Výkon práce z domu zamestnancami školy
Akým spôsobom je vhodné upraviť výkon práce z domu v škole?
Právny stav: 28.4.2020
Otázka:
Akým
spôsobom je vhodné upraviť výkon práce z domu v škole?
Odpoveď:
V nadväznosti na šírenie
nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID 19 a opatrenie Úradu verejného
zdravotníctva SR z 12.3.2020 č. OLP/2576/2020 platí zákaz prevádzky škôl
a školských zariadení. V súčasnosti tak najmä pedagogickí zamestnanci
škôl nemôžu vykonávať dohodnutý druh práce v dohodnutom mieste výkonu
práce tak ako bolo dojednané v pracovnej zmluve za bežných podmienok.
Zamestnanec preto buď
vykonávať prácu z domu[1]
(v súlade s § 250b Zákonníka práce a pracovným poriadkom) alebo ak
prácu vykonávať nemôže ani z domu, pôjde o prekážku v práci na strane
zamestnávateľa a zamestnanec tak bude mať nárok na náhradu mzdy.
Právny inštitút domáckej práce
a telepráce (ďalej len „Telepráca“)
je upravený v § 52 Zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v platnom
znení (ďalej len „Zákonník práce“). Telepráca je právny inštitút odlišný od
tzv. práce z domu alebo home
officu, ktorým je v zmysle § 52 ods. 5 : ...“práca, ktorú
zamestnanec vykonáva príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom
zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste
výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva podľa
pracovnej zmluvy, to umožňuje.“
Podmienky práce z domu môže
upravovať interný predpis zamestnávateľa, ktorým je pracovný poriadok alebo
interná smernica. Vzhľadom na osobitosti jednotlivých druhov prác
a špecifické podmienky ich výkonu odporúčame zamestnávateľovi zohľadniť
špecifiká výkonu práce z domu pre pedagogických a ostatných
zamestnancov školy.
Pracovný poriadok môže na čas
uzatvorenia škôl a školských zariadení upravovať pracovný čas
odlišne od „bežného“ režimu školského roka. Vo vnútornom predpise o práci
z domu (smernici) je vhodné upraviť
napríklad aj začiatok a koniec vykonávania práce z domu, formy a spôsoby online
vyučovania, časový úsek zasielania úloh žiakom alebo časový úsek pre
vybavovanie podnetov rodičov.
Zamestnávateľ môže podľa zmien
prijatých v Zákonníku práce s účinnosťou od 04.04.2020
nariadiť výkon práce z domu zamestnanca ak to druh práce umožňuje aj bez
súhlasu zamestnanca.
Vykonávanie práce z domu
počas mimoriadnej situácie je riadne vykonávanie práce rovnako ako
v mieste výkonu práce v zmysle pracovnej zmluvy. Za prácu vykonávanú
z domu prináleží zamestnancovi plat alebo mzda.
[1] V súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej
choroby COVID 19 boli s účinnosťou od 4.4. 2020 prijaté osobitné ustanovenia
Zákonníka práce, ktoré sa uplatňujú počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu
alebo výnimočného stavu a dva mesiace po ich odvolaní majú prednosť pred
ostatnými časťami Zákonníka práce. V zmysle predmetných ustanovení § 250b
Zákonníka práce je zamestnávateľ oprávnený nariadiť výkon práce z domácnosti
zamestnanca, ak to dohodnutý druh práce umožňuje, a zároveň zamestnanec má právo
na vykonávanie práce zo svojej domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje
a na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré neumožňujú
výkon práce z domácnosti (napr. objektívna potreba prítomnosti časti
zamestnancov priamo na pracovisku). Rozvrhnutie pracovného času je
zamestnávateľ povinný zamestnancovi oznámiť najmenej dva dni vopred, ak sa so
zamestnancom nedohodne na kratšej dobe a s platnosťou najmenej na týždeň.