Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Veľké zmeny v obchodných spoločnostiach a obchodnom registri v MPK

Dňa 11.01.2021 boli medzirezortnom pripomienkovom konaní (ďalej ako „MPK“) zverejnené Legislatívny zámer rekodifikácie práva obchodných spoločností (ďalej ako „Legislatívny zámer “) a Návrh opatrení k efektívnemu fungovaniu obchodného registra (ďalej ako „Návrh opatrenia“).

 

Právny stav k: 11.01.2021

1) Legislatívny zámer[1]

Ministerstvo spravodlivosti SR vypracovalo Legislatívny zámer, ktorý je potrebné vnímať ako základné vecné vymedzenie nosných prvkov a princípov rekodifikácie práva obchodných spoločností a družstiev v Slovenskej republike.

Účelom predloženého Legislatívneho zámeru je najmä (A až D):

A.   Zhodnotiť platnú právnu úpravu

Základným právno-politickým východiskom bude chápanie práva obchodných spoločností ako súčasti súkromného práva. To znamená, že kľúčové otázky práva obchodných spoločností (napr. založenie, kreácia korporačných dokumentov, kreovanie orgánov, úprava povinností a zodpovednosti členov orgánov, ochrana veriteľov), bude primárne riešená nástrojmi súkromného práva.

Zásadným problémom je taktiež prerastanie administratívnoprávnych a byrokratických zásahov do práva obchodných spoločností v reakcii na praktické problémy neriešené včas judikatórnou praxou (najmä problémy prevodov obchodných podielov a akcií na tzv. „biele kone“).

B.   Určiť ciele a ambície rekodifikácie práva obchodných spoločností vo svetle práva EÚ

Nový regulačný rámec korporačného práva by mal zohľadniť vývoj korporačných úprav v zahraničí a zmien ekonomického a spoločenského prostredia a podmienok pre fungovanie moderného korporačného práva. Rekodifikácia korporačného práva nemá byť samoúčelná. Jej cieľom nemá byť len odstránenie protichodností jednotlivých inštitútov práva obchodných spoločností, ale aj jeho zásadná reforma. Nová právna úprava by mala mať tri hlavné hybné momenty.

  1. Legislatívne reformy vybraných štátov kontinentálnej Európy ako inšpiratívny zdroj a súperenie v regulačnej súťaži

Ide predovšetkým o  zvýšenie flexibility právnej formy kapitálových obchodných spoločností, najmä súkromných či uzavretých foriem, ktoré sa nefinancujú na kapitálovom trhu, a ktoré nepodliehajú európskym pravidlám ochrany kapitálu obchodných spoločností.

Sleduje sa zjednodušenie procesu zakladania spoločností využívaním rôznych ustanovených vzorov a formulárov, ktorými sa znižujú administratívne bariéry pri ich zakladaní.

V neposlednom rade badať snahu o odkrytie ekonomickej štruktúry spoločníkov- identifikácia konečného užívateľa výhod skrytého za formálnou štruktúrou spoločníkov.

     2. Europeizácia práva obchodných spoločností

Zameriava sa najmä na reguláciu efektívneho výkonu primárnej a sekundárnej slobody usadiť sa a odstraňovanie s tým súvisiacich bariér voľného pohybu osôb, koordináciu „ochranných opatrení“, ktoré členské štáty vyžadujú na ochranu spoločníkov a tretích osôb (veriteľov) atď.

     3. Digitalizácia a elektronizácia procesov v korporačnom práve

Moderné korporačné právo ale aj korporačnú prax podstatne zasiahla aj elektronizácia, digitalizácia a automatizácia. Elektronizované sú postupne činnosti verejnej správy pri registrácii obchodných spoločností, vytvorenie účinného prepojenia medzi jednotlivými systémami registrácie (napr. obch. register, register partnerov verejného sektora), ako aj efektívnejšie prepojenie medzi zdrojovými a referenčnými registrami (obch. register, register fyzických/právnických osôb či register adries).

Podporuje sa možnosť výkonu práv spoločníkov na diaľku pri zvýšení právnej istoty pokiaľ ide o možnosti a podmienky výkonu práva spoločníkov na diaľku. Väčšina dokumentov dnešného sveta už necirkuluje v listinnej podobe, ale na informačných komunikačných prostriedkoch. Zároveň rastie význam online stretnutí či zasadnutí orgánov. Tomu by nemal brániť ani právny poriadok svojou rigídnosťou.

Od prísne regulovaného spôsobu získavania kapitálu (financovanie spoločnosti), ktorým sa tradične získavali prostriedky na fungovanie obchodných spoločností (kolektívne investovanie), sa odčleňuje financovanie spoločností prostredníctvom platforiem (crowdfunding a crowdinvestment), ktoré je zjednodušené a umožňuje aj veľmi laický prístup širokej masy investorov k financovaniu spoločnosti .

C.   Poskytnúť ucelený náhľad gestora rekodifikačných prác na základne princípy rekodifikácie práva obchodných spoločností a družstiev

Legislatívny zámer je zameraný na zásadné koncepčné otázky rekodifikácie práva obchodných spoločností.

To znamená, že otázky, v ktorých sa nepredpokladá zásadná zmena nie sú osobitne uvádzané. Cieľom je dosiahnuť zhodu na koncepčných otázkach práva obchodných spoločností, ktoré predstavujú zásadné zmeny oproti súčasnej právnej úprave tak, aby bolo možné pristúpiť k prácam na návrhu vecných riešení a paragrafového znenia.

D.   Predstaviť základný pozičný podklad pre široko participatívnu odbornú diskusiu

V informačnom systéme obchodného registra Corwin bolo k 15. decembru 2020 zapísaných 1104 verejných obchodných spoločnosti, 1440 komanditných spoločností, 297 512 spoločností s ručením obmedzeným, 7998 akciových spoločností, 258 jednoduchých spoločností na akcie a 2386 družstiev.

Nový právny predpis by mal podstatnejšie zasiahnuť do práva kapitálových obchodných spoločností, pri spoločnosti s ručením obmedzeným (ďalej ako „SRO“), ktorá je najrozšírenejšou právnou formou a akciovej spoločnosti, využívanej najmä pri kapitálovo náročnejšom podnikaní.

Navrhujú sa štyri právne formy obchodných spoločností:

  1. Verejná obchodná spoločnosť

Rekodifikácia sa zameria na regulačné a terminologické spresnenia novej všeobecnej úprave.

    2. Komanditná spoločnosť

Pre zatraktívnenie tejto právnej formy sa navrhuje, aby v závislosti od účelu jej založenia sa zakladatelia mohli rozhodnúť, či majetková účasť komanditistov bude inkorporovaná do cenného papiera.

    3. SRO a Akciová spoločnosť (ďalej ako „AS“)

V snahe vyhýbať sa duplicite právnej úpravy, pravidlá, ktoré budú spoločné pre všetky obchodné spoločnosti, resp. len pre niektoré z nich (ide predovšetkým o kapitálové spoločnosti), budú upravené spoločne. Zabezpečí to aj rovnakú interpretáciu identických právnych inštitútov a ich úpravy vo všetkých právnych formách obchodných spoločností, ktorých sa daný inštitút týka.

a)   Spoločná úprava spoločných práv spoločníka

Príkladom úpravy, ktorá môže byť vyňatá pred zátvorku jednotlivých právnych foriem obchodných spoločností sú práva spoločníkov a pravidlá pre ich výkon (napr. spresnenie pravidiel pre splnomocnenie na výkon hlasovacích práv spoločníkov na valnom zhromaždení).

Predpokladá sa osobitná právna úprava informačných povinností pre AS najmä verejné AS z dôvodu ochrany záujmov spoločnosti ako celku a funkčnosti kapitálového trhu.

b)   Spoločná úprava pravidiel rozhodovania orgánov spoločnosti

Právna úprava vzťahujúca sa na orgány spoločnosti všeobecne upraví pravidlá rozhodovania kolektívnych orgánov spoločnosti, vrátane rozhodovania per rollam a dištančného rozhodovania (rozhodovanie v rámci obchodného vedenia), konanie v mene obchodnej spoločnosti, spôsob konania kolektívneho orgánu, rozvinie pravidlá neplatnosti a ničotnosti uznesení valného zhromaždenia vrátane procesných pravidiel ich uplatňovania, ktoré budú lex specialis k všeobecnej právnej úprave v novom Občianskom zákonníku.

c)   Jednotná úprava ochrany majetku spoločnosti a regulácie transakcií so spriaznenými osobami

Spoločne pre kapitálové spoločnosti bude upravená tvorba a pravidlá ochrany/zachovania majetku kapitálových spoločností, ktoré sa budú týkať nie len základného imania a ich cieľom je, aby spoločníci/akcionári čerpali z majetkovej podstaty spoločnosti len podiely na zisku a aby toto pravidlo nebolo obchádzané. Na to budú slúžiť prepracované pravidlá inštitútu zákazu vrátenia vkladov.

d)   Právne postavenie členov orgánov

Právne postavenie členov orgánov kapitálových spoločností bude vychádzať z rekodifikovanej právnej úpravy právnických osôb v Občianskom zákonníku, ktorý bude upravovať povinnosť lojality a požadovanej starostlivosti člena orgánu pri výkone jeho pôsobnosti.

Právna úprava obchodných spoločností bude preto upravovať len špecifické pravidlá, na rozdiel od všeobecných právnických osôb. Nová právna úprava bude reflektovať skutočnosť, že podnikateľské rozhodovanie v sebe obsahuje určitú mieru rizika[2].

Pri podnikateľskom rozhodovaní pri dodržaní lojality a požadovanej starostlivosti zo strany člena štatutárneho orgánu tak bude absentovať protiprávnosť konania.

Konkrétnejšie informácie k zmenám v SRO

Cieľom novej právnej úpravy bude priblížiť právnu formu SRO moderným zahraničným trendom.

SRO bude kreovaná ako primárne kapitálová spoločnosť so základným imaním, ktorá zodpovedá za svoje záväzky celým svojim majetkom a ktorej spoločníci, ktorí si splnili svoje vkladové povinnosti, neručia za záväzky spoločnosti, pričom tak ako v súčasnosti bude ju môcť založiť a byť spoločníkom len jedna osoba.

Zvažuje sa zvoliť niektorý z modelov zníženia povinne vyžadovaného základného imania. Ochrana veriteľa má byť primárne zabezpečená reguláciou výplaty vlastných zdrojov spoločnosti a s tým spojeným zákazom vrátenia vkladu, reguláciou financovania spriaznenými osobami (pôžičky spoločníkov v kríze), efektívnou zodpovednosťou členov orgánov za spôsobenú škodu a všeobecnou reguláciou transakcií so spriaznenými osobami.

Rovnako trhové požiadavky a postupy v praxi, napr. požiadavky finančných inštitúcií financujúcich podnikateľskú činnosť, vedú k požiadavke vyššej kapitalizácie spoločnosti, ktorá tak nemusí byť uložená zákonom. Zahraničné právne poriadky nie len kontinentálnej Európy postupne upúšťajú od požiadavky na vysoké základné imanie spoločností s ručením obmedzeným a ich ekvivalentov.

SRO so základným imaním minimálne 5 000 Euro nebude musieť obligatórne vytvárať rezervný fond, môže ho vytvárať fakultatívne. Navrhuje sa možnosť zjednodušeného online založenia spoločnosti s využitím formulárov zakladateľských dokumentov s nižším poplatkom pri jej registrácii.

Zásadné zmeny sa navrhujú pre inštitút obchodného podielu, ktorý by mal reflektovať posilnenie kapitálových prvkov spoločnosti. Navrhuje sa upustiť od zásady jednotnosti obchodného podielu. Spoločník tak bude môcť mať viacero obchodných podielov, s ktorými bude môcť samostatne disponovať a samostatne ich zaťažiť.

Spoločnosť sa tiež bude môcť rozhodnúť, že obchodný podiel inkorporuje do právnej formy cenného papiera, pričom bude mať priestor upraviť práva spoločníka spojené s cenným papierom obdobne ako je to vsúčasnosti vjednoduchej spoločnosti na akcie.

Právna úprava v novom zákone o obchodných spoločnostiach nebude obsahovať detailnú úpravu (vecno-právneho) majetkového vzťahu spoločníka k obchodnému podielu, ale nadviaže na úpravu v Občianskom zákonníku.

Podrobnejšie bude upravená aj otázka viacerých oprávnených k obchodnému podielu, čo umožní okrem iného aj jednoduchšiu realizáciu dedičských konaní.

Podstatnejšie zmeny sa dotknú aj prevodu obchodného podielu. Na prevod obchodného podielu nebude potrebné samostatné pristúpenie k spoločenskej zmluve, spoločník ňou bude viazaný nadobudnutím obchodného podielu, čím sa má zvýrazniť kapitálový a korporačný prvok tejto formy obchodnej spoločnosti.

Vyjasnia sa účinky prevodu inter partes, erga omnes aúčinky voči spoločnosti. Pre účinnosť prevodu voči spoločnosti bude rozhodujúci zápis do zoznamu spoločníkov, ktorý budú musieť orgány spoločnosti realizovať a ktorý bude určujúci aj pre určenie okruhu spoločníkov voči spoločnosti.

Upravia sa nanovo možnosti obmedzenia prevoditeľnosti obchodného podielu s tým, že spoločnosť sa môže rozhodnúť, že nie všetky obchodné podiely budú mať obmedzenú prevoditeľnosť, resp. ich prevoditeľnosť nebude podliehať rovnakým pravidlám. Jasnejšie sa pritom vymedzia právne následky porušenia pravidiel pre obmedzenie prevoditeľnosti, resp. podmienok prevoditeľnosti. Zápisy prevodov obchodných podielov budú mať deklaratórnu povahu, ale zvýši sa význam zoznamu spoločníkov.

Konkrétnejšie informácie k zmenám v AS

Základnou myšlienkou rekodifikácie akciového práva je jednoznačnejšie rozdelenie medzi súkromnými a verejnými AS, pričom podstatná časť právnej úpravy verejných AS, ako aj iných prostriedkov využívaných na investovanie (AS, resp. investičný fond s premenlivým základným imaním) bude vtelená do predpisov práva kapitálového trhu.

Založenie AS bude reagovať na skutočnosť, že postupné založenie akciovej spoločnosti tak, ako je v súčasnosti upravené je neživotnou právnou úpravou. Pre vytváranie základného imania od širšieho okruhu osôb ako zakladateľov/akcionárov sa bude preferovať emitovanie akcií na kapitálovom trhu prostredníctvom obchodníkov s cennými papiermi v zmysle pravidiel osobitnej právnej úpravy a aj v tejto forme obchodnej spoločnosti sa zváži možnosť využitia crowdfundingu v súlade s predpismi európskeho práva.

Navrhuje sa zrušiť numerus clausus druhov akcií, t. j. v rozsahu, v ktorom to nie je v rozpore s podstatou pravidiel ochrany kapitálu AS (zákaz úrokových akcií), sa umožní AS určiť v stanovách vydávanie rôznych druhov akcií, s ktorými môžu byť spojené rôzne práva vymedzené stanovami obdobne ako v súčasnej právnej úprave jednoduchej spoločnosti na akcie. Druhy akcií a práva (obmedzenia) s nimi spojené budú podliehať publikačnej povinnosti, pričom sa zosúladia publikačné povinnosti v obchodnom registri a centrálnom depozitári cenných papierov.

Na rozdiel od súčasnej právnej úpravy umožní právna úprava aj rozhodovanie akcionárov per rollam, minimálne pre súkromné akciové spoločnosti.

Právna úprava umožní zakladateľom AS, či sa rozhodnú pre monistickú štruktúru, t.j. okrem valného zhromaždenia akciová spoločnosť bude vytvárať správnu radu spoločnosti alebo pre štruktúru s predstavenstvom a dozornou radou (ktorá bude vzhľadom na súčasnú úpravu atoho, aby existujúce AS nemuseli osobitne meniť stanovy).

Navrhuje sa, aby v prípade, ak si zakladatelia zvolia v stanovách možnosť vytvárať predstavenstvo ako štatutárny orgán a dozornú radu ako kontrolný orgán, aby postavenie dozornej rady bolo v zákone dispozitívne upravené podľa vzoru nemeckej právnej úpravy, s posilnenou kreačnou, kontrolnou a spolurozhodovacou pôsobnosťou voči predstavenstvu. Organizačná štruktúra akciovej spoločnosti, ale aj konkrétne rozhraničenie pôsobnosti dozornej rady a valného zhromaždenia, bude v rukách akcionárov spoločnosti.

MPK končí dňa 26.02.2021.

Sprievodná dokumentácia

 

2) Návrh opatrenia

Taktiež ako Legislatívny zámer, aj Návrh opatrenia vypracovalo Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, z dôvodu efektívnejšieho fungovania obchodného registra.

Vo fáze centralizovania agendy Obchodného registra je potrebné pokračovať v realizácii súčasných legislatívnych a technických opatrení, ktorých výsledkom by mala byť efektívna oprava neaktuálnych údajov zapísaných v Obchodnom registri a jednoznačnej identifikácii osôb v ňom zapísaných, ktoré zefektívnia proces tzv. čistenia Obchodného registra.

Návrh opatrenia prináša nasledovné legislatívne úpravy spočívajúce:

  1. v zmenách zapísaných údajov do obchodného registra,
  2. vo vytvorení nového informačného systému obchodného registra,
  3. v realizácii opatrení a úkonov zameraných na zosúladenie správnosti zapísaných údajov o zapisovaných subjektoch s hodnotami referenčných údajov z referenčných registrov,
  4. v systematickom preskúmavaní údajov o zapísaných subjektov za účelom zistenia, či tieto subjekty spĺňajú zákonom vyžadované podmienky ich zápisu v obchodnom registri.     

Návrh opatrenia obsahuje podnet na návrh zákona, ktorý vytvorí právny základ pre zavedenie nových procesov a opatrení, ktoré budú mať výrazný vplyv na efektívnejšie fungovanie obchodného registra. Malo by ísť napríklad o:

  1. zavedenie identifikátora zapísaného údaja/ uloženého dokumentu, ktorý umožní sledovať zmeny údajov a zlepšiť formálnu a materiálnu publicitu Obchodného registra.
  2. skvalitnenie identifikácie osôb vystupujúcich v určitom postavení pri osobách zapísaných v obchodnom registri, tak aby do obchodného registra neboli zapisované osoby, pri ktorých sú pochybnosti o ich existencii.

Požiadavka jednoznačnej identifikácie osôb sa nedotýka iba občanov Slovenskej republiky, ale má aj cezhraničný rozsah.[3]

S cieľom zrýchlenia procesov zverejňovania aktuálnych údajov sa navrhuje nastaviť nový informačný systém tak, aby tok návrhov bolo možné riadiť dynamicky a efektívne. Na zjednodušenie procesov pre začínajúcich podnikateľov by malo byť umožnené vyplniť zakladateľské dokumenty vo formulárovej podobe priamo pri zápise spoločnosti do Obchodného registra. Napokon sa ako potrebné opatrenie javí zapracovanie automatizovaných notifikácií a varovaní v prípade neplnenia zákonom stanovených povinností zapisovaného subjektu v neverejnej časti obchodného registra.

Pre užívateľa resp. verejnosť reformný zámer a projekt obchodného registra mal priniesť nasledovné služby:

  1. elektronický prístup ku všetkým údajom z obchodného registra, ktoré budú sprístupnené vo forme otvorených údajov a budú právne záväzné,
  2. ergonomické užívateľské prostredie obchodného registra, ktoré bude spĺňať princípy tzv. „users experience“,
  3. intuitívne vyhľadávanie v obchodnom registri s následným prehľadným výsledkom vyhľadávania,
  4. profil obchodnej spoločnosti bude obsahovať relevantné registrované informácie, logicky zoradené, históriu zmien, vrátane profilu zainteresovaných osôb, elektronickú podobu listín a informácie o prebiehajúcich súdnych konaniach voči obchodnej spoločnosti,
  5. pre záujemcov o sledovanie vybraných obchodných spoločností, napr. obchodných partnerov, bude možné nastaviť notifikácie o zmenách vo vybraných obchodných spoločnostiach (tzv. newsfilter o obchodných spoločnostiach),

Obchodný register bude dostupný vo vybraných jazykoch Európskej Únie.

V súvislosti s technickým zabezpečením presunu agendy na optimalizovaný počet registrových súdov bude nutné zabezpečiť materiálno-technické a personálne predpoklady na ich bezproblémový chod.                          

Zavedenie nového spôsobu registrácie a nových procesov a opatrení výrazne zvýši komfort zapisovaných subjektov pri začatí podnikania. Vytvorenie centralizovaného registrového súdu/súdov bude viesť k rýchlejšej a lepšej výmene informácii o danom subjekte na tomto súde a k následnému skvalitneniu celého procesu registrácie.

MPK končí dňa 15.02.2021

Sprievodná dokumentácia

Mgr. Vladimír Fujak

 

[1] Legislatívny zámer sa predkladá na podklade Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, ktorým si Vláda SR určila za cieľ vypracovať nový Občiansky zákonník a zákon o obchodných spoločnostiach.

[2] Preto explicitne upraví pre podnikateľské rozhodovanie (najmä štatutárneho orgánu) uplatňovanie pravidla podnikateľského uváženia (business judgment rule).

[3] V roku 2019 bola prijatá smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1151 z 20. júna 2019, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2017/1132, pokiaľ ide o používanie digitálnych nástrojov a postupov v rámci práva obchodných spoločností (Text s významom pre EHP), ktorá bude v transpozičnej lehote zapracovaná  do právneho poriadku Slovenskej republiky.

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov