Zaradenie novej povinnej osoby
Dňa 08.11.2022 NRSR schválila zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
Cieľom zákona je zaviesť novú úpravu vyplývajúcu z aplikačnej praxe, kde by sa odstránili viaceré funkčné nedostatky a rozšíriť informačnú povinnosť o nové subjekty. Precizujú sa niektoré kľúčové definície pojmov, s ktorými zákon pracuje a takisto sa upravujú aj niektoré procesné aspekty sprístupňovania informácií pre ľahšiu a efektívnejšiu dostupnosť informácií.
Zákonom sa:
- mení definícia povinnej osoby podľa § 2 ods. 3 – zavádza sa úplne nová definícia povinnej osoby podľa § 2 ods. 3, ktorá mení svoj charakter zo statickej (definičný znak vzniku/založenia) na dynamickú (povaha podľa jednotlivých kritérií vymedzených v písmenách a) až b)) - podľa tejto právnej úpravy sem patria všetky právnické osoby, pre ktoré je typická aspoň väčšinová priama či nepriama účasť povinných osôb podľa odsekov 1 a 2 a súčasne kontrola zo strany týchto povinných osôb alebo navrhovanie/ustanovenie väčšiny členov riadiaceho alebo kontrolného orgánu týmito povinnými osobami,
- medzi povinné osoby zaraďuje zdravotné poisťovne,
- ustanovuje, že právo na prístup k informáciám sa nevzťahuje na informácie, ktoré nie sú k dispozícii, najmä na vytváranie výkladových stanovísk, rozborov, analýz, referátov, odborných stanovísk, politických stanovísk, prognóz a výkladov právnych predpisov a na vytváranie názorov,
- ustanovuje, že povinná osoba podľa § 2 ods. 3 sprístupní iba informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom obce, o životnom prostredí,3a) o úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy. Toto obmedzenie povinnosti sprístupňovať informácie sa nevzťahuje na povinné osoby podľa § 2 ods. 3, v ktorých majú povinné osoby podľa § 2 ods. 1 a 2 samostatne alebo spoločne výlučnú priamu alebo nepriamu účasť,
- ustanovuje, že ak to technické podmienky povinnej osoby umožňujú, povinná osoba zabezpečuje zverejňovanie a sprístupňovanie informácií aj ako otvorené údaje vo formáte umožňujúcom automatizované spracovanie. Osoba, ktorá získala zverejnené alebo sprístupnené informácie v súlade s týmto zákonom, je oprávnená ich ďalej šíriť. Ak sa informácie získané sprístupnením alebo zverejnením podľa tohto zákona ďalej šíria v pôvodnom obsahu, šíriteľa nemožno postihnúť alebo voči nemu uplatňovať nároky; to neplatí, ak žiadateľ šíri a) informácie, ktoré sa dotýkajú osobnosti a súkromia fyzickej osoby, písomnosti osobnej povahy, podobizne, obrazové snímky, obrazové záznamy a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby alebo jej prejavov osobnej povahy, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou s predchádzajúcim písomným súhlasom dotknutej osoby sprístupniť tieto informácie žiadateľovi, b) osobné údaje, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou s predchádzajúcim písomným súhlasom dotknutej osoby sprístupniť osobné údaje žiadateľovi, c) informácie, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou podľa § 11 ods. 1 písm. a) alebo so súhlasom osoby podľa § 11 ods. 1 písm. c),
- precizuje, že informáciou je akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme zaznamenaný na akomkoľvek hmotnom nosiči, najmä obsah písomného záznamu v listinnej podobe, obsah písomného záznamu uloženého v elektronickej podobe alebo obsah záznamu v zvukovej, obrazovej alebo audiovizuálnej podobe,
- ustanovuje, že povinne zverejňovaná zmluva sa zverejňuje nepretržite počas existencie záväzku vzniknutého z povinne zverejňovanej zmluvy, najmenej však počas desiatich rokov od nadobudnutia účinnosti podľa zákona,
- ustanovuje k ďalším obmedzeniam prístupu k informáciám, že vykonávanie kontroly, dohľadu alebo dozoru orgánom verejnej moci podľa osobitných predpisov nemôže byť dôvodom na nesprístupnenie informácie, ktorá vznikla pred začatím kontroly, dohľadu alebo dozoru, ak jej sprístupnenie nezakazujú osobitné predpisy,
- zavádza osobitný dôvod nesprístupnenia informácie, ktorého sa môže dovolávať len povinná osoba podľa § 2 ods. 3 zákona. Ustanovuje sa, že povinné osoby podľa § 2 ods. 3 zákona pôsobiace na poli hospodárskej súťaže majú možnosť obmedziť sprístupnenie informácií alebo informácie nesprístupniť vôbec, za účelom ochrany svojho postavenia na trhu a zachovania svojej konkurencieschopnosti - kumulatívne musia byť naplnené tieto predpoklady:
1) sprístupnenie informácie by mohlo spôsobiť ujmu v hospodárskej súťaži, 2) táto ujma by mohla byť spôsobená povinnej osobe podľa § 2 ods. 3 zákona, 3) záujem povinnej osoby podľa § 2 ods. 3 zákona na obmedzení sprístupnenia informácie alebo jej nesprístupnení musí mať prevahu nad právom verejnosti na prístup k nej, čo musí byť zo strany povinnej osoby vždy presvedčivo a rozumne odôvodnené. Toto obmedzenie sa neuplatní, ak žiadateľ požaduje od povinnej osoby podľa § 2 ods. 3 informácie, ktoré sa týkajú používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu iným ako majetkom povinnej osoby podľa § 2 ods. 3, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie. Zároveň sa upravuje vzťah zákona o ochrane hospodárskej súťaže a zákona o slobodnom prístupe k informáciám v súvislosti s povinnosťou povinných osôb podľa § 2 ods. 3 sprístupňovať informácie, - explicitne uvádza, že povinná osoba nemôže odmietnuť sprístupniť informáciu argumentom, že zmluva nepodlieha režimu povinného zverejňovania podľa tohto zákona,
- pri vybavení žiadosti a vydaní rozhodnutia uvádza, že ak povinná osoba podľa § 2 ods. 3 žiadosti hoci len sčasti nevyhovie, je povinná do ôsmich pracovných dní odo dňa podania žiadosti podať povinnej osobe podľa § 2 ods. 1 a 2, ktorá v nej má samostatne alebo spoločne aspoň väčšinovú priamu alebo nepriamu účasť, ktorá ju kontroluje alebo ktorá priamo alebo nepriamo navrhuje alebo ustanovuje viac ako polovicu členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu, alebo osobe, s ktorou uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia podľa odseku 2 spolu so žiadosťou a spisovým materiálom. Ak je povinnou osobou podľa predchádzajúcej vety zdravotná poisťovňa a ak žiadosti hoci len sčasti nevyhovie, je povinná podať vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia spolu so žiadosťou a spisovým
materiálom v lehote podľa predchádzajúcej vety Ministerstvu zdravotníctva Slovenskej republiky - Ak nie je možné určiť, ktorej osobe sa má vecne odôvodnený podnet na vydanie rozhodnutia spolu so žiadosťou a spisovým materiálom podľa odseku 4 podať, osobu určí
štatutárny orgán povinnej osoby podľa § 2 ods. 3. Ak povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a 2 alebo osoba, s ktorou povinná osoba podľa § 2 ods. 3 uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, do štrnástich pracovných dní odo dňa podania žiadosti nerozhodla o nesprístupnení požadovaných informácií, ani požadované informácie žiadateľovi neposkytla, vráti bezodkladne povinnej osobe podľa § 2 ods. 3 žiadosť a spisový materiál na nové vybavenie, pričom uvedie svoj právny názor a o vrátení bezodkladne upovedomí žiadateľa. Povinná osoba podľa § 2 ods. 3 je právnym názorom povinnej osoby podľa § 2 ods. 1 a 2 alebo osoby, s ktorou uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, viazaná. Lehota na nové prejednanie a vybavenie žiadosti začína plynúť odo dňa nasledujúceho po vrátení žiadosti a spisového materiálu povinnej osobe podľa § 2 ods. 3, - ustanovuje sa, že odvolací orgán má povinnosť upovedomiť žiadateľa (odvolateľa) o dátume, kedy mu bolo od povinnej osoby postúpené žiadateľovo odvolanie, za účelom lepšieho počítania lehôt v prospech žiadateľa. Ten totiž nemá možnosť odsledovať si lehotu na rozhodnutie podľa odseku 3,
- precizuje procesný postup pri vyhovení odvolaniu, kedy sa zefektívňuje sprístupnenie informácie, ak odvolací orgán informáciu má k dispozícií, nemusí zbytočne vracať vec „prvostupňovému orgánu“. Zároveň sa pre výkladovú jasnosť stanovuje postup v prípade ak odvolací orgán rozhodnutie povinnej osoby zruší, teda prípad kedy nemá požadovanú informáciu k dispozícií a opätovne musí rozhodnúť povinná osoba,
- v prechodných ustanoveniach k úpravám účinným od 1. januára 2023 sa uvádza, že ustanovenie § 5a ods. 14 v znení účinnom od 1. januára 2023 sa vzťahuje aj na povinne zverejňované zmluvy zverejnené do 31. decembra 2022.
Účinnosť od: 01.01.2023
Schválené znenie
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Adam Mikuš