v tejto vzdelávacej inštitúcii ďalšieho vzdelávania z príslušného cudzieho jazyka najmenej na úrovni C1 podľa Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky;
d) doklad o vykonaní prvej atestácie alebo
e) doklad o dĺžke a popise pracovnej činnosti.
8. Bezúhonnosť pedagogického a odborného zamestnanca;
V zmysle novej právnej úpravy, za bezúhonného sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin. Došlo aj k vymedzeniu trestných činov (trestný čin obchodovania s ľuďmi, trestný čin vydierania, trestný čin znásilnenia, trestný čin sexuálneho násilia, trestný čin výroby detskej pornografie atď.), pri ktorých platí, že za bezúhonného sa nepovažuje ani ten, komu bolo odsúdenie za taký trestný čin zahladené alebo na ktorého sa hľadí, ako keby nebol za taký trestný čin odsúdený. Novela jednoznačne ustanovuje, že sa bezúhonnosť preukazuje odpisom z registra trestov nie starším ako 3 mesiace.
Novelou boli zavedené nové ustanovenia (§ 15a a § 15b), ktoré upravujú spôsob preukázania bezúhonnosti úspešného uchádzača o výkon pracovnej činnosti pedagogického alebo odborného zamestnanca, ako aj povinnosť pedagogického/odborného zamestnanca oznámiť zamestnávateľovi vznesenie obvinenia voči jeho osobe vo veci spáchania úmyselného trestného činu v lehote do 10 dní odo dňa doručenia uznesenia o vznesení obvinenia, pričom zamestnávateľ až do právoplatnosti rozhodnutia súdu môže pozastaviť výkon pracovnej činnosti takéhoto zamestnanca. Počas pozastavenia výkonu pracovnej činnosti patrí pedagogickému/odbornému zamestnancovi 50% funkčného platu, ktorý by mu patril, ak by mu nebol pozastavený výkon pracovnej činnosti, najmenej však vo výške minimálnej mzdy.
9. Vymedzenie činností majstra odbornej výchovy;
Bolo potrebné zosúladiť zákon s navrhovanými úpravami v zákone o odbornom vzdelávaní a príprave, podľa ktorých majster odbornej výchovy môže viesť aj praktické cvičenia ako súčasť praktického vyučovania v stredných odborných školách. Z tohto dôvodu došlo k vymedzeniu činností majstra odbornej výchovy nasledovne „majster odbornej výchovy pri uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu vedie odborný výcvik, odbornú prax alebo praktické cvičenie a zodpovedá za kvalitu priebehu a výsledky odborného výcviku, odbornej praxe alebo praktického cvičenia“.
10. Zaradenie zamestnancov do kariérového stupňa „pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou“ alebo „odborný zamestnanec s prvou atestáciou“;
Novela rozširuje možnosť zaradiť do kariérového stupňa „pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou“ alebo „odborný zamestnanec s prvou atestáciou“ aj tých zamestnancov, ktorí boli zaradení do kategórie učiteľ profesijného rozvoja a vykonali prvú atestáciu pre vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a pre kategóriu učiteľ, vychovávateľ, majster odbornej výchovy alebo špeciálny pedagóg alebo v niektorej z kategórií odborných zamestnancov, ako aj tých, ktorí vykonali rigoróznu skúšku a obhájili rigoróznu prácu v študijnom odbore, ktorý súvisí s výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórií alebo v podkategórií pedagogického zamestnanca, alebo s výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórií odborného zamestnanca alebo s obsahom aprobačných predmetov, ak ide o učiteľa.
11. Vymedzenie subjektov, ktoré môžu byť uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom začínajúceho pedagogického asistenta;
V zmysle tejto novej právnej úpravy, uvádzajúcim zamestnancom začínajúceho pedagogického asistenta môže byť:
a) pedagogický zamestnanec zaradený najmenej do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a do kategórie učiteľ, vychovávateľ alebo majster odbornej výchovy alebo
b) odborný zamestnanec zaradený najmenej do kariérového stupňa odborný zamestnanec s prvou atestáciou.
12. Rozšírenie okruhu pedagogických zamestnancov, od ktorých sa nevyžaduje ako podmienka výkonu špecializovaného činností absolvovanie špecializačného vzdelania;
Doteraz platilo, že na výkon špecializovanej činnosti nemuseli absolvovať špecializačné vzdelanie učitelia materskej školy a učitelia prvého stupňa základnej školy. Novela zákona rozšírila okruh subjektov, ktoré nemusia absolvovať špecializačné vzdelanie na výkon špecializovanej činnosti. Splnenie tejto podmienky sa nevyžaduje od:
a) učiteľa materskej školy;
b) učiteľa prvého stupňa základnej školy;
c) pedagogického zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii podľa § 36 ods. 1 písm. a), i) alebo písm. j) nepretržite najmenej desať rokov;
d )odborného zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii podľa § 36 ods. 2 písm. a) nepretržite najmenej desať rokov;
e) pedagogického zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci a odborného zamestnanca zariadenia sociálnej pomoci.
13. Činnosť vedúceho pedagogického/odborného zamestnanca;
Podľa novely, činnosť vedúceho pedagogického alebo odborného zamestnanca môže vykonávať ten, kto spĺňa podmienky získania profesijných kompetencií potrebných na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca. V zmysle doterajšej právnej úpravy činnosť vedúcich zamestnancov mohli vykonávať tí, ktorí spĺňali podmienky zaradenia do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a odborný zamestnanec s prvou atestáciou.
14. Zmeny pri prerokovaní plánu profesijného rozvoja;
Podľa doterajšej právnej úpravy plán profesijného rozvoja vydával riaditeľ, po prerokovaní so zriaďovateľom, zástupcami zamestnancov v pedagogickej rade, ak bola zriadená a plán profesijného rozvoja v zariadení sociálnej pomoci vydával riaditeľ zariadenia sociálnej pomoci. Nová právna úprava sprísňuje pravidlá v súvislosti s plánom profesijného rozvoja, keďže riaditeľ vydáva plán profesijného rozvoja po prerokovaní v pedagogickej rade, ak je zriadená, so súhlasom zástupcov zamestnancov a po schválení zriaďovateľom. Riaditeľ zariadenia sociálnej pomoci vydáva plán profesijného rozvoja po prerokovaní so zástupcami zamestnancov. Plán profesijného rozvoja treba vydať najmenej na jeden školský rok a najviac na 5 rokov. Za splnenia predpísaných podmienok, plán profesijného rozvoja je možné dopĺňať a meniť v súlade s aktuálnymi potrebami školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci.
15. Vzdelávanie pedagogických/odborných zamestnancov;
Novela vymedzuje formy akými je možné zabezpečiť vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov. Vzdelávanie týchto zamestnancov sa organizuje prezenčnou formou, dištančnou formou alebo kombinovanou formou, pričom za prezenčnú formu vzdelávania sa považuje aj vzdelávanie zabezpečené prostredníctvom priameho prenosu. Špecializačné, predatestačné a inovačné vzdelávanie sa môže organizovať aj formou odbornej stráže. Vzdelávanie pedagogických/odborných zamestnancov sa môže organizovať aj v inom jazyku ako v štátnom jazyku.
Ak ide o fyzickú osobu, ktorá nie je pedagogickým/odborným zamestnancom, ale spĺňa vyžadované predpoklady na výkon tejto činnosti, môže absolvovať:
- kvalifikačné vzdelávanie;
- funkčné vzdelávanie;
- špecializačné vzdelávanie;
- inovačné vzdelávanie.
16. Rozšírenie okruhu oprávnených poskytovateľov kvalifikačného vzdelávanie;
Poskytovateľom kvalifikačného vzdelávanie môže je:
a) vysoká škola, ktorá uskutočňuje študijný program, ktorým sa získava vzdelanie na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v príslušnej podkategórii pedagogického zamestnanca alebo v príslušnej kategórii odborného zamestnanca,
b) vysoká škola, ktorá uskutočňuje študijný program v študijnom odbore, ktorý obsahovo nadväzuje na niektorý z odborov vzdelávania,
c) organizácia zriadená ministerstvom školstva alebo
d) iná právnická osoba priamo poverená ministerstvom školstva na organizovanie kvalifikačného vzdelávania.
17. Funkčné vzdelávanie
Nosnými zmenami sú zmeny v rozsahu nevyhnutného základu vedomostí pred začiatkom výkonu činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca a rozširujúcich vedomostí, možnosť voľby rozširujúcich vedomostí a zmeny v ukončovaní funkčného vzdelávania. Zároveň sa umožňuje poskytovať funkčné vzdelávanie aj Ďalším subjektom.
18. Zaradenie začínajúcich pedagogických/odborných zamestnancov do adaptačného vzdelávania;
Začínajúceho pedagogického/odborného zamestnanca zaradí riaditeľ do adaptačného vzdelávania najneskôr do piatich dní od vzniku pracovného pomeru, bez ohľadu na splnenie kvalifikačných predpokladov začínajúceho pedagogického/odborného zamestnanca. Uvedené ustanovenie predstavuje školám jednoznačnú oporu pri zaradení do adaptačného vzdelávania každého začínajúceho pedagogického/odborného zamestnanca.
19. Ukončenie predatestačného vzdelávania záverečnou prezentáciou;
Podľa doterajšej právnej úpravy, predatestačné vzdelávanie sa ukončovalo obhajobou záverečnej prezentácie pred trojčlennou skúšobnou komisiou, ktorú vymenúval štatutárny orgán poskytovateľa. Novela zjednodušila ukončovanie predatestačného vzdelávania, ktorého účelom je získanie profesijných kompetencií, ktoré sú overované v procese atestácie. Po novom, predatestačné vzdelávanie sa ukončuje záverečnou prezentáciou pred odborným garantom a účastníkmi vzdelávania.
20. Školy s medzinárodným vzdelávacím programom a aktualizačné vzdelávanie;
Novela ustanovuje, že v školách, v ktorých školským vzdelávacím programom je medzinárodný program, sa za aktualizačné vzdelávanie považujú vzdelávacie aktivity zamerané na prehlbovanie, zdokonaľovanie, rozširovanie a rozvíjanie profesijných kompetencií poskytované príslušnou medzinárodnou organizáciou. Účelom aktualizačného programu teda môže byť aj získanie vedomostí z iných oblastí, ktoré sa priamo neviažu na činnosť školy alebo korešpondujú so zameraním školy, ktoré vytvára vysokú pridanú hodnotu vzdelaniu, získanému v príslušnej škole, a to aj na medzinárodnom meradle.
21. Financovanie profesijného rozvoja;
Cieľom bolo rozšíriť možnosť hradenia nákladov spojených so vzdelávaním v profesijnom rozvoji pedagogických/odborných zamestnancov tak, aby sa vytvoril systémový priestor pre:
- podporu vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na účel zvyšovania odbornosti výchovy a vzdelávania; toto sa docieli rozšírením možnosti finančne podporovať aj doplňujúce pedagogické štúdium z prostriedkov zamestnávateľa,
- finančnú podporu z verejných zdrojov vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov na účel zaistenia odbornosti výchovy a vzdelávania, profesionalizácie výkonu špecializovaných činností, profesionalizácie výkonu riadiacich činností, prenosu inovácií do výchovy a vzdelávania.
22. Dotácie;
Po novom, ministerstvo školstva môže poskytnúť dotáciu (po splnení zákonom stanovených podmienok) zameranú na podporu aktivít profesijného rozvoja pedagogického/odborného zamestnanca škôl, školských zariadení alebo zariadení sociálnej pomoci. Zoznam oblasti aktivít na poskytnutie dotácie má byť zverejnený na webovom sídle ministerstva.
23. Prechod potvrdenia o oprávnení na poskytovanie inovačného vzdelávania/na organizovanie atestácií na právneho nástupcu poskytovateľa;
Doteraz potvrdenie o oprávnení na poskytovanie inovačného vzdelávania bolo neprevoditeľné a neprechádzalo na právneho nástupcu poskytovateľa. V zmysle novely takéto potvrdenie prechádza na právneho nástupcu poskytovateľa, ak ministerstvo školstva udelí na prechod súhlas. Stále však zostáva zachovaná neprevoditeľnosť potvrdenia. To isté sa vzťahuje aj na potvrdenie o oprávnení na organizovanie atestácií.
24. Anonymné hodnotenie vedúceho pedagogického/odborného zamestnanca pedagogickými/odbornými zamestnancami školy alebo školského zariadenia;
Vedúceho pedagogického/odborného zamestnanca majú po novom hodnotiť aj pedagogickí/odborní zamestnanci anonymne formou dotazníka jedenkrát ročne, najneskôr do konca školského roka.
25. Školský podporný tím;
Novela umožňuje, aby riaditeľ materskej školy, základnej školy, strednej školy na účely inkluzívneho vzdelávania vytvoril školský podporný tím, ktorého úlohou je najmä:
a) koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania,
b) zabezpečiť vo výchove a vzdelávaní uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky,
c) spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania,
d) poskytovať poradenstvo deťom, žiakom a zákonným zástupcom a metodickú podporu pedagogickým zamestnancom,
e) podieľať sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.
Členom školského odborného tímu je školský špeciálny pedagóg a všetci odborní zamestnanci príslušnej školy, pričom členmi môžu byť aj iní pedagogickí zamestnanci.
Účinnosť od: 01.01.2022
Schválené znenie
Mgr. Helena Laposová
[1] Doterajšia právna úprava pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov upravená v ust. § 6 ods. 1 zákon:
a) priama výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorou sa uskutočňuje školský vzdelávací program, výchovný program alebo program vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „program vzdelávania“),
b) ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ktoré zamestnávateľ upraví v pracovnom poriadku,
c) poskytovanie výchovy podľa osobitného predpisu,
d) poradenstvo pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v organizácii zriadenej ministerstvom školstva, organizácii zriadenej iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov alebo v katolíckom pedagogickom a katechetickom centre a spolupráca so školami, školskými zariadeniami a zariadeniami sociálnej pomoci pri profesijnom rozvoji,
e) činnosti pri atestácii v atestačnej organizácii alebo
f) výkon špecializovaných činností alebo výkon riadiacich činností v škole alebo v školskom zariadení.
[2] a) poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania,
b) spätnú väzbu pedagogickým zamestnancom školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód a foriem výchovy a vzdelávania a digitálnych prostriedkov využívaných vo výchove a vzdelávaní,
c) vzdelávanie v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,
d) digitálny materiál k vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,
e) pravidelnú informovanosť o možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
f) poradenstvo v rámci digitálnych technológií,
g) administráciu online testovaní,
h) dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov.