Vyhláška o uznaných spôsoboch autorizácie
Dňa 13.04.2022 bola zverejnená predbežná informácia k návrhu vyhlášky Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR o uznaných spôsoboch autorizácie, ktorého cieľom je na základe splnomocňovacieho ustanovenia § 59 ods. 1 písm. m) zákona o e-Governmente ustanoviť uznaný spôsob autorizácie podľa § 23 ods. 2 tohto zákona.
V súčasnosti zákon o e-Governmente upravuje autorizáciu elektronických podaní a elektronických úradných dokumentov vydávaných pri výkone verejnej moci elektronicky. Pre orgán verejnej moci je spôsob autorizácie určený, pričom osoba iná ako orgán verejnej moci si môže zvoliť z viacerých dostupných spôsobov autorizácie, ak osobitný predpis neupravuje konkrétny spôsob autorizácie svojho elektronického podania.
V súlade s § 23 ods. 1 písm. a) zákona o e-Governmente môže osoba, ktorá nie je orgánom verejnej moci, v prípadoch, keď sa podanie podáva elektronicky a zákon o e-Governmente alebo osobitný predpis nevyžaduje iný spôsob autorizácie alebo ak je podľa osobitného predpisu náležitosťou podania vlastnoručný podpis, autorizovať elektronické podanie
- s použitím kvalifikovaného elektronického podpisu alebo kvalifikovanej elektronickej pečate,
- prostredníctvom na to určenej funkcie informačného systému prístupového miesta (tzv. podpisu klikom) alebo
- s použitím uznaného spôsobu autorizácie, ak to osobitný predpis nezakazuje.
Podľa § 23 ods. 2 zákona o e-Governmente uznaný spôsob autorizácie je taký spôsob autorizácie, ktorý zabezpečuje spoľahlivú identifikáciu osoby, ktorá autorizáciu vykonala, a spoľahlivé zachytenie obsahu právneho úkonu, ktorý autorizovala, ako aj zhodu medzi autorizovaným právnym úkonom a právnym úkonom, ktorý osoba autorizovala.
Vyhláškou sa navrhuje ustanoviť za uznaný spôsob autorizácie zdokonalený elektronický podpis založený na kvalifikovanom certifikáte, ktorý musí spĺňať požiadavky vyplývajúce z nariadenie eIDAS a prílohy I nariadenia eIDAS.
V zmysle vyhlášky bude mať občan k dispozícii ďalší autorizačný „prostriedok“ na účely autorizácie elektronického podania vyžadujúceho autorizáciu, ktorý nahrádza v elektronickom svete vlastnoručný podpis, ktorý nemusí byť úradne osvedčený podľa osobitného predpisu.
Kvalifikovaný certifikát pre zdokonalený elektronický podpis založený na kvalifikovanom certifikáte, ktorý je uložený na občianskom preukaze s čipom bude možné získať na diaľku, t. j. bez potreby výmeny platného dokladu.
Výhodou tohto riešenia je možnosť občana naďalej podávať elektronické podania autorizované spôsobom, ktorý nahrádza v elektronickom svete vlastnoručný podpis aj v prípade, keď napríklad dôjde k zneplatneniu kvalifikovaného certifikátu pre vyhotovenie kvalifikovaného elektronického podpisu uloženom na občianskom preukaze s čipom.
Predpokladaná účinnosť od: 01.10.2022
Pripomienkovanie do: 29.04.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Helena Laposová