Zmeny k registru trestov a oznamovacia povinnosť obcí
Dňa 18.11.2021 bol v MPK zverejnený zákon o registri trestov. Cieľom zákona je minimalizovať okruh subjektov a účelov pre poskytovanie odpisu registra trestov.
V zmysle platnej právnej úpravy je poskytovanie odpisov registra trestov časovo, personálne aj ekonomicky náročné, a zároveň dochádza k problémom pri kvalifikácii trestných činov vo vzťahu k posudzovanému úseku verejnej správy.
Výsledkom zverejnenej právnej úpravy je zjednodušenie postupu orgánov verejnej správy pri posudzovaní splnenia podmienok bezúhonnosti, a to nie len vďaka zúženiu okruhu subjektov, ktoré budú oprávnené požadovať odpis registra trestov[1], ale aj zúžením okruhu právnych predpisov, na základe ktorých je možné odpis registra trestov na preukázanie bezúhonnosti vyžadovať
V čl. I sa upravuje konanie na úseku registra trestov (§1 až §33). V nasledujúcich novelizačných článkoch sa menia a dopĺňajú súvisiace zákony. Zákon je rozdelený do šiestich častí:
1. Základné ustanovenia
2. Podklad evidencie
3. Verejné listiny
- Prvý diel: Výpisy z registra trestov
- Druhý diel: Odpisy z registra trestov
- Tretí diel: Oprávnené orgány
4. Biometria a štátny príslušník tretej krajiny
5. Výmena informácii medzi členskými štátmi EÚ
6. Záverečné ustanovenia.
Odpis z registra trestov sa bude vydávať aj regionálnemu úradu školskej správy na účely preukázania bezúhonnosti úspešného uchádzača o výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo pracovnej činnosti odborného zamestnanca.
S poukazom na § 9 bude obec, ktorá vedie matriku, povinná registru trestov oznámiť každú zmenu mena, priezviska, pohlavia alebo rodného čísla fyzickej osoby staršej ako 14 rokov, ako aj úmrtie fyzickej osoby staršej ako 14 rokov. Ak sa taká osoba v registri trestov nenachádza, oznámenie sa vyradí. Ustanovenie tejto povinnosti obciam je opodstatnené konštitutívnym účinkom zápisu zmeny mena alebo priezviska do matriky.
MPK do: 08.12.2021
Predpokladaná účinnosť: 01.03.2022
Sprievodná dokumentácia
Mgr. Vladimír Fujak
[1] Predovšetkým s poukazom na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 15/06-95, ktorý poukazuje na nedôvodnosť široko nastaveného rozsahu preukazovania miery bezúhonnosti.