Zabezpečenie odťahovania vozidiel v hlavnom meste
Dňa 01.04.2021 NRSR schválila novelu zákona č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave (ďalej ako „Novela“). Novelou sa do zákona o hlavnom meste SR vkladá nové ustanovenie o spolupráci Bratislavy a mestských častí.
Právny stav k: 01.04.2021
Hlavné mesto a jeho mestské časti budú na podľa Novely oprávňovať zmluvne spolupracovať za účelom zabezpečenia odtiahnutia vozidiel, resp. vytvoriť možnosť na tieto účely poveriť právnickú osobu, ktorú založilo hlavné mesto alebo niektorá z jeho mestských častí, resp. tieto subjekty alebo niektoré z nich spoločne.
Odtiahnutie vozidiel je vnímané ako výkon verejnej moci ako súčasť parkovacej politiky a služba vo verejnom záujme, a preto sa súkromným subjektom zamedzuje zúčastňovať sa na tejto činnosti prostredníctvom poverenej právnickej osoby, t.j. právnická osoba poverená odtiahnutím vozidiel na území Bratislavy bude musieť mať výlučne majetkovú účasť hlavného mesta alebo niektorej z jeho mestských častí, resp. výlučne týchto subjektov v určitom podiele.
Súčasný stav v Bratislave možno charakterizovať ako dočasné a čiastočné riešenie.[1]Podľa aktuálnej rozhodovacej praxe všeobecných súdov môže nariadiť odtiahnutie vozidiel na cestách III. a IV. triedy len ich správca, t.j. mestská časť a vykonať ho môže len mestská časť alebo osoba založená alebo zriadená mestskou časťou za účelom správy miestnych komunikácii.
To znamená, že každá mestská časť by mala mať k dispozícii odťahové vozidlo a vykonávať odtiahnutie vozidiel sama, resp. prostredníctvom svojej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie alebo obchodnej spoločnosti, v ktorej má 100% majetkovú účasť.
Novela nadobúda účinnosť 1. mája 2021.
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Činnosť odťahovej služby vykonáva Dopravný podnik Bratislava, a.s., a to z ciest I. a II. triedy v správe hlavného mesta. Nedoriešené sú cesty III. a IV. triedy v správe mestských častí Bratislavy, na ktorých odtiahnutie vozidla nemôže nariadiť hlavné mesto, resp. ním poverená mestská polícia, pretože nie je správcom komunikácie, a ani Dopravný podnik Bratislava, a.s. ho nemôže vykonať, lebo nie je subjektom zriadeným alebo založeným mestskou časťou Bratislavy.