Zmeny k volebnej kampani od 1.1.2021 schválené v NR SR
Dňa 22.09.2020 schválila NRSR zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Právny stav k: 25.09.2020
Dňa 22.09.2020 schválila NRSR zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej ako „Novela“).
Novela zákona umožní vysielanie politickej reklamy aj počas volebnej kampane volieb do orgánov územnej samosprávy na rovnakých princípoch, ako je to v súčasnosti umožnené v prípade volieb do Národnej rady Slovenskej republiky, Európskeho parlamentu, či pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky. Taktiež sa doplnila do zákona absentujúca právna úprava zaraďovania diskusných relácií do vysielania.
Novela prinesie so sebou zvýšenie informovanosti najmä vo vzťahu k voličom v menších obciach a mestách, ktorí majú len veľmi obmedzenú možnosť dozvedieť sa niečo viac o kandidátoch na primátorov a starostov, resp. na poslancov a sú odkázaní takmer výlučne na tlačené propagačné materiály a na predvolebné podujatia.
Novela zákona dopĺňa doteraz absentujúcu právnu úpravu o zaraďovaní diskusných programov pri voľbách do orgánov územnej samosprávy a to analogicky k voľbám do Národnej rady Slovenskej republiky, Európskeho parlamentu, a pri voľbe prezidenta Slovenskej republiky, čím dôjde v tomto smere k zjednoteniu právnej úpravy.
Sprievodná dokumentácia k Novele je k dispozícii TU.
Novela zákona nadobúda účinnosť 1. januára 2021.
Konkrétne zmeny, ktoré so sebou priniesla Novela zákona sú nasledovné:
a) Komplexná úprava vysielania počas volebnej kampane
Do zákona sa vložilo sa nové ustanovenie a to konkrétne § 11a s komplexnou úpravou vysielania počas volebnej kampane pre voľby do orgánov územnej samosprávy vrátane vysielania politickej reklamy.
Právna úprava vysielania počas volebnej kampane pri voľbách do orgánov územnej samosprávy je v súčasnosti obsiahnutá v § 13, avšak obsahuje iba čiastkovú úpravu (diskusné programy). Táto úprava je zaradená za § 12, ktorý je spoločným ustanovením pre vysielanie politickej reklamy. V súvislosti s vložením § 11a sa vypustilo ustanovenie § 13.
RTVS a iný vysielateľ s licenciou môžu vyhradiť spolu najviac dvadsať hodín vysielacieho času na vysielanie politickej reklamy kandidátov kandidujúcich v komunálnych voľbách. Pomerne veľký časový rozsah hodín je navrhnutý z dôvodu, že v komunálnych voľbách kandiduje vzhľadom na veľký počet obcí a miest aj veľký počet kandidátov.
b)Objednávka na vysielací čas
Nárok na vysielací čas sa uplatní najneskôr 42 dní predo dňom konania volieb formou objednávky, pričom vysielateľ má podľa predloženého návrhu 14 dní na to, aby objednávky zosumarizoval a stanovil vysielací program tak, aby žiadateľ nebol znevýhodnený.
c) Rozšírená politická reklama
Umožňuje sa vysielateľom, aby nad rámec vysielania politickej reklamy kandidátov na predsedov samosprávnych krajov, primátorov a starostov mohli vysielať politickú reklamu kandidátov na poslancov zastupiteľstiev.
Uvedené sa však nevzťahuje na kandidáta na funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, na kandidáta na funkciu poslanca mestského zastupiteľstva, na kandidáta na funkciu poslanca obecného zastupiteľstva alebo na kandidáta na funkciu poslanca miestneho zastupiteľstva, ktorý je zároveň kandidátom na funkciu predsedu samosprávneho kraja, primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti.
d) Informačná povinnosť vysielateľa
Ak vysielateľ s licenciou zaradí do vysielania počas volebnej kampane aj diskusné programy, je povinný predložiť Rade pre vysielanie a retransmisiu projekt programu, a to 30 dní pred začiatkom vysielania. Zároveň sa stanovuje, že zaradenie tohto programu do vysielania sa nepovažuje za zmenu programovej služby.
e) Zákaz antikampane
Ustanovuje sa zákaz vysielania iných programov ako programov uvedených v § 12 ods. 5 (tzn. spravodajských a publicistických programov, ktoré sa nepovažujú za politickú reklamu) programov iných ako tých, ktoré sú uvedené v odsekoch 1 až 4 a 5 a 6 (tzn. politická reklama a diskusné programy). Týka sa to ovplyvňovania v prospech kandidátov, ale aj v neprospech kandidátov.
f) Financovanie politickej reklamy
Taktiež sa zaviedli všeobecné pravidlá financovania politickej reklamy. Ako prvé pravidlo sa stanovuje, aby si náklady na politickú reklamu platili kandidáti sami, resp. aby to za nich platili politické strany, ktoré ich kandidovali.
Ako druhé pravidlo sa zakotvuje imperatív, aby Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou boli povinní zabezpečiť pre všetkých objednávateľov politickej reklamy rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.
Mgr. Vladimír Fujak