Zmena zákona o slobodnom prístupe k informáciám
Dňa 09.09.2022 bol v MPK zverejnený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám.
Obsahové zameranie návrhu zákona možno vymedziť nasledovne:
1. nové vymedzenie povinnej osoby:
Definícia povinnej osoby podľa §2 ods. 1 aktuálneho znenia zákona rozlišuje dve povinné osoby v jednej vete. Zámerom predkladateľa je jednoznačné odlíšenie uvedeného vymedzenia, a to prostredníctvom dvoch samostatných viet. Precizuje sa znenie § 2 ods. 2 tak, aby z neho bolo zrejmé, že komory zriaďované zákonom nie sú povinnými osobami podľa § 2 ods. 2, ale sú povinné osoby „len“ podľa § 2 ods. 1 druhá veta. Zavádza sa úplne nová definícia povinnej osoby podľa § 2 ods. 3, ktorá mení svoj charakter zo statickej (definičný znak vzniku/založenia) na dynamickú [povaha podľa jednotlivých kritérií vymedzených v písmenách a) a b)]. Zákonodarca zavádza výnimku zo sprístupňovacieho režimu týchto povinných osôb v novom ustanovení § 11a – obmedzenie prístupu k informáciám pri ochrane pred ujmou v hospodárskej súťaži. Úmyslom predkladateľa pri vytvorení uvedeného konceptu je, aby povinná osoba podľa § 2 ods. 3 nezostala pasívna pri podaní žiadosti, ale aby sa procesne so žiadosťou vysporiadala. Súčasne sa z definície vypúšťajú zdravotné poisťovne.
2. precizovanie vecného záberu zákona vrátane definovania pojmu „informácia“:
Návrh zákona vymedzuje iným vetným konštruktom to čo už dnes platí, a to, že prístup k informáciám sa nevzťahuje na informácie, ktoré nie sú k dispozícií. Tento vetný konštrukt je zmenený z dôvodu, že v zákone sa má následne príkladom uviesť, na ktoré informácie sa zákon nevzťahuje.
Zmena obsahuje skutočnosť, že informácia musí byť zaznamená na akomkoľvek hmotnom nosiči. Informácia, ktorá bola v rámci povinnej osoby vyslovená alebo „len myslená“, nespadá pod vecnú pôsobnosť zákona. Text návrhu príkladmo vypočítava podoby, v ktorej môže byť informácia zaznamenaná.
3. potvrdenie slobodného šírenia informácií získaných na základe zákona o slobode informácií:
Návrh je akýmsi imunitným ustanovením, ktoré zbavuje žiadateľa akejkoľvek zodpovednosti (napr. občianskoprávnej v prípade ochrany osobnosti, priestupkovej v prípade ochrany osobných údajov a pod.). Predpokladom imunitnej ochrany je, že informácie šíri v pôvodnom obsahu, t.j. tak, ako ich dostal od povinnej osoby. V písmenách a) až c) sa budú navrhovať výnimky z tohto tzv. imunitného ustanovenia.
4. explicitné vymedzenie povinnosti územnej samosprávy zverejňovať informácie:
V §5 ods. 9 až 12 zákonodarca zvolil nové a jasné vymedzenie povinne zverejňovaným informácií obcou a vyšším územným celkom.
5. zavedenie povinného zverejňovania informácií o uchádzačoch o verejné funkcie, ako aj o samotných verejných funkcionároch:
Rozširuje sa okruh povinne zverejňovaných informácií o informácie o osobe, ktorá je verejným funkcionárom alebo sa o túto funkciu uchádza v zmysle ústavného zákona o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov s výnimkou tých funkcionárov, pri ktorých z dôvodu ich priamej voľby občanmi neexistuje potreba zverejňovať ich údaje.
6. potvrdenie povinnosti zverejňovať všetky dodatky k povinne zverejňovaným zmluvám, ako aj zrušenie výnimky pre nesprístupňovanie ich príloh a predĺženie lehoty povinného zverejnenia zmlúv:
Potvrdzuje sa, že prílohy povinne zverejňovaných zmlúv je potrebné vnímať ako integrálnu súčasť zmluvy, rovnako ako jej dodatky.
7. precizovanie úpravy zverejňovania objednávok a faktúr:
Navrhuje sa, aby sa povinné zverejňovanie zmlúv netýkalo ani zmlúv o ubytovaní v azylovom zariadení alebo integračnom stredisku vzhľadom na zvýšenú ochranu tam ubytovaných osôb. Rozširuje sa okruh zverejňovaných údajov o údaje o faktúrach vystavených povinnou osobou. Ide o situáciu, kedy povinná osoba tovary, služby alebo práce neprijíma ale ich poskytuje (napr. dá do prenájmu priestory).
8. nové nastavenie vybavenia žiadosti o informácie odkazom na zverejnenú informáciu:
Predĺženie zákonnej lehoty sa navrhuje okrem toho sa do zákona dopĺňa povinnosť pri odkazovaní na zverejnenú informáciu poskytnúť presnú URL adresu umiestnenia zverejnenej informácie na príslušnej webovej stránke. Súčasne dochádza k vypusteniu doterajšieho odseku 2 z §7 umožňujúceho neuplatňovať odkazovanie na zverejnenú informáciu.
9. prehodnotenie a rozšírenie úpravy ďalšieho obmedzenia prístupu k informáciám (kontrola, duševné vlastníctvo, citlivé informácie):
10. S informáciami sprístupnenými na základe §9 ods. 3 stanovuje, že informácie podľa tohto odseku možno zverejňovať a šíriť bez súhlasu dotknutej osoby.
11. predĺženie niektorých lehôt na strane povinnej osoby pri zachovaní pôvodnej lehoty na vybavenie žiadosti o informácie:
Predĺženie zákonnej lehoty sa navrhuje pre nepredvídateľné prípady alebo možný núdzový stav aby mohli statne organy pracovať v medziach zákona.
12. precizovanie postupu pri rozhodovaní o žiadosti o informácie v prvom stupni a v rámci opravného konania, rozšírenie administratívnoprávnej zodpovednosti na úseku slobodného prístupu k informáciám:§19 ods. 4 výslovne ustanovuje, že na účely infozákona sú v prvom stupni správnym orgánom aj poverený zamestnanec obecného úradu a úrad samosprávneho kraja. Doteraz im zákon túto právomoc nezakotvoval a preto existovali nejasnosti, či aj vzhľadom na podmienečnú formuláciu „Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor).“ Zákon navyše úplne opomínal právnu úpravu prvostupňového a odvolacieho orgánu v prípade samosprávnych krajov (odsek 5).
Osobitne vo vzťahu ku samospráve upozorňujeme na dôležité ustanovenia z návrhu zákona:
§ 11 ods. 4: Týmto ustanovením sa napĺňa záväzok vlády z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky:
„Vláda SR zavedie zverejňovanie štúdií a analytických materiálov vyhotovených za verejné zdroje v maximálne možnej miere s prihliadnutím na oprávnené záujmy štátu a iných verejných subjektov.“
Predkladateľ v rámci legislatívneho procesu LP/2021/727 pôvodne navrhoval výslovne prelamovanie ochrany práva duševného vlastníctva v prípade štúdií a analytických materiálov. Toto riešenie bolo v rámci pripomienkového konania odmietnuté jednak z dôvodu jeho prílišnej invazívnej povahy, ako aj možné nesúladu s právom Európskej únie.
Po diskusiách, ktoré predkladateľ vykonal na danú tému sa navrhuje nové riešenie, ktoré akcentuje požiadavku na zmenu licenčnej politiky verejného sektora pri obstarávaní štúdií a analytických materiálov za verejné zdroje. Podstata riešenia smeruje k tomu, aby si povinná osoba zabezpečila súhlas so sprístupnením týchto informácií v rámci zmluvy, ktorú uzatvára na účely obstarania štúdie či analýzy.
§19 ods. 4: výslovne ustanovuje, že na účely infozákona sú v prvom stupni správnym orgánom aj poverený zamestnanec obecného úradu a úrad samosprávneho kraja. Doteraz im zákon túto právomoc nezakotvoval, a preto existovali nejasnosti, či aj vzhľadom na podmienečnú formuláciu „Ak ide o rozhodnutie obecného úradu, o odvolaní rozhoduje starosta obce (primátor).“ Zákon navyše úplne opomínal právnu úpravu prvostupňového a odvolacieho orgánu v prípade samosprávnych krajov (odsek 5).
Dátum navrhovanej účinnosti: 01.01.2023
Sprievodná dokumentácia tu
Dátum konca MPK: 30.09.2022
Mgr. Adam Mikuš