Ako správne vypočítať poplatok za odpad?

Prinášame článok ako správne vypočítať a stanoviť poplatok za odpad.


Viac v článku:
Ako určiť správny poplatok za komunálny odpad

17.06.2025
ntb
Prinášame pre vás možnosť naučiť sa pracovať s portálom isamosprava.sk.
Ukážeme vám jeho hlavné možnosti...
book
Pripravili sme prehľadný manál pre kandidátov na funkciu poslanca a predsedu VÚC v komunálnych...
book
Pripravili sme prehľadný manuál pre kandidátov na funkciu poslanca obce, mesta a mestskej časti v...

Zmena zákona o sociálnom poistení k 13. a 14. platu

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z .z. o sociálnom poistení v platnom znení (ďalej ako „návrh zákona“). Návrhom zákona sa reaguje na daňové a odvodové zvýhodnenia mzdy vyplácanej pri príležitosti letných dovoleniek a pri príležitostí vianočných sviatkov, tzv. 13 a 14 plat. 

 

V medzirezortnom pripomienkovom konaní sa nachádza návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z .z. o sociálnom poistení v platnom znení (ďalej ako „návrh zákona“). Návrhom zákona sa reaguje na daňové a odvodové zvýhodnenia mzdy vyplácanej pri príležitosti letných dovoleniek a pri príležitostí vianočných sviatkov, tzv. 13 a 14 plat. V súčasnosti je možné daňovo a odvodovo zvýhodniť vyplatené peňažné plnenie najviac vo výške 500 Eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov.

Spolu so schválením ustanovení 13. a 14. teho platu malo byť zavedené ročné zúčtovanie v sociálnom poistení od 1. januára 2019. Nakoľko ide o vzájomne sa podmieňujúce právne úpravy, v dôsledku posunu zavedenia ročného zúčtovania v legislatívnom procese až na 1. január 2022, vznikol v aplikačnej praxi problém z dôvodu, že bez ročného zúčtovania je nemožné sa vysporiadať s určením vymeriavacieho základu zamestnanca na platenie poistného na sociálne poistenie, ak má zamestnanec poskytnutý 13. alebo 14. plat vyšší ako 500 eur v úhrne od všetkých zamestnávateľov.

V nadväznosti na uvedené sa na obdobie pred začatím vykonávania ročného zúčtovania v sociálnom poistení, t.j. pred 1. januárom 2022, navrhuje upraviť určenie vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie tak, aby v roku 2019 až 2021 zamestnanec, ani zamestnávateľ neplatili poistné na sociálne poistenie zo sumy do 500 eur 14. platu a v roku 2021 ani zo sumy do 500 eur 13. platu poskytnutého od každého zamestnávateľa. Na prechodné obdobie, t. j. do zavedenia ročného zúčtovania ide o zníženie vymeriavacieho základu na platenie poistného na sociálne poistenie zo sumy do 500 eur 13. a 14. platu od každého zamestnávateľa. Navrhovaná účinnosť je 1. júla 2019.

Súčasťou návrhu zákona sú aj opatrenia smerujúce k odstráneniu administratívnej záťaže medzi Sociálnou poisťovňou, poistencami a posudkovými lekármi. Po novom by poistenec o dávku v nezamestnanosti nemusel žiadať na Sociálnej poisťovni, ale priamo na úrade práce sociálnych vecí a rodiny, ktorý navštívi v súvislosti so zaradením do evidencie uchádzačov o zamestnanie.

Rovnako sa navrhuje upustiť od povinnej osobnej prítomnosti poistenca na hodnotení jeho zdravotného stavu posudkovým lekárom Sociálnej poisťovne ako aj obligatórnej kontroly posudkového lekára každé 4 týždne trvania dočasnej pracovnej neschopnosti za účelom posúdenia spôsobilosti na prácu poistenca. Ak poistenec bude mať záujem byť osobne prítomný pri hodnotení jeho zdravotného stavu, požiadavke bude v zmysle návrhu zákona vyhovené.

Účinnosť sa navrhuje od 1. júla 2020.

Návrh zákona je možné pripomienkovať do 11. 6. 2019.

Dôvodová správa je dostupná TU

Spracovala Mgr. Miroslava Kušníriková dňa 4. 6. 2019

Žiadosť o licenciu na mieru

Oboznámil som sa so spracúvaním osobných údajov